صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - 27 May 2023
گلخانه عبارت از ساختاری است که درون آن می توان گیاهان را در تمامی سال، به ویژه خارج از فصل پرورش داد و برخی از محصول ها را پیش رس کرد.
کد خبر: ۸۶۱۲۸۹۹
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، گلخانه عبارت از ساختاری است که درون آن می توان گیاهان را در تمامی سال، به ویژه خارج از فصل پرورش داد و برخی از محصول ها را پیش رس کرد. صنعت گلخانه داری چند سالی است که به طور وسیع وارد ایران شده و پتانسیل رشد آن به دلیل شرایط خاص آب و هوایی کشور بسیار بالا می باشد. مهمترین مزیت تولیدات گلخانه ای نسبت به تولید در فضای باز عبارتند از: اشتغال زایی بالا، مصرف آب کم و افزایش تولید در واحد سطح است.

ایجاد گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی به دلیل امکان کنترل عوامل تأثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده‌های سرمازدگی و گرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک، سوخت و دیگر نهاده‌های کشاورزی حائز اهمیت است.

با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی های اخیر یکی از راه های مبارزه با خشکسالی و از مهمترین راهکار های افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، استفاده از کشت های گلخانه ای است وابسته نبودن تولید محصول با فصل، امکان تطبیق زمان تولید با تقاضای بازار و ارتقاء کیفیت محصول از مزایای کشت گلخانه ای است و از این حیث استفاده از این نوع کشت درکشور روبه افزایش است و استان یزد یکی ازاستانهای مستعد کشت محصولات گلخانه ای است. و شهرستان خاتم یکی از شهرستان های فعال در بحث ایجاد گلخانه است و این طرح با استقبال زیاد کشاورزان خاتم مواجه شده است.

شهرستان خاتم با همه ظرفيت‌ها، استعدادها و توانمندی‌هايی که دارد ، منطقه‌ای محروم محسوب می‌شود. فقر، بيکاری و توسعه نيافتگی ويژگی‌های بارز اين شهرستان می‌باشد. اين منطقه قابليت‌های زيادی برای برون رفت از اين معضلات و تنگناهای حاد دارد. يکی از زمينه‌هايی که می‌تواند اشتغال و درآمدزايی و در نتيجه ارتقاء سطح زندگی بخشی از ساکنان منطقه را در پی داشته باشد،توسعه کشتکار گلخانه‌ای می‌باشد. وسعت کم اراضی کشاورزی ، بيکاری فصلی نسبتاً طولانی در بخش کشاورزی،رواج تداوم کار و توليد محصول در تمام فصل‌های سال ، افزايش توليد در واحد سطح ، توليد بيش از يک محصول ، افزايش کيفيت محصولات و در نتيجه اشتغال و درآمدزايی بيشتر ايجاب می‌کند تا کشتکار گلخانه‌ای رواج و توسعه پيدا کند

طنین خاتم نوشت: همچنين وفور منابع آب ( رودخانه‌ها ، جويبارها ، چشمه‌ها و چاه‌ها ) و دسترسی آسان به آن‌ها، آب و هوای گرم و خشک و اقليم مناسب، بلند بودن طول روزها و استفاده طولانی از نور خورشيد، کوتاه بودن فصل سرما ، پايين بودن قيمت سوخت برای گرم کردن گلخانه ، همچنين نزديکی به شهرهای استان‌های فارس، اصفهان ، و یزد برای صادر کردن محصولات ، بستر مناسبی برای کشت محصولات گلخانه ای فراهم کرده است. دولت می‌تواند با ايجاد تمهيدات مناسب ، اتخاذ سياست‌های ارشادی و حمايتی ، زمينه ايجاد مجتمع‌های گلخانه ای را بوجود آورد و در قبال آن ، با جذب سرمايه سرمايه گذاران، زمينه اشتغال تعداد زيادی از بيکاران را فراهم کند.

دولت می‌تواند با تمهيدات گوناگون و انجام اقدامات مختلف زمينه رواج و توسعه کشتکار گلخانه‌ای را فراهم سازد و در نتيجه در منطقه اشتغال و درآمدزايی ايجاد کند. اين اقدامات عبارتنداز:

1- ايجاد زيرساخت‌های و تأسيسات لازم برای تأسيس و راه اندازی مجتمع های گلخانه‌ای.

2- تدوين و اجرای برنامه‌های ارشادی و اطلاع رسانی جهت هدايت سرمايه‌ها و نيروی انسانی به کار و فعاليت در بخش سودآور گلخانه‌ای.

3- اعطای تسهيلات بانکی به علاقمندان سرمايه گذاری در اين بخش.

4- ارائه آموزش‌های لازم به علاقمندان در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آشنا ساختن افراد علامند به سرمايه گذاری و کار و فعاليت در اين حوزه.

5- دادن پاره‌ای امتيازات و برقراری برخی معافيت‌ها برای سوق دادن سرمايه و نيروی انسانی به اين بخش.

ارسال نظرات