صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 16 May 2023
مردی از تبار نور بود ، درسهایش مردان بزررگی را تربیت کرد، چراغی در دست داشت که بزرگ مردان را رهنما شد ، نهال انقلاب را کاشتند و فرزندان آنها با خون خود بارورش کردند.
کد خبر: ۸۵۱۵۴۷۶
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی ، روحانی پرچمدار و از اسطوره ای مشروطه مشروعه ، مرد بزرگی که دین و سیاست را به هم آمیخت ، در برابر طاغوت زمان ایستاد ، انگلیس را لعن و تحریم کرد ، هدایتگر مبارزان بود ، فرق ضاله را به زانو درآوردو هدایتگر هیاتهای مذهبی جنوب کشور شد.

دوازدهم رجب در تقویم شیرازیها یعنی بزرگداشت روحانی بزرگ ، آقا و سرورشان ، شیرازیها او را آسد نورالدین خطاب می کردند و بزرگش می داشتند ، مردم شیراز کلامش را ختم کلام می دانستند و پیرو فرامینش بودند. 

امروز آرامگاه نور درهایش را به حرمت بزرگداشت بزرگ مردی باز کرد که از نعره های ایادی انگلیس هراسی به خود راه نداد و پرچم مبارزه را همچنان بالا نگه داشت.

آرامگاه نور امروز میزبان عاشقانی است که پس از شصت سال هنوز درسهای اخلاق آیت الله سید نورالدین در گوششان ماندگار است ، میزبان مردانی است که بزرگ منشی این روحانی بزرگ را در مسیر زندگی پدرانشان احساس کرده اند.

پیرمردان و پیرزنانی در این جمع حضور دارند که در جوار این بزرگ مرد در یک محله بوده اند ، یاد و خاطره این روحانی بزرگ در خاطرات کودکی شان ماندگار شده ، چهره اش ، سخنانش ، سجایای اخلاقیش و حتی حرفهای پدرانه ای را فراموش نمی کنند .

به گزارش ایرنا، آرامگاه نور امروز میعادگاه روحانیون بزرگی است که در کلاسهای درسش حضور داشته اند ، از فرامینش پیامها گرفته اند و امروز خود بزرگ مردانی را برای آینده تربیت می کنند.

صدای نوه پسری ایت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی ،سید معزالدین هاشمی از بلندگوی مسجد به گوش می خورد او خاطرات جد بزرگوارش را تعریف می کند و می گوید: بعد از نماز مغرب آقا در کوچه به فردی اجنبی و مست برمی خورد که تعادل از دست داده و در گوشه ای افتاده است ، به چراغدارانش می گوید به او جای خوابی دهید تا فردا ، آقا دستور اجرای حد برای این مرد می دهند و حد اجرا می شود ( مرد مست از کارمندان سفارت انگلیس در آن زمان بود) این مهم باعث شگفتی بسیار برای همه شد که آقا اعتنایی به این مهم ندارند. 

امام جمعه شیراز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی یکی از علمای صاحب نام ، مردی مبارز و شجاع از تبار نور بود که خدمات شایسته او به ایران و اسلام در یادها و خاطرات ماندگار شده است.

آیت الله اسداله ایمانی گفت: این مرد بزرگ در عصر خودش در راه دفاع از اسلام و شریعت ایثارکرد با طاغوت زمان خود و ایادی انگلیس جنگید و مردان مبارزی را تربیت کرد که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی اثرگذار بودند.

وی افزود: رژیم طاغوت برای از بین بردن ایشان توطئه های زیادی کرد و شهادت ایشان را مرگ طبیعی جلوه داد ، اما خون ایشان در پایمردی مردان بزرگ فارس تاثیر خود را گذاشت.

وی ادامه داد: امروز پس از 60 سال ، هنوز مردم فارس ، بویژه شیراز بزرگداشت در خورشانی برای وی برگزار می کنند و یاد و خاطره وی را گرامی می دارند.

آیت الله محی الدین حائری شیرازی نیز گفت: هرچه ظالم خون ریزتر و جلادتر باشد ایستادگی در برابر آن سخت تر است ، آیت الله سید نورالدین در برابر ظالمی چون رضاخان ایستادگی کرد و در برابرش کوتاه نیامد.

وی افزود: این بزرگوار زیر پرچم امام حسین (ع) ، در برابر یزید زمان خود ایستادگی کرد و علما و بزرگان زیادی از درسهای وی بهره مند شدند و پرچم انقلاب را در دست گرفتند.

سید محمدرضا رضازاده ، استاندار سابق فارس و نوه دختری آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی در کنار در آرامگاه ایستاده و خوشامد گوی میهمانان است او در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: آیت الله سید نورالدین از روحانیون مبارزی بود که در شکل گیری ساختار مذهبی و انقلابی کشور ، استان فارس بویژه شهر شیراز تاثیرگذار بودند.

وی اظهار داشت: این روحانی بزرگ حرکت زیربنایی در انسجام هیاتهای مذهبی را آغاز کرد و موجب وحدت رویه در بین آنها شد و جمعیت دینی برادران در آن زمان در شیراز شکل گرفت.

وی ادامه داد: این مهم موجب جنبش فرهنگی و مذهبی در شیراز شد و پایه های انقلاب اسلامی در آن زمان بدین گونه در این دیار پی ریزی شد.

وی اظهار کرد: اغلب افرادی که از شیراز در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش آفرینی کردند فرزندان کسانی بودند که در از جلسات آیت الله سید نورالدین هاشمی بره گرفته بودند و عضو هیات برادران بودند.

وی بیان داشت: این روحانی بزرگ در هیچیک از حوادث سیاسی مردم را بلاتکلیف نگذاشتند و دیدگاههای ایشان چراغ راه مردم در حوادث مختلف بود.

رضازاده افزود: در جریان شهادت نواب صفوی جو زمانه به گونه ای بود که اغلب بزرگان مجبور به سکوت شدند اما ایشان به سرعت دیدگاه خود را اعلام نمود ، مجلس ختم برپاکرد و جریانی را هدایتگر شد که طاغوت زمان را محکوم کرد .

وی گفت: آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی در برابر فرقه های انحرافی و ضاله که در شیراز ترویج یافته بود ، موضع گیری کرد و جلو آنها را گرفت.

سردار غیب پرور در مراسم بزرگداشت آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی گفت: استان فارس دیار روحانیون و علماء بزرگی همچون آیت الله حسینی الهاشمی ، آیت الله محلاتی ، آیت الله دستغیب ، آیت الله ربانی شیرازی و... است.

وی افزود: استان فارس از برکت این روحانیون بزرگ صاحب ثروت عظیم معنوی است که این مهم برایش همواره جاودانه می ماند.

وی ادامه داد: مبارزات آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی در برابر انگلیس حرکتی ماندگار در تاریخ این دیار شد.

وی اضافه کرد: این مجلس بزرگداشت بیانگر این است که پس از گذشت 60 سال هنوز ایشان عاشقان و رهروانی دارند که هماره یاد و خاطره اش را بزرگ می دارند.


شصتمین سالگرد آیت الله سید نور الدین حسینی الهاشمی شیرازی امروز جمعه در محل آرامگاه نور با حضور مسوولان و جمعی از علما در شیراز برگزار شد.
ارسال نظرات