صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - 25 May 2023
یک استاد دانشگاه امام صادق (ع) در جمع بسیجیان تنگستان با بیان اینکه طبق بیانیه لوزان تمام تاسیسات غنی‌سازی ما اسباب‌بازی می‌شوند گفت: تعهداتی که در بیانیه لوزان پذیرفتیم برای امنیت کشور خطرناک است.
کد خبر: ۸۵۲۹۱۵۹
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج در تنگستان؛ دکتر علی خلیلی پیش از ظهر امروز در جمع مردم تنگستان ضمن تشکر از تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: امیدواریم در فرصت باقی مانده دولت محترم توافقی را که شایسته ملت ایران است رقم بزند و به نتیجه ای برسیم که اگر آیندگان؛ گذشته و تاریخ فعلی را ببینند به این توافق افتخار کنند و احساس سر شکستگی نکنند.

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: باید واقعیت ها گفته شود و ممکن است عده ای برایشان نا خوشایند باشد ولی ما نمی توانیم نا خوشی برخی را برای تمان واقعیت ها بهانه کنیم و و از نردیک با بخش هایی از بیانیه لوزان آشنا می کنیم.

وی گفت در این فرصت ما فایده صنعت هسته ای و درست یا نا درست بودن سرمایه گذاری ما در این صنعت را به بحث می نشینیم و نیز تعهدات خود و طرف مقابل را در بیانیه لوزان مورد واکاوی قرار می دهیم همچنین به چرایی قبول کردن این تعهدات توسط دولت یازدهم می پردازیم.

دکتر خلیلی افزود: صنعت هسته ای یکی از ده دانش برتر و تکنولوژی پیشرفته است که در دنیا مطرح است و کشورهای غربی امروزه به سمتی می روند که دانش خود در صنایع سنگین مثل ذوب آهن را به دیگر کشورها بدهند و سرمایه گذاری خود را در دانش های هایتکس که مربوط به سلول های بنیادی ؛ هوا فضا؛ موشک؛ رایانه؛ انرژی هسته ای و چند صنعت دیگر است به کار بگیرند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران برای اینکه به عقب ماندگی تاریخی خود پایان دهد راه میان بر را انتخاب کرده و در تمامی تکنولوژی های برتر سرمایه گذاری می کند که امروز در اغلب این تکنولوژی ها ما جز ده کشور برتر دنیا هستیم و به نوعی جهشی نسبت به کشورهای همسایه در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

وی ابراز داشت: یکی از صنایعی که ایران اسلامی در آن سر مایه گذاری کرده است صنعت هسته ای است که فقط در راستای تولید برق به کار نمی رود.

خلیلی گفت: برخی امروز می گویند جمهوری اسلامی یک کشور با ذخایر عظیم گاز و نفت است و ما سوم نفت جهان ؛ دوم گاز جهان و کشوری با این ذخایر عظیم مشکلی برایش پیش نمی آید که صنعت هسته ای نداشته باشد.

وی افزود: در پاسخ باید گفت که صنعت هسته ای تنها برای تولید برق نیست چرا که در علوم پزشکی امروز بیش از 700 هزار بیمار نیاز مند رادیو داروهای هسته ای بوده و متکی به این صنعت خواهند بود.

دکتر خلیلی افزود: ما در حوزه دامپزشکی؛ کشاورزی و اصلاح بذرهای نجاتی ؛ در حوزه شیرین کردن آب؛ کشف منابع زیر زمینی آب؛ در صنعت و باستان شناسی نیازمند این دانش و صنعت مادر هستیم و کشوری که می خواهد در قرن 21 قدرتمند شود نمی تواند از این صنعت بی بهره باشد.

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: دشمن به بهانه دسترسی ایران به بمب هسته ای نگذاشته است که ما به این دانش دسترسی پیدا کنیم و با فشارها و تحریمهای مختلف ما را محروم کرده است.

وی اضافه کرد: امروز به این حقیقت رسیده ایم که اگر تمام پیچ و مهره های صنعت هسته ای را باز کنیم و به امریکا بفرستیم اختلاف ما با آنها تمام شدنی نیست و بهانه هایی چون نقض حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم را پیش خواهند کشید.

خلیلی گفت: امروز همین کشور آمریکا با تولید روزانه 12 میلیون بشکه نفت و درست سه تا چهار برابر تولید ما بیش از 105 راکتور اتمی داشته و 20 درصد برق کشورش از صنعت هسته ای تامین می شود.

دکتر خلیلی تصریح کرد: در واکاوی بیانیه لوزان باید به محدود شدن صنعت هسته ای آن هم به شدت بودن آن اشاره کرد و اینکه ما پذیرفته ایم نظارتهای گسترده بر صنعت هسته ای ما اعمال شود .

وی گفت: در بیانیه لوزان ما پذیرفته ایم از 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ فعلی فقط برای یک دوره 10 ساله 5 هزار و 60 دستگاه سانتریفیوژ داشته باشیم و هزار دستگاه دیگر آن در فردو نگهداری شود .

وی ابراز داشت: از این 19 هزاردستگاه 13 هزار دستگاه آن را تحت نظر آژانس انبار کنیم و در طول 10 سال تعهدمان حق استفاده از آن را نداشته و در صورت خرابی می توانیم دستگاه سانتریفیوژی را جایگزین کنیم و بیش از 5 هزار و 60 دستگاه نمی توانیم غنی سازی کرده و حق ساختن هیچ سانتریفیوژ جدیدی نداریم.

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: سطح غنی سازی ما برای 15 سال بیش از 3.67 درصد نمی تواند باشد و حق غنی سازی 20 درصد را تا 15 سال نداشته و بالا تر از آن را به قیاس اولویت نخواهیم داشت.

وی افزود: ما از 10 تن اورانیومی که الان داریم فقط برای 15 سال می توانیم از 300 کیلو نگهداری کنیم و ما بقی آن که 9 هزار و 700 کیلو هست را یا باید اکسید کنیم و یا اینکه صادر نماییم.

وی با اشاره به اینکه طبق توافق تنها مرکز غنی سازی ما نطنز خواهد بود گفت: ما از نیروگاه فردو حق غنی سازی را نخواهیم داشت و غنی سازی فقط در نطنز انجام می گیرد و دشمن با این حال به راحتی هر وقت که دلش بخواهد می تواند به تاسیسات نطنز حمله کرده و به آن آسیب برساند.

خلیلی با تشریح وضعیت تاسیسات هسته ای فردو گفت: ما دو مرکز غنی سازی داریم که یکی از آن در نطنز اصفهان و دیگری در فردو و 25 کیلومتری استان قم واقع شده است که در برابر حملات نظامی دشمنان کاملا محکم بوده و دشمن نمی خواهد ما در آنجا غنی سازی داشته باشیم.

وی در خصوص فرصت 10 و 15 ساله بیانیه لوزان و محدودیت های اعمال شده گفت: این محدودیت ها پس از 15 سال بر داشته نمی شود و تنها ایران محدودیت را پذیرفته و 1+5 برداشتن آن پس از این تاریخ را قبول ندارد.

دکتر خلیلی در خصوص نیاز ما به غنی سازی گفت: طبق اظهار نظر مسئولین دولت یازدهم نیاز ما به غنی سازی 190 هزار سو(سو واحد سنجش قدرت غنی سازی است) است که ما این برآورد را قبول نداریم و به فرض اینکه این براورد صحیح باشد باز با این توافق راه به جایی نخواهیم برد.

وی اضافه کرد: در دوره 10 ساله از 5 هزارو60 دستگاه نسل اولی سانتریفیوژ با قدرت 1.2 سو 6 هزا. 72سو غنی سازی می کنیم که اگر 190 هزار را تقسیم بر 6 هزارو72 بکنیم 31.29 صدم این میزان ظرفیتی است که بیانیه لوزان به ما اجازه غنی سازی در نطنز داده است و اگر 31 سال در نطنز غنی سازی کنیم تنها نیاز یک سال خود را بر آورده کرده ایم و این بدان معنی است که دردی از نیازهای کشور ما را دوا نکرده و غنی سازی صنعتی به حساب نمی آید.

خلیلی تسریح کرد: ما برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر باید با روسیه یا یک کشور دیگر قرار داد بسته و سالانه 30 تن اورانیوم مصرفی این نیروگاه را باید وارد کنیم چرا که نطنز باید 25 سال کار کند تا نیاز یک سال نیروگاه بوشهر را تامین کند.

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: طبق این بیانیه تمام تاسیسات غنی سازی ما غیر صنعتی و عملا کارگاهی بوده و نه تنها نیاز ما را بر آورده نمی کند بلکه چیزی شبیه اسباب بازی خواهد بود و مطمئنا مردم ایران پس از 37 سال به بلوغ فکری رسیده و اسباب بازی نمی خواهند.

وی ابراز داشت: ما تا 15 سال حق غنی سازی نداریم و بیش از 3.67 درصد نمی توانیم غنی سازی کنیم و این در حالی است که سوخت راکتور تهران که با آن رادیو داروها را تولید کرده و درمان بیش از 700 هزار نفر در کشور به داروهای این تاسیسات بسته است با غنی سازی 20 درصد کار می کند و چون حق نداریم این کار را بکنیم باید برای تامین سوخت این راکتور نیز دستمان به سمت بیگانگان دراز شود.

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: وقتی خودمان می توانیم تولید ارزانی داشته باشیم برای چه جنسی را با 5 برابر قیمت وارد کنیم که صد البته این با عقل جور در نمی آید.

وی افزود: طبیعی است وقتی ما تا 15 سال حق غنی سازی نداشته باشیم برای تامین سوخت راکتورها نیز برایمان دبه در می آورند و ما را با مشکل موجه می کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما در فردو که تاسیساتی محکم در برابر حملات دشمنان است قریب به 3 هزار دستگاه سانتریفیوژ داریم که طبق تعهدات لوزان پذیرفته ایم 2هزار تای آن را طبق نظر آژانس انبار کرده و از آنها حق استفاده نداریم.

خلیلی گفت: از هزار دستگاه باقی مانده نیز 700 عدد آن نیز باید خاموش بوده و تنها 300 دستگاه حق چرخیدن دارد که البته در فردو حق هیچ گونه غنی سازی نداشته و باید کاربری این تاسیسات عوض شده و از مرکز غنی سازی به مرکز تحقیقاتی تبدیل شود.

وی گفت بعد از بیانیه لوزان برخی رسانه های داخلی اذعان داشتند که طبق این بیانیه هیچ یک از تاسیسات ما نه تعطیل و نه متوقف می شود و در جواب آنها باید بگوییم که ای کاش فردو متوقف یا تعلیق می شد و تعهد ما به مراتب بد تر از متوقف کردن و تعلیق کردن این تاسیسات است.

وی در خصوص تاسیسات آب سنگین اراک نیز گفت: در تاسیسات آب سنگین اراک پلوتونیوم که با آن بمب اتمی می سازند تولید می شود ودشمن نسبت به این تاسیسات حساس شده و ایران پذیرفته است آب سنگین اراک را بازسازی و باز طراحی کند تا توان تولید پلوتونیوم را نداشته و نسبت به بیرون آوردن قلب راکتور اراک و منحدم کردن یا خارج کردن آن از کشور گام بردارد و نیز سوخت مصرفی را از کشور خارج کرده و حق بازفرآوری را نیز نداشته باشد.

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: طبق بیانیه لوزان حق بازفرآوری از ایران سلب شده و تا ابد نمی توانیم باز فرآوری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کاربرد پلوتونیوم صرفا نظامی نیست گفت: آیا به دلیل اینکه امروز پلوتونیوم کاربردش نظامی است باید از آن محروم شویم که صد البته چه بسا در 50 سال آینده این محصول 100 کاربرد دیگر نیز داشته باشد و آن موقع است که باز قصه احتیاجمان به خارج شروع می شود و برای گرم گرم پلوتونیوم باید گدایی کنیم.

دکتر خلیلی اضافه کرد: ما خواهشمان از دولت این است که چون توافق نهایی صورت نگرفته این موارد را اصلاح کنند و برای باز فرآوری هم تاریخ انقضا بگذارند تا اگر نیاز به پلوتونیوم داشتیم خودمان تولید کنیم.

وی گفت: نیروگاه اراک تا افتتاح اگر توافق ژنو رخ نمی داد فقط یکسال فاصله داشت و سال 93 افتتاح می شد و این در حالی است که اگر بخواهیم تاسیسات آب سنگین اراک را از اول بسازیم 2 سال طول می کشد و طبق اظهار نظر آقای صالحی باز طراحی آن نیز 6 سال طول می کشد..

وی افزود: بازطراحی اراک در دنیا سابقه ندارد و برآورد آقای صالحی اشتباه بوده و این کار 10 سال به طول می انجامد و اگر قلب راکتور اراک را بیرون بیاوریم بازگشت آن امکان ندارد و خیال امریکاییها راحت شده و کارشکنی های آنها شروع خواهد شد.

وی تاکید کرد: صحیح این بود که ما در توافق اینگونه عمل می کدیم که یک راکتور در کنار راکتور اراک برای ما از صفر تا صد می ساختند و وقتی به ما تحویل می دادند ما راکتور اراک را ظرف دوسال خراب می کردیم .

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در بیانیه لوزان طرف مقابل حقوق هسته ای ما را به رسمیت نشناخته و اجازه برنامه صلح آمیزی به ما داده است که نیاز ما را تامین نمی کند.

وی افزود: ما در توافق لوزان پذیرفته ایم که آژانس بین المللی اتمی از تاسیسات هسته ای و غیر هسته ای ما بازدید کند که غیر هسته ای ها می تواند کارخانه لبنیاتی ؛ سالن شنا؛ مرکز نظامی؛ کاخ ریاست جمهوری و حتی بیت رهبری باشد و البته این روشن است که برای امنیت کشور ما خطرناک بوده و از اسرار کشور ما آگاه خواهند شد.

دکتر خلیلی خاطر نشان کرد: دولت مردان ما در دفاع از پرتکل الحاقی گفته اند که اگر شما می گویید خطرناک است چرا 125 کشور آن را امضا نموده اند و دسترسی آژانس به مراکز هسته ای به دلخواه آنها نخواهد بود و کاملا مدیریت شده است.

وی اضافه کرد: در پاسخ آن باید بگوییم که بخش عمده ای از کشورهای امضا کننده پرتکل الحاقی نه هسته ای بوده ونه به دنبال دانش هسته ای و نه توان به دست آوردن آن را خواهند داشت چون هر کشوری که دلش بخواهد نمی تواند به این صنعت دست پیدا کند.

دکتر خلیلی گفت: اگر می بینیم آمریکا این پرتکل را امضا نموده است با رجوع متن امضا شده توسط امریکا می بینیم که در ماده یک آن تبصره ای دارد که کل این پرتکل را عملا به کاغذ پاره تبدیل می کند ودر آن تبصره اینگونه آمده است که آژانس حق بازرسی از تاسیسات و اطلاعاتی که به امنیت ملی امریکا مربوط می شود را نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: به دولت مردان عزیز باید بگوییم که پرتکی که امریکا امضا کرده است را با کمال میل و رغبت ما نیز امضا می کنیم و پرتکلی که امروز توسط دولت عزیز امضا می شود زمین تا آسمان با پرتکل امریکاییها فرق دارد.

خلیلی گفت: دولت مردان بدانند این پرتکل الحاقی و تعهداتی که ما در بیانیه لوزان پذیرفتیم برای امنیت کشور خطر ناک است و البته تعهدات ما نسبت به پرتکل بسیار خطر ناک تر است .

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد:از تعهدات ما در توافق لوزان این است که ما هر ماده یا صنعتی که دارای ارتباط با صنعت هسته ای باشد یا کاربرد دوگانه داشته باشد با اطلاع و تایید آژانس بخرد؛ بفروشد یا انتقال دهد که اگر تایید نکند ما حق خرید آن را نخواهیم داشت.

این استاد دانشگاه گفت: مواد دوگانه ای که مد نظر آنهاست از قبیل آهن و آلومنیم است که هم در صنعت خانگی و هم صنعت نظامی و هوایی مثل تولید تانک و هواپیما کاربرد دارد و اگر آژانس بخواهد می تواند اجازه ندهد و با این کار اجازه خود را به دست آژانس داده ایم و در یک کلمه استقلال خود را به خطر انداخته ایم.

خلیلی گفت: از دولت مردان می خواهیم در فرصت باقیمانده تعهدات خطرناک را حذف کنند و اجازه ندهند در توافق نهایی آژانس قیم ما شود که ار این گونه بشود نه برای ما بلکه برای هم پیمانان ما نیز خطر ناک بوده و ما برای کمک به سوریه؛ عراق و .. باید از آژانس اجازه بگیریم.

وی ابراز داشت: تا ریشه در آب است امید ثمری هست و از دولت مردان درخواست داریم هنوز کار از کار نگذشته و این موارد خطر ناک را حذف و زیر بار چنین تعهداتی نروند.

خلیلی گفت: در ازای تعهداتی که ما داده ایم عمده تری تعهدات آنها حول لغو تحریم ها می گذرد .

استاد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: امروز وضعیت اقتصادی ما 30 درصد آن به تحریم ها بر می گردد و مابقی داخلی بوده و ناشی از فرهنگ غلط و سوئ مدیریتها ست.

وی خاطر نشان کرد: ما با چند دسته تحریم مواجه هستیم که برخی از طرف شورای امنیت و برخی از آنها کنگره و خود رئیس جمهور امریکا وضع کرده اند و تعدادی نیز از طرف اتحادیه اروپا وضع شده است که بهانه تحریم ها نیز نقض حقوق بشر؛ حمایت ایران از تروریسم و سلاح های کشتار جمعی است.

دکتر خلیلی گفت: طبق بیانیه لوزان فقط تحریم های هسته ای تعلیق می شود و دیگر تحری ها به قوت خود باقی خواهند بود.

وی افزود: ما معتقدیم که ادعای دولتمردان که بازرسی آژانس را غیر دلخواه می دانند کاملا اشتباه بوده و از دید ما دل بخواهی عمل می کنند چرا که اگر بخواهن از سایت پارچین ما که نظامی است بازدید کنند و ما نگذاریم بازرسان نیز در گزارش خود عدم عمل به تعهدات توسط ما را گزارش می کنند و تحریمهایی که باید تعلیق می شد را هرگز تعلیق نمی کنند.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی در 37 سال گذشته نشان داده است بدون کمک امریکا راه پیشرفت را دنبال نموده و در این سالها امریکا نه تنها کمکی نکرده به انحائ مختلف جلوی پیشرفت ما را گرفته است. ما به حول و قوه الهی امروز جز 10 کشور برتر دنیا هستیم و ملت ایران اثبات کرده است بدون کمک شیطان بزرگ پیشرفت می کند و هرگز گردنش را جلوی امریکاییها کج نکرده و دستش را به سمت او دراز نکرده است.

دکتر خلیلی گفت: متاسفانه شاهدیم با گذشت 2 سال از مذاکره وعقب نشینی های ما؛ امریکاییها نه تنها تحریم ها را لغو نکرده اند بلکه خواسته هایشان را بیشتر و بیشتر کرده اند.

وی در پایان مطالب خود گفت: از دولت مردان انتظار داریم در ازای امتیازات سخاوتمندانه به تعبیر خاویر سولانا و رئیس سازمان سیای امریکا که آن را باور نکردنی می دانستند تمام تحریم ها هم تحریم های هسته ای ؛ هم حقوق شر و هم حمایت از تروریسم هم زمان با اقدام ایران یکجا لغو شود.

این استاد دانشگاه افزود: نباید دولتمردان این اجازه را به دشمن بدهند که امنیت و استقلال کشور ما آسیب ببیند چرا که امنیت کشور قابل معامله نیست و بدانند که قیمت صنعت هسته ای ما خیلی بالاتر از آن است که طبق این توافق می فروشند.

دکتر علی خلیلی گفت: صنعت هسته ای دکوری و غنی سازی کارگاهی به درد ما نمی خورد و مردم باید بدانند چه اتفاقی دارد به وقوع می پیوندد و با بصیرت بخشی و روشنگری و تغییر افکار عمومی می توانیم جلوی این فاجعه را بگیریم و این توافق بد را به یک توافق خوب تبدیل کنیم.

ارسال نظرات