خبرهای داغ:

عزاداری به قدمت یک قرن در حسینیه کبابی خراسان جنوبی

حسینیه کبابی یکی از بنا‌های تاریخی شهر بیرجند است که با وصیت واقف آن هر سال در ایام محرم با اجرای آیین چادرپوشان آماده عزای حسینی می‌شود.
کد خبر: ۹۶۱۲۰۸۱
|
۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، شاهوردی مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان گفت: این اثر یکی از خانه‌های اصلی بافت تاریخی شهر بیرجند بوده که قدمت آن به اواخر قاجار – اوایل پهلوی بر می گردد و دارای سردری با تزئینات آجرکاری دوره پهلوی است. 

شاهوردی افزود: خانه و حسینیه کبابی مکان استقرار هیئت ابوالفضلی از اولین هیئت‌های بیرجند بوده که دارای پرده نقالی است و در گذشته در دهه اول محرم پرده‌خوانی داشته‌اند. 

وی با اشاره به اینکه در زمان قدیم عزاداری امام حسین (ع) در خانه‌هایی برگزار می‌شد که از سوی مالکین وقف شده و به آنها حسینیه می‌گفتند گفت: یکی از این حسینیه‌ها خانه کربلایی غلامرضا کبابی از افراد مشهور شهر بیرجند است که خانه مسکونی‌اش در محله خیرآباد و در نزدیکی مصلی را وقف کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان افزود: از زمان‌های قدیم تاکنون هر سال از روز سوم تا ۱۲ محرم جلسات عزاداری و روضه‌خوانی در این حسینیه برگزار می‌شد و اکنون به همان روال قدیم و با همان شیوه از سوی بانیان و وابستگان مرحوم، این مجالس به سبک قدیم برگزار می‌شود.

شاهوردی گفت: بر اساس مستندات شفاهی و تاریخی، قدمت این مراسم بیش از ۱۰۰ سال است و در روز اول محرم همه بانیان با همکاری هم برای آماده سازی حسینیه اقدام به آیین چادرپوشان حسینیه می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار