صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 22 May 2023
برنامه سوگواره تعزیه خوانان شاهرود به همت بسيج هنرمندان و گروه تعزیه باب الحوائج برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۹۵۱۹۱
|
۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، برنامه سوگواره تعزیه خوانان شاهرود با حضور معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ویژه شهرستان، نمایندگان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید، بزرگان و اعضای گروههای تعزیه و جمعی از مردم ولایی اعم ازمردان حسینی و زنان زینبی درمسجد 5 تن آل عبا برگزارشد.

در این مراسم که به مناسبت فرارسیدن ماه صفر و ورود کاروان امام حسین (ع) به شام به همت کانون بسیج هنرمندان شاهرود، هیئت امنا مسجد5 تن آل عبا و گروه باب الحوائج برگزارشده بود مجلس تعزیه مصائب حضرت رقیه (س) اجرا و در ادامه به روضه خوانی و عزاداری پرداختند.

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ویژه شاهرود در حاشیه این مراسم ضمن تقدیر از اجرای تاثیرگذار و سوزناک تعزیه حضرت رقیه (س) گفت: هنر تعزیه به دلیل اثرگذاری خوبش نقش بسیار مهمی را در انتقال مفاهیم و ارزش‌های قیام عاشورا ایفا کرده است و اقدام تعزیه‌ خوانان و حضورشان در این سوگواره سه روزه قابل تقدیر است و کار تعزیه خوانان به اقدام حضرت زینب(س) شباهت زیادی دارد چرا که نقش مهمی درانتقال و حفظ فرهنگ عاشورا دارد و برگزاری این چنین برنامه‌های فرهنگی ؛هنری و مناسبتی در جامعه تاثیرات بسیار مهمی دارد.

خرم در ادامه هنر تعزیه و تعزیه داری را در شاهرود خوب ارزیابی نمود و افزود: امیدواریم با حمایتهای مردم و مسئولین شاهد پیشرفتهای بیشتری در این زمینه باشیم هر چند تعزیه هنری مردمی بوده و با همت والای مردم تاکنون پایدار مانده است.

مدیرکانون بسیج هنرمندان شاهرود نیز با اشاره به مردمی بودن هنرتعزیه گفت: تعزیه خوانی هنراست، هنری برآمده از خلاقیت و ذوق مردم مؤمن وعزادار که حول محور واقعه عاشورا نمایشی آیینی، روایی ومنظوم را برگزارمی کنندو با به اجراگذاشتن وقایع کربلا ، ازخود گذشتگی وحق جویی شهیدان را در ذهن و خاطرمردم زنده نگه می دارند.

عباس اعتماد در ادامه افزود: تعزیه علاوه بر گریستن وسوگواری ، خوب زیستن و آزادگی را هم آموزش می دهد وجنبه‌های کاربردی در زندگی مردم دارد از ویژگی هنر تعزیه این است که بصورت خود‌جوش و مردمی درمسجد یا میدان بسیاری را دورخودجمع کرده و ضمن انتقال فرهنگ عاشورا؛ روشنگری و درس‌های اخلاقی‌ ؛فرهنگ شیعه را نشرمی دهد آنهم با مخاطبان بسیار و تاثیر‌گذاری فراوان که نشان از اهمیت هنر تعزیه دارد.

مسئول دفتر تعزیه اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شاهرود یکی از اهداف برگزاری سه شب سوگواره تعزیه خوانان را باتوجه به نزدیکی هفته بسیج ؛زنده نگه داشتن و آشنایی جوانان با فرهنگ عاشورا و روحیه شهادت و ایثار دانست و اظهار کرد: تعزیه باید زنده بماند و نسل به نسل وسینه به سینه منتقل گردد و در برافراشتنه ماندن پرچم نهضت بزرگ حسینی نقش اساسی راایفا نماید.

وی در پایان افزود: مردمی بودن تعزیه این است که همین سوگواره با همت هیئت امنا مسجد5 تن آل عبا؛بسیجیان هنرمند؛گروههای تعزیه و مردم عاشق اباعبدا... برگزار و از همه باید تشکر كرد.

ارسال نظرات