صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

سازمانها و وزارتخانه‌ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

مدارس الگوی صالح

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 June 2024
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال در میانگین نمره امتحانات برخی دروس علوم پایه ۵ نمره تورم داریم و به عنوان مثال میانگین نمرات درسی که میانگین آن ۱۱ بود به ۱۶ و ۱۷ رسیده است.
کد خبر: ۹۳۶۰۷۲۱
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در دومین روز از سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آمورش و پرورش و در میزگردی که با موضوع پروژه مهر سال 1401-1400، برگزار شد، اظهار کرد: وقفه آموزش‌های حضوری نشان داد اگر از قبل مدلی متناسب دوره‌های بحرانی در آموزش کشور تدارک ندیده باشیم نه تنها اهداف مورد نظر محقق نمی شود، بلکه دستاوردهای گذشته را نیز به تدریج از دست خواهیم داد.

وی افزود: سردرگمی و بلاتکلیفی و پدید آمدن حسی از آشفتگی نتیجه طییعی نگاه خطی به روندهای جامعه و نشناختن اقتضائات محیط های ناپایدار جهان کنونی است و نتیجه آن شکست نظام های اجتماعی و در رأس آن نظام‌های آموزشی در اهداف است.

کمرئی تصریح کرد: با کسب 18 ماه تجربه در زیست بوم جدید فهمی نسبتا عمیق‌تر از نقش مدرسه و نقش معلم، هم راستا با فهم جهانی در ما به وجود آمد و کارکرد مدرسه و ضرورت وجودی آن مورد تأکید جدی قرار گرفته است.

وی گفت: در زیست بوم جدید شایستگی‌های معلمان، نقش آفرینی مدیران، قابلیت منابع و محتواهای درسی، کارآمدی موقعیت‌های یادگیری، کفایت زمان آموزش و تأثیر و ضرورت‌های مشارکت خانواده‌ها در جریان تربیت محک خورد و فهمی متفاوت و البته عمیق تر نسبت به این دسته از امور در ما پدید آمد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با تجربه‌ای که در زیست بوم جدید کسب کردیم، بر یقینمان افزوده شد که بدون توسعه شایستگی‌های معلمان تعهد و وفاداری به اهداف آموزشی و تربیتی و اطمینان از تحقق اهداف تقریبا غیر ممکن است.

وی اضافه کرد: آموختیم که بدون تصمیم‌گیری عقلانی و منطقی به مواد درسی، حجم و چگالی دروس و تغییر نگاه به مقوله ارزشیابی و بدون انعطاف در روش‌ها، اداره با کیفیت جریان تربیت و یادگیری کار دشواری است و اکنون بر این باوریم که ادامه روند گذشته به جز انباشت افت پنهان، حاصل دیگری نخواهد داشت.

کمرئی اظهار کرد: در بحران‌ها و در تکانه های شدید اجتماعی بدون آمادگی نمی‌توان پاسخی شایسته به نیازهای واقعی آموزشی و تربیتی داد و اگر سیستم آموزشی قادر نباشد در ترکیبی نو از برنامه‌های کارآمد، امکانات و ابزارهای لازمه، برخوردار از سیستم حمایتی موثر نسبت به جریان یادگیری و تربیتی و توانمند در جلب حمایت و مشارکت افراد سهیم در آموزش و البته خانوادها ظاهر شود، قادر نخواهد بود، ارزشی قابل اعتنا خلق کند و نظام آموزشی بیشتر خوشنود به حیات نباتی خویش خواهد بود.

وی ادامه داد: در دوران کرونا آموختیم، اگر نظام متمرکز کنونی در شیوه حکمرانی و در روش های مدیریتی شکسته نشود، اراده ستادهای مرکزی و استانی در پیگیری برنامه‌های تحولی و مداخلات موثر نتیجه‌ای اندک خواهد داد و ظرفیت و پاسخگویی سیستم آموزشی بسیار محدود و بهره‌وری‌ها اندک خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: دانستیم معلم مرکز ثقل تربیت و یاددهی است و مدرسه کانون رشد، تربیت، انتخاب و گزینش محتوا به نسبت زمان و ضرورت تضمین کننده میزان بیشتری از پیشرفت تحصیلی و اهداف درسی است. در غیر این صورت البته آنچه قربانی می‌شود اهداف کلیدی کتب درسی و کیفیت یادگیری دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: وقت آن رسیده است تا با بازاندیشی در باورهایمان رویکردی نو به آماده سازی محیط های یادگیری داشته باشیم و در کنار توجه به پوسته و ظواهر به عوامل و عناصر تحرک و پویایی نظام آموزشی و به اصلاح ساختارهای متصلب و سخت فکر کنیم و از شکستن آنها هراسی به دل راه ندهیم و با شهامت راه‌ها و روش‌های تجربه نشده را بررسی و تجربه کنیم.

کمرئی افزود: تأمل در چالش‌هایی که اجرای برنامه‌های مدرسه را با مشکل مواجه می‌سازد نظیر تشدید بحران، پروتکل‌های بهداشتی و لزوم فاصله‌گذاری و تقسیم کلاس‌های متراکم و ...، اندیشیدن درباره ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیرحضوری، توجه به نقش ویژه خانواده و نحوه مشارکت آنان، توجه به ابعاد روانی دانش‌آموزان و تقویت فعالیت‌های مشاوره‌ای و روانشناختی، توجه به شاخص‌های کلیدی و نشانگرهای مرتبط با عدالت آموزشی، ارزشیابی‌های آغازین و تعیین نقطه عزیمت در یاددهی و یادگیری با توجه به احتمال عدم توازن دانش‌آموزان، توجه به استمرار کاربرد فناوری‌ها در آموزش، نحوه تقویت و توسعه شایستگی‌های معلمان، توجه به نقش و اهمیت ارزشیابی‌های تکوینی و تحول در نگاه به اهمیت ارزشیابی‌های تکوینی و دغدغه سلامت و بهداشت دانش‌آموزان و معلمان، از جمله مقولاتی است که توجه به آن ضروری است.

وی، یکپارچگی نظارت و تفاوت در ابزارها را وجه تمایز شیوه نظارت بر پروژه مهر 1400 در مقایسه با سال‌های گذشته دانست و عنوان کرد: میزان سازماندهی و توزیع نیروی انسانی، اعم از نیروی جدید الانتصاب، نیروهای بازنشسته، نقل و انتقالات، میزان سازماندهی نیروی انسانی صدور ابلاغ در سیستم بگفا در زمان مقرر برای مناطق، میزان سازماندهی نیروی انسانی در قالب برنامه ریزی و اجرای فرایند انتخاب و انتصاب مدیران و میزان توفیق در سازماندهی نیروی انسانی، از جمله شاخص‌های ارزیابی میزان آمادگی کارگروه‌های منطقه در ملاک‌ها، ابعاد و مؤلفه‌های مختلف بازگشایی و آغاز فعالیت مدارس است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: خودارزیابی مدیران مدارس از میزان رضایت و سطح آمادگی آنها برای بازگشایی مدرسه تحت پوشش یا انجام فعالیت‌های آموزشی نیز از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار این معاونت قرار دارد.

وی ادامه داد: امسال در میانگین نمره امتحانات برخی دروس علوم پایه ۵ نمره تورم داریم و به عنوان مثال میانگین نمرات درسی که میانگین آن ۱۱ بود به ۱۶ و ۱۷ رسیده که معنی‌دار است و باید خوب تحلیل شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما خیلی احتیاط کردیم مبادا درسی حذف شود، افزود: شاید اگر دست به انتخاب می زدیم، نتایج بهتری می گرفتیم.

وی چند سناریو برای بازگشایی مدارس مطرح کرد و گفت: پیش‌بینی ما این است که سناریوهایی برای بازگشایی مدارس خواهیم داشت. سناریوی اول که دوست داریم اتفاق بیفتد بازگشایی در شرایط کاملا عادی است که البته سناریوی مطلوب و ایده آل ماست که حداقل در 6 ماهه اول سال تحصیلی، محتمل نیست.

کمرئی اضافه کرد: سناریوی دوم بازگشایی مدارس در شرایط حضوری در زمان‌های کوتاه شده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که سناریوی دوم محتمل است و در شرایطی است که واکسیناسیون کامل را انجام کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم که می‌تواند آموزش های باکیفیتی در پی داشته باشد و مطلوب ماست.

وی افزود: سناریوی سوم هم شبیه سناریوی دوم است، ولی از حیث اجرا تفاوت‌هایی دارند. سناریوی سوم ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری است که مناسب و محتمل است و تا حدی رعایت کیفیت را شاهد خواهیم بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سناریوی چهارم متناسب با شرایط استان ها و رنگبندی مناطق است و سناریوی پنجم که بدبینانه ترین سناریو است به تشدید اوضاع و آموزش کاملا غیرحضوری اشاره دارد که با توجه به وضعیت موجود چندان محتمل نیست. بنابراین مطلوب ترین سناریو، سناریوی سوم یعنی ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیرحضوری است و در همه اینها باید برنامه درسی متناسب شود.

وی ادامه داد: در افت تحصیلی دوسال گذشته مباحث کلیدی کتب درسی مورد غفلت قرار گرفت. باید نکات کلیدی را برجسته و معین کنیم که 1.5 ماه زمان و فرصت برای برنامه ریزی دقیق‌تر وجود دارد.
ارسال نظرات