صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - 27 May 2023
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تکفیری ها به اسنتاد یک آیه از قرآن و نادیده گرفتن سایر آیات مقام شفاعت پیامبر(ص) و خاندان ایشان را پس از رحلت آن بزرگواران انکار می کنند، گفت: آیات قرآن به ویژه آیات سوره قصص در اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) و برادران ایشان مقام شفاعت را مورد تأیید قرار می دهند.
کد خبر: ۸۶۲۱۶۴۶
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجت الاسلام حمید ملکی، در برنامه پرسمان قرآنی از رادیو معارف با اشاره به اینکه وهابیت با استناد به آیه قرآن که می‌فرماید شفاعت را تنها از خدا بخواهید و برای بیان خواسته هاو نیازهای خود تنها به خدا رجوع کنید مقام شفاعت رسول الله(س) و ائمه (ع) را مورد انکار قرار می دهند، گفت: اولاً با استناد به یک آیه نمی‌توان مقام شفاعت را زیر سؤال برد و باید به آیات دیگر قرآن که در این زمینه تفسیر گر هستند مراجعه کرد.


وی افزود: آیات سوره قصص به ویژه آیاتی که به داستان حضرت یوسف و برادر ایشان اشاره دارد این موضوع را مورد تأیید قرار داده می‌فرمایند که زمانی که برادران یوسف از کار خود پشیمان شدند نزد پدر آمدند و از ایشان خواستند آنها را در نزد خداوند شفاعت کنند که حضرت یعقوب(ع) پذیرفت و بنابر روایتی فرمودند در روز جمعه که دعاها مستجاب است آن‌ها را نزذ خدا شفاعت خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که وهابیت و جریان تکفیر در رد مقام شفاعت مطرح می‌کنند این است که می‌گویند همانطور که چوب خشک اثری ندارد انسان مرده هم در زندگی انسان‌های زنده تأثیر ندارد بنابراین می‌گویند پیامبر(ص) پس از رحلت مقام شفاعت خود را از دست می دهد.

حجت الاسلام ملکی تصریح کرد: در پاسخ به شبهه وهابیت باید گفت که آن‌ها این آیه قرآن که می‌فرماید شهدا و انسان های مؤمن زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند را در نظر نگرفته اند که این آیه به صراحت شبهه وهابیت را رد می کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه آیه 124 سوره بقره می‌فرماید که خداوند حضرت ابراهیم(ع) را پس از آزمایش های گوناگون به مقام امامت برگزید، گفت: عده‌ای از همین آیه استفاده کرده و می‌گویند چطور خدا پیامبرش را آٰزمایش کرد ولی ائمه طاهرین(ع) را بدون آزمایش به مقام امامت برگزید.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در پاسخ به این سؤال باید گفت که این موضوع به عهدی بر می‌گردد که خدا از حضرت رسول و ائمه اطهار(ع) گرفته‌اند و آن‌ها از همان ابتدا قبول کرده‌اند که هرگز ظلم نکند و لحظه‌ای دچار غفلت نشوند و در زندگی عملی نیز ائمه اطهار(ع) این موضوع را به نمایش گذاشتند.

حجت الاسلام ملکی اظهار کرد: ائمه(ع) در دشوارترین صحنه‌ها از جمله عاشورا با اخلاص کامل در راه حق جانفشانی کردند و همچنین در همان آیه 124 سوره بقره بیان شده که وقتی حضرت ابراهیم (ع) از خداوند خواستند که فرزندانشان را امام امت قرار دهند خداوند در پاسخ فرمود اگر فرزندان تو اهل ظلم نباشند به مقام امامت خواهند رسید زیرا خداوند به هیچ ظالمی عهد امامت نداده و نمی‌دهد و حضرت رسول(ص) و ائمه(ع) که از نسل حضرت ابراهیم (ع) بودند چون هرگز ظلم نکردند به دعای پدرشان حضرت ابراهیم(ع) به مقام امامت رسیدند.

وی یادآور شد: همچنین عده‌ای با استناد به آیات قرآن کریم که خداوند کافران را مورد سرزنش قرار داده، سرزنش را امر پسندیده ای می‌دانند در حالی که باید گفت این سرزنش نسبت به کافران است و با تجسس در کار دیگران و عیب‌جویی از آن‌ها متفاوت است.

ارسال نظرات