بسیج از گرمازدگی و آنچه در این خصوص باید بدانیم؛

تنور گرمازدگی را سرد کنیم!

تنور گرمازدگی را سرد کنیم!
توصیه های کارشناس مسئول امور کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین جهت پیشگیری از گرمازدگی در این روزهای داغ تابستان را بخوانیم
کد خبر: ۹۶۱۶۸۴۱
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱

قزوین_ به گزارش بسیج، این روزها تنور گرمای هوای تابستانی، داغ داغ است و مسوولین نگران گرمازدگی و مشکلات ناشی از آن هستند. گرمازدگی، به عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن گفته می‌شود که به علت فعالیت شدید بدن یا گرمای هوا ایجاد می‌شود. 

به عبارت دیگر گرمازدگی به‌هم خوردن تعادل در روش‌های تنظیم دمایی بدن است و تولید گرما در بدن، به‌علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده، می‌باشد. گرمازدگی به راحتی قابل پیشگیری است ولیکن در صورت بروز افزایش دمای شدید بدن، نیاز به درمان فوری است و اگر به آن اهمیت داده نشود ممکن است منجر به آسیب‌های جدی و حتی مرگ انسان شود.

مهندس حمید گلناری، کارشناس مسئول امور کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار بسیج، بیان کرد: در فصل تابستان هوای داغ و رطوبت بالا منجر به بروز مشكلات جدی بهداشتی از گرمازدگی گرفته تا بیهوشی ناشی از دمای زیاد می‌شود. بیماری‌های مرتبط با افزایش دمای هوا زمانی بروز می‌كند كه بار اضافی بر دستگاه كنترل دمای بدن وارد می‌شود و بدن دیگر قادر به خنک كردن خود نیست. بر اثر تعریق فراوان به علت گرما، مایعات و املاح زیاد از بدن خارج و شخص دچار اختلال عملکرد بدن می‌شود. 

راه های پیشگیری از گرمازدگی؛

وی در ادامه به گرمازدگی به عنوان یکی از حوادث شایع تابستانی اشاره کرده و گفت: راه‌های پیشگیری از گرمازدگی بسیار ساده ولی مهم هستند و باید این روزها شهروندان به سادگی از کنار مراقبت از سلامت خود در مقابل گرمازدگی نگذرند. 

وی ضمن اشاره به برخی از روش‌های ساده مقابله و پیشگیری از گرمازدگی، از شهروندان عزیز خواست به این توصیه‌ها دقت نمایند.

برای جلوگیری از بروز گرمازدگی به توصیه‌های زیر عمل کنید؛

•    تا حد ممکن در مواقعی از روز که هوا خیلی گرم است (مثل سر ظهر و بعد از ظهر) در منزل یا یک جای خنک استراحت کنید و بیرون نیایید. کمتر جلوی نور خورشید بایستید.

•    ورزش را در صبح یا عصرانجام دهید. 

در هنگام روز و هوای گرم، ورزش می‌تواند به سلامت انسان صدمه بزند  و مشكلاتی در گردش خون ایجاد كند.
•    قبل از فعالیت زیاد و ایستادن در معرض آفتاب، سعی کنید به هوای گرم تابستان عادت کنید. سیستم تنظیم دمای بدن شما هنگامی که به گرما عادت کرده باشد، بهتر عمل خود را انجام خواهد داد.

•    بدن انسان در حالت عادی روزانه حداقل دو لیتر مایعات مختلف احتیاج دارد تا عمل سوخت و ساز بدن بدون مشكل صورت پذیرد، این نیاز در تابستان به چهار لیتر می‌رسد.

•    وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همچنین قبل و بعد و در طی ورزش، آب زیادی بنوشید.

•    وقتی جلوی آفتاب کار می‌کنید، روی سرتان کلاه بگذارید که بهتر است لبه‌دار باشد تا روی صورتتان سایه ایجاد کند.
 
•    اگر در هوای گرم ورزش می‌کنید، باید ابتدا تمرینات کوتاه مدتی انجام دهید و به تدریج و در طی دو هفته مدت آن را افزایش دهید. سعی کنید تمرینات شدید را صبح زود که هوا خنک است یا هنگام عصر انجام دهید. هر نیم ساعت یک‌بار ، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در سایه استراحت کنید و اگر احساس خستگی کردید، سرعت ورزش خود را کاهش دهید.

•    در هوای گرم لباس‌های گشاد، نازک و رنگ روشن بپوشید. لباس نخی از همه بهتر است، زیرا باعث می‌شود هوا به راحتی از آن عبور کند و عرق شما خشک شود.

•    در آب و هوای گرم یا مرطوب فعالیت شدیدی انجام ندهید به خصوص اگر به این آب و هوا عادت ندارید.

•    سعی کنید وعده‌های غذایی‌تان را سبک و به مقدار کم میل کنید. غذاهای چرب و سنگین برای هضم، باعث می‌شوند که سیستم انتقال خون را به طرف معده معطوف نموده و سیستم تنظیم دمای بدن و دفع گرما با مشکل مواجه  شود. در هنگام غذا خوردن به همین دلیل انسان احساس گرمای بیشتری می‌نماید. ضمناً غذاهای پروتئینی و چرب نیاز انسان به آب را بیشتر می‌نمایند.

•    از سبزیجات و میوه ها درتابستان به جای غذاهای پرچرب و دیر هضم یا دارای پروتئین بالا استفاده نمائید.

•    از غذاهای ادرار آور از جمله چای، قهوه و کافئین کمتر استفاده نموده و نوشیدن آب را با هیچ مایع دیگری جایگزین ننمائید.

•    در هوای گرم پنجره‌ها را باز کنید یا از یک سیستم خنک کننده مثل پنکه، کولر و فن استفاده کنید.

•    در صورتی که دارو مصرف می‌کنید، از پزشک خود سئوال کنید که آیا این دارو با تنظیم دمای بدن شما تداخل دارد؟ اگر داروی مصرفی شما در تنظیم دمای بدنتان مداخله می‌کرد، باید فعالیت بدنی‌تان را در هوای گرم کاهش دهید و به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید.

•    باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشید تا هنگام بروز این علائم ، اقدامات لازم را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این علائم می‌توانند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کنند.

•    در صورت بروز ورم پوست و عرق سوز شدن باید برای پیشگیری از عوارض جدی گرمازدگی، دمای بدنتان را کاهش دهید. در حالت ورم (ادم) ناشی از گرما ، رگ های خونی بدن گشاد شده و باعث می‌شوند مایعات زیر پوست بدن جمع شوند که در این صورت دست‌ها و پاها متورم می‌شوند. 

ممکن است ابتدا با احساس تنگ‌شدن انگشتر یا کفش‌ها متوجه این تورم شوید. در حالت عرق سوز، منافذ خروج عرق بسته می‌شوند و شما احساس خارش می‌کنید که معمولاً زیر لباس است. اگر لباس شما خیلی کلفت و گرم باشد ممکن است این حالت رخ دهد.

•    بروز گرمازدگی، یک فوریت پزشکی است. اگر شما یا هر فرد دیگری علائم زیر را که مرتبط با گرمای هواست، از خود نشان دهد، فوراً باید از خدمات اورژانس و مراکز درمانی استفاده کرد: تپش قلب، تندی نفس، احساس سرگیجه، خستگی بیش از حدّ، آشفتگی، درد شدید عضلات، تب یا تهوع، تشنج یا بیهوش شدن

•     در ساعات نزدیک ظهر تا عصر بیشترین تشعشعات و گرما از خورشید تابیده می‌شوند. برخی از این تشعشعات مثل اشعه ماورای بنفش برای سلامت انسان خطرناک هست و باعث بیماری‌هایی از فبیل سرطان و خشکی پوست می‌شود. بنابراین در این ساعات باید در معرض تشعشعات خورشید قرار نگیریم و از کرم‌های ضد‌آفتاب استفاده کنیم.

•    گرمازدگی بیشتر در افرادچاق، بیماران قلبی و عروقی، بیماران‌مزمن، بیماران روانی، معلولان، افراد معتاد به الکل، زنان باردار، کودکان و سالمندان اتفاق می‌افتد. بنابراین در مواجهه با گرمازدگی، این افراد باید بیشتر مراقب سلامت خود باشند.

•    اگر با فرد گرمازده روبرو شدید،آن‌را به جای خنک منتقل کنید. به تنفس آن کمک کنید و لباس‌های اضافی را درآورید. به او مقداری آب بدهید. پوست صورت و دست‌ها را نمناک و خنک کنید. در کنار فرد بمانید تا حالش بهتر شود و هر چند دقیقه یک بار سرعت تنفس یا ضربان قلبش را بررسی کنید، معمولاً پس از نیم ساعت باید حال فرد بهتر شود.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار