خبرهای داغ:

گزارشی از مهد قرآن چهارده معصوم(ع) امور عام‌المنفعه در کنار آموزش تخصصی قرآن

گزارشی از مهد قرآن چهارده معصوم(ع)
امور عام‌المنفعه در کنار آموزش تخصصی قرآن
کانون مهد قرآن چهارده معصوم(ع) فاز دوم اندیشه شهریار نزدیک به سه دهه زیر نظر مهد قرآن استان تهران فعالیت دارد؛ عملکردی که تنها منحصر به آموزش و فراگیری قرآن نشده و در انجام امور عام‌المنفعه نیز مشارکت دارد.
کد خبر: ۹۶۱۸۶۳۸
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
 

 

 

 
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان- کانون مهد قرآن چهارده معصوم(ع) فاز دوم اندیشه شهریار زیر نظر مؤسسه مهد قرآن استان تهران، نزدیک به سه دهه است که به امر آموزش قرآن و معارف اهل بیت(ع) مشغول است. این مؤسسه در ابتدا نه به شکلی ساختارمند و دارای مجوز از مهد قرآن بلکه خودجوش در اندیشه شهریار آغاز به کار کرد؛ چنانکه بنا به گفته مهرخاوران گیلانی؛ مدیر مؤسسه، زمانی که شروع به فعالیت کرده است، اساساً ساز و کاری برای صدور مجوز به منظور فعالیت آنها وجود نداشت.
 
کانون مهد قرآن چهارده معصوم(ع) فاز دوم اندیشه در میدان شهید زارع، بلوار شقایق غربی، خیابان مریم، کوچه مریم چهار واقع است و در اصل بخشی از یک منزل شخصی  ۲۷۰ مترمربعی خانم گیلانی است که با تدبیر، تبدیل به محیط آموزشی شده است.
 
مدیر این مؤسسه درباره آنچه که از همان ابتدا در این مؤسسه آموزش داده می‌شود، می‌گوید: کلاس‌های روخوانی و روانخوانی، صوت و لحن، تجوید، صحیح‌خوانی قرآن از جمله بخش‌های ثابت این مؤسسه است که با حضور مربیان مختلفی در طول هفته اقدام به برگزاری کلاس‌ها و آموزش قرآن‌آموزان در رشته‌های دلخواه آنها می‌کنیم.
 
یکی از مهمترین کلاس‌های این مؤسسه که هر هفته شنبه‌ها برگزار می‌شود، تفسیر قرآن بر پایه تفسیر «المیزان» علامه طباطبایی است که کتاب چهل جلدی قدیمی آن مبنای تدریس این کلاس‌هاست و مربیان برخی اصول و اشارات این مجموعه را به زبانی ساده و روان برای قرآن‌آموزان این مؤسسه بیان می‌کنند و متعاقب آن «کتاب مهدویت» برگرفته از کتاب مشهور «مکیال المکارم» مرحوم آیت‌الله موسوی‌اصفهانی تدریس شده و بخشی از اوقات آموزشی نخستین روز هفته در این مؤسسه نیز اختصاص به طرح مباحثی پیرامون کتاب «اندیشه‌های اسلامی» مقام معظم رهبری دارد.
 
بنا به گفته مدیر از مؤسسه از آنجا که محتوای اشاره شده در تفسیر «المیزان» از نظر فلسفی و منطقی بسیار شبیه به شرح تفسیر نهج‌البلاغه تألیف علامه فقید محمدتقی جعفری است، لذا بخشی از زمان این کلاس نیز به طرح مباحثی از تفسیر نهج‌البلاغه اختصاص داشت و البته بیش از دو سال است که ترجمه نهج‌البلاغه محمد دشتی را سرلوحه تدریس در این کلاس‌ها قرار داده‌ایم.
 
قرآن‌آموزان این مؤسسه طیف‌های گوناگونی از اقشار مردم را شامل می‌شوند با طبقه فرهنگی و سطح سواد گوناگون اما این مؤسسه در بیان مطالب و محتوای آموزشی خود از زبانی قابل فهم استفاده کرده به ویژه در جریان برگزاری کلاس‌های تفسیری خود که البته بنا به اظهارات مهرخاوران گیلانی؛ مدیر این مؤسسه، هر دوره تعداد مخاطبان کلاس‌های تفسیری متفاوت و متغیر است چرا که برخلاف کلاس‌های آموزش قرآن، در امر تفسیر معمولاً افرادی خاص‌تر با دغدغه‌مندی متفاوت در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.
 
روخوانی، روانخوانی، صحیح‌خوانی و حفظ قرآن پسران از جمله کلاس‌هایی است که در این مؤسسه از آن استقبال خوبی به عمل می‌آید که معمولاً زمان‌های پیش از ظهر هفته را به خود اختصاص می‌دهد و زمان بعد از ظهر فضای آموزشی این مؤسسه در اختیار مربیان و کارشناسان قرآنی قرار می‌گیرد تا امور شخصی، کلاس‌های متنوع و متغیری که برنامه‌ریزی کرده را مدیریت کنند و از محیط آموزشی مؤسسه در جهت تقویت معلومات قرآنی خود بهره ببرند.
 
 
 
گیلانی در این باره می‌گوید: معمولاً این زمان به دوره کردن محفوظات قرآنی مربیان و تثبیت آن اختصاص پیدا می‌کند؛ ما در دوره کرونا به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زیرساخت برگزاری آنلاین کلاس‌ها را فراهم کردیم که خوشبختانه توانستیم این دوره را نیز با موفقیت به پایان ببریم، اما مربیان در دوره کرونا نیز حضور در محیط مؤسسه داشتند و با رعایت فاصله اجتماعی، کارهای روزانه و جاری خود را انجام می‌دادند.
 
این مؤسسه، قرآن‌آموزان فاز دو اندیشه را پوشش می‌دهد اما از چند سال پیش و با کوچ یکی از مربیان از آن محله به تهران، نمایندگی کوچکی از این مؤسسه در تهران نیز دایر شده است که به شکل محدود به امر آموزش قرآن مشغول است، اما در باب تأمین اساتید و مربیان این مؤسسه، گیلانی اظهار می‌دارد: از حدود ۲۰ سال قبل آزمونی را برگزار کردیم تا به بهانه آن دوره تربیت مربی قرآنی با حضور و تدریس اساتید دانشگاهی برگزار شود؛ ۱۰۷ نفر در این آزمون شرکت کردند که خروجی آن تربیت ۹۳ مربی قرآن در سطوح و رشته‌های مختلف بودند که زیر نظر مؤسسه مهد قرآن همچنان کم و بیش همکاری خود را با مؤسسه ادامه داده‌اند.
 
مدیر این مؤسسه به دو چیز از همان ابتدای فعالیت این مهد قرآن، توجه و حساسیت خاصی نشان داده است که یکی ایجاد فضایی مفرح و تنفس و پذیرایی در خلال برنامه‌های آموزشی است و دیگری جوایزی است که هر از گاهی و به فراخور پیشرفت قرآن‌آموزان به منظور تشویق آنها، تأمین و به آنها اهدا می‌شود؛ امری که هیچگاه و تحت هیچ شرایطی متوقف نشده که البته تحقق این دو امر نیاز به اختصاص بودجه دارد.
 
گیلانی دراین باره اینگونه اظهار نظر می‌کند: مؤسسه حمایت مالی از هیچ سازمان و نهادی دریافت نکرده است؛ خوشبختانه مکان آموزشی، ملک شخصی است و استیجاری نیست، اما به هر حال مؤسسه هزینه‌های جاری دارد؛ ما شهریه‌ای ناچیزی از قرآن‌آموزان می‌گیریم که حتی پرداخت آن نیز اجباری نیست، اما با این وجود مؤسسه تنها در امر آموزش قرآن فعالیت نمی‌کند و دست به کار خیر و امور عام‌المنفعه نیز هست که خوشبختانه با کمک و مساعدت خیرین تاکنون توانسته‌ایم از عهده این امور برآییم.
 
به هر حال برکات و خیرات فعالیت این مؤسسه قرآنی تا بدانجاست که تاکنون این مؤسسه نه‌تنها از تأمین هزینه‌های جاری خود برآمده بلکه با اندوخته‌ای که در صندوق دارد، مشکلات مالی اهالی محله را نیز تا حدودی مرتفع کرده و علاوه بر رسیدگی به خانواده‌های مستحق و بی‌بضاعت، در تأمین جهیزیه نوعروسان نیز فعال است.  
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار