صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - 26 May 2023
کلماتی مانند آزادپزی نانوایی‌ها یا آزادسازی نرخ ارز، و آزادسازی نرخ هواپیما و آزادی‌هایی نظیر اینها، نه تنها باعث بال در نیاوردن می‌شود، بلکه سنگینی بیشتری را بر روی شانه‌های افراد می‌آورد.
کد خبر: ۸۶۰۹۸۴۹
|
۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸







خبرگزاری بسیج مازندران، به نوشته تابناک، چند وقتی است که شنیدن کلماتی مانند آزادپزی نانوایی‌ها یا آزادسازی نرخ ارز، و آزادسازی نرخ هواپیما و آزادی‌هایی نظیر اینها، نه تنها باعث بال در نیاوردن می‌شود، بلکه سنگینی بیشتری را بر روی شانه‌های افراد می‌آورد. اوایل همین ماه بود که شرکت هواپیمایی کشوری، دستور‌العمل نرخ آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را ابلاغ کرد که البته همزمانی این اتفاق با وجود تقاضا برای سفرهای زیارتی اربعین و شهادت امام رضا، مزید بر علت شد تا قیمت‌ها نجومی افزایش یابد؛ هر چند دلیل این همزمانی نیز جای بحث زیادی داشت.

البته تنها نرخ بلیت هواپیما شامل آزادسازی نشد و بعد از بلیت هواپیما قیمت بلیت اتوبوس، قطار و حتی برخی کالاهای اساسی از جمله روغن نیز افزایش پیدا کرد. کسانی که طرفدار آزادسازی قیمت‌ها هستند، عموما افراد ذینفع در شرکت‌ها بوده و بر این باورند که آزادسازی نرخ‌ها شرایطی را ایجاد می‌کند تا خدمات بهتری از سوی شرکت‌های مسافربری برای مسافران صورت گیرد. اما چیزی که در این میان عملا نصیب مردم می‌شود، رقابت برای بالا بردن قیمت‌هاست و نه تنها خبری از افزایش کیفیت در خدمات به چشم نمی‌خورد، بلکه در روزهای اخیر، شکایات از دیرکرد پروازها و برخوردهای نامتعارف با مسافران به خصوص مسافران پروازی بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.

جالب آنکه پس از ورود مجلس به این موضوع و جلسه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی، مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند، افزایش قیمت‌ها به دلیل آزادسازی نبود و به این ترتیب همه تقصیرات بر گردن بلیت‌های چارتری انداخته شد و در واقع عذری بدتر از گناه را حواله مشتریان کردند.

با شرایط موجود و با توجه به گفته‌های مسئولان می‌توان به این نتیجه رسید که آزادسازی تنها به نقره داغ کردن مصرف‌کننده‌ها انجامیده است، زیرا در ازای پول بیشتر نه تنها خدمات بیشتری دریافت نمی‌کند، بلکه همان امکانات قبلی هم کاهش پیدا می‌کند، پس تنها آسیب به خدمات گیرنده وارد می‌شود و کسی هم پاسخگوی آن نیست.

پرواز قیمت‌ها و فرود نظارت‌ها به وضوح قابل لمس است و نتیجه آن بلیت یکسره 700 هزار تومانی به کیش و بلیت رفت و برگشت یک میلیونی به مشهد مقدس است که در روزهای اخیر رکورد افزایش‌ها را شکسته‌اند.

یادآور می‌شود سیاست آزادسازی قیمت‌ها پیش از این یک بار در دولت سازندگی اعمال شد که به رکورد بی‌سابقه تورم 49/4 درصد منجر شد. کارشناسان اقتصادی و حتی حامیان دولت نسبت به تکرار آن سیاست‌های خطرناک هشدار داده‌اند.


ارسال نظرات