صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 21 May 2023
نشست نقد و بررسی کتاب «گزیده اشعار علی معلم دامغانی» - ۲
رئیس فرهنگستان هنر گفت: قرآن اگر یک بار ختم شود در دفعه بعد تکرار نمی‌شود و بخش دیگری از آن آغاز می‌شود و اگر همه عمر عالمیان هم جمع شود باز عمق این قرآن را نمی‌شناسند.
کد خبر: ۸۵۰۴۰۸۶
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج،شب گذشته سومین نشست «عصر اثر» به نقد و بررسی کتاب «گزیده اشعار علی معلم دامغانی» با حضور یوسفعلی میرشکاک، نعمت‌الله سعیدی و زهیر توکلی و علی‌معلم دامغانی پرداخت.

در بخشی از این نشست علی‌ معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر در سخنانی گفت: وقتی که حتی سخنان خدا در قرآن که به زبان عربی نگاشته شده است به بشریت نرسیده است چه جای سخنان من است؟ کار به جایی رسیده است که وقتی مردم در مدینه و مکه به پیامبر اعتراض می‌کنند که چرا با سلمان فارسی مشورت می‌کند خدا وحی می‌کند که این کلام قرآن عربی مبین است و عربی و عجمی نیست.

وی افزود: ما باید نسبت به این تفاوت‌ها غیرت دینی داشته باشیم چرا که در آینده بشریت تاثیرگذار است. از ابتدای تاریخ پیامبران و اولیای خدا از خانواده پاکان به دنیا آمده‌اند و به آنها خوبی الهام می‌شود در حالی که ممکن است آن چیزهایی که به ما الهام می‌شود اغوا یا تقوا باشد. بسیار باید توجه شود که همه سخنان شاعران تقوا نیست چرا که شالوده آدمی نصف تاریکی و نصف روشنی است همانطوری که انسان غروب و طلوع آفتاب را بسیار بیشتر دوست دارد در حالی که این غروب و صبح گمراه کننده است و در آن زمان گمراهی بسیار اتفاق می‌افتد.

این شاعر با اشاره به بخش‌هایی از قرآن ادامه داد: عربی مبین یک حرف دامنه‌دار است و عربی بادیه‌نشینان و معلقات نیست و به اندازه‌ای که فارسی است، لاتین و دیگر زبان‌ها نیز هست چرا که اگر می‌خواست زبان این قرآن عربی به آن شکل لفظی باشد قطعا برای جهانیان شناخت آن سخت بود و تکلیف هیچکس مشخص نمی‌شد.

علی معلم تصریح کرد: آیا واقعا می‌توان با شناخت ادبیات و عروض شعر را شناخت؟ برادران افغانستانی ما وقتی به اینجا آمده بودند ما در ابتدای معنی صحبت‌های آنها را متوجه نمی‌شدیم اما بعد از چند وقت رفت و آمد و نشست و برخواست با آنها متوجه شدیم که کلامشان از کلمات ما شیرین‌تر و بلیغ‌تر است.

وی افزود: قرآن اگر یک بار ختم شود در دفعه بعد تکرار نمی‌شود و بخش دیگری از آن آغاز می‌شود و اگر همه عمر عالمیان هم جمع شود باز عمق این قرآن را نمی‌شناسند. حتی خارجی‌ها با وجود درگیری‌ای که با مدنیت پیدا کرده‌اند دشمنی مستقیمی با این کتاب ندارند و باید گفت که برای یادگیری عربی هم باید قرآن بخوانیم.

این شاعر ادامه داد: بار خودتان را زیاد نکنید ما با این شرایط آیا بیشتر دو وعده غذا و مکانی اندازه قبر خودمان برای خواب نیاز داریم که امروز غذای پانصد نفر را در جیب خودمان حبس کرده‌ایم؟ اگر دنیا را رام نکنیم، حریفش نخواهیم بود.

رئیس فرهنگستان هنر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بحث رفاقت و رقابت با دشمنان سنگی برای نزدن است. مردم غزه گفتند که ما دیگر از هیچ چیزی نمی‌ترسیم و این شد که دیگر مردم دنیا هم از مردم غزه حمایت کردند چرا که مظلومیت آنها مشخص شد. البته دنیا این شرایط را برنمی‌تابد و دیگر گروه‌ها و اتفاقات را مانند داعش می‌سازد. در این شرایط آنهایی می‌توانند راه را جلو ببرند که الگو داشته باشند و لازم است که مظلوم در این دنیا مشخص شود.

ارسال نظرات