صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - 23 May 2023
سویاکاران گلستانی همچنان چشم‌انتظار دسترنج خود هستند، اما این روزها تنها وعده‌های مدت‌دار رسانه‌ای به گوش می‎رسد که دردی از مشکلاتشان دوا نمی‌کند.
کد خبر: ۸۶۲۲۵۷۲
|
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۴
به گزارش  خبر گزاری بسیج و به نقل از فارس، بسیاری از کشاورزان این استان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان، ضمن انتقاد از بی‌توجهی به موضوع مطالبه سویاکاران، خواستار توجه بیشتر دولت‎مردان به مشکلات این قشر ضعیف و کم درآمد شدند.

سویاکاران گلستانی در حالی به شرایط موجود معترض هستند که امسال به دلیل گرمای غیرمتعارف و خشکسالی در برخی از نقاط استان، حاصل محصول ‌زراعی سویاکاران به یک سوم رسیده و با توجه به این افت محصول، احساس می‌شد در پرداختی به کشاورزان سرعت عمل بیشتری اعمال شود.

یک کشاورز بندرگزی با اشاره به زمان تحویل سویای خود به مرکز دانه‌های روغنی این شهرستان گفت: اواسط آذرماه هفت تن سویای برداشت شده از روستای باغو به این مرکز تحویل داده شد، اما باوجود گذشت بیش از40 روز هنوز خبری مبنی بر واریز بهای آن نشده است.

* خرید بذر از دولت نقدی است اما خرید دولت از کشاورزان نامعلوم

حسن هزارجریبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اذعان کرد: چگونه می‌شود که مسئولان هنگام تحویل بذر ابتدا هزینه نهاده را به شکل آنلاین دریافت می‌کنند و سپس بذر را تحویل می‌دهند، اما ما باید برای دریافت نتیجه زحماتمان این مدت طولانی منتظر بمانیم.

وی خاطرنشان کرد: گویا مسئولان گلستانی نمی‌دانند، این پولی که ما می‌خواهیم بابت زحماتمان دریافت کنیم بخشی از آن صرف پرداخت بدهی به مردم، بانک‌ها و بخشی نیز صرف احتیاجات روزمر‌ه‌ و تهیه ضروریات زندگی است.

هزارجریبی با انتقاد از تکرار هرساله مشکل در پرداخت‌ مطالبه سویا و گندم‌کاران گلستان افزود: قبول کنید با این اوضاع کشاورزان باقی ‌مانده در روستاها هم به فکر فروش زمین‌های خود می‌افتند، چرا که کشاورزی با این شرایط دیگر به صرفه نیست.

وی ادامه داد: این واقعیت عینی است که اگر پول زمینمان را در بانک بگذاریم سودش بیشتر از درآمدی است که سالانه نصیبمان می‌شود، حال با این اوضاع دولت نباید با این قشر زحمتکش نامهربانی کند.

*پول زمین‎های زراعی در بانک بماند سودش از دریافتی محصولات کشاورزی بیشتر است

همچنین یکی دیگراز کشاورزان گلستانی با اشاره به مسئولیت‎پذیر نبودن جهاد کشاورزی در این مشکل اذعان کرد: به هر کسی زنگ می‌زنیم می‌گوید این موضوع مربوط به ما نیست و ما آن را به بخش خصوصی سپرده‌ایم و آنان باید پاسخگو باشند. 

علی محمد کردرستمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: دستگاه جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش تولیدی  باید حامی کشاورزان باشد و برای رفع مشکلاشان بکوشد، چرا که کشاورزان به عنوان یک صنف تولیدی و کم‎توقع چشم امیدشان بعد از خدا به تدابیر مسئولانی است که بر صندلی مدیریت تکیه زده‌اند.

وی تصریح کرد: علاوه بر مسئولان استان و دستگاه متولی، از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز انتظار می‎رود، همانند دیگر مسایل کشور به موضوع کشاورزان نیز توجه جدی کنند و پیگیر حل مشکل آنان باشند.

کردرستمی با اشاره به قیمت بالای نهاده‎های کشاورزی و مراحل کشت تا برداشت اذعان کرد: جدا از مشکلات شخم و کاشت، نبود کیفیت مناسب بذر، کود و سم بر مشکلات کشاورزان افزوده است.

وی تصریح کرد: در کنار این مشکلات، قیمت‎های تضمینی دولت هم متناسب با دسترنجی که ارائه می‎شود نیست و باید دولت برای این موضوع تدبیر اساسی اتخاذ کند.

*با توجه به قیمت ‎بالای نهاده‎های کشاورزی قیمت تضمینی سویا توجیهی ندارد

در حالی که در دنیا میزان برداشت بالای محصول از زمین‎های زراعی، قیمت تضمینی را توجیه‎‎پذیر می‎کند، کاشت سنتی، بذرهای بی‎کیفیت و میزان برداشت پایین از زمین‎های زراعی در استان موجب شده که قیمت تضمینی دولت آنچنان توجیه نداشته باشد.

کشاورزی دیگر گلستانی نیز با اشاره به قیمت تضمینی پایین محصول سویا و گندم گفت: همه ما مشکلات دولت را درک می‎کنیم، اما انتظار می‎رود، دولت حداقل متناسب با تورم موجود در نهاده‎های کشاورزی همچون کود، سم و بذر، نیم‎نگاهی هم به افزایش قیمت محصولات کشاورزان داشته باشد و تنها برای رفع تکلیف چنین قیمت‎هایی را وضع نکند.

حسن قاسمی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اذعان کرد: فقدان و کمبود ماشین‎آلات یا ادواتی همچون «دنباله بند» شامل «ردیف کارها»، «دستگاه کاشت» و کمباین «دستگاه برداشت» استاندارد و تراکتورهای چرخ باریک برای عملیات مکانیزه از مسائلی است که وجود آنها کمک به کاهش سختی کار و هزینه‎ها و در نتیجه موجب افزایش رغبت کشاورزان به کشت این نوع محصول می شود. 

وی از مسئولان گلستانی خواست تا مشکلات کشاورزان را درک کنند و مانع از مهاجرت این بخش مهم تولیدی به حاشیه شهرها‎ی استان شوند.

همچنین نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال دولت و وزارت نیرو به دلیل خشک‎سالی اعلام کردند که کشاورزان شالی نکارند و به کشت سویا بپردازند، برخی زمین‎ها به دلیل اینکه مناسب کاشت سویا نبود محصول آنها تبدیل به علوفه شد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجت‌الاسلام «سید علی طاهری» در گفت‎وگو با خبرنگاران استان با اشاره به روند پیگیری موضوع پرداخت مطالبات سویاکاران گلستانی اظهار کرد: برخی کشاورزان گلستانی هم که محصول خود را به شرکت دانه‎های روغنی داده‎اند که متاسفانه هنوز پرداخت مطالبات به آنان انجام گرفته است.

*تا دو هفته دیگر مطالبات سویاکاران گلستانی پرداخت می‎شود

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی حجمی از منابع را به شرکت‎ها پرداخت کرده است، اما به دلیل اینکه حجم دانه‎های روغنی در شرکت‎ها زیاد شده آنها توان پرداخت کامل مطالبات کشاورزان را ندارند افزود: شاید هم واردات برای آنان به صرفه است اما بیشترین آسیب متوجه کشاورزان شده است.

این نماینده گلستانی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وزارت جهاد تماس گرفتیم که اعلام کردند از منبعی پول کشاورزان پرداخت می‎شود اما بازرسی جلوی آنان را گرفته است، سازمان بازرسی هم معتقد بود ردیفی که وزارت جهاد اعلام کرده دارای اشکال است که امیدواریم به سرعت این مسائل برطرف و مطالبات کشاورزان هرچه زودتر پرداخت شود.  

طاهری افزود: چون در بازرسی کل کشور برای پرداخت‎ها از سوی شرکت دانه‎های روغنی مشکلاتی وجود داشت، طی چندین تماس با معاونت سازمان بازرسی کل کشور، ارائه گزارش کتبی وزارت جهاد کشاورزی و درنهایت نامه پیگیرانه‎ای که تنظیم کرده بودم، مشکل پرداخت‎ها برطرف شد. 

وی در پایان با اشاره به سیاست وزرات جهاد کشاورزی مبنی بر کمک به کشاورزان از طریق خرید محصولات آنان توسط شرکت دانه‎های روغنی و در نتیجه آن کاهش تدریجی واردات دانه‎های روغنی به داخل کشور ابراز داشت: از روز چهارشنبه  23 دی ماه پرداخت مطالبات کشاورزان به مدت دو هفته انجام می‎پذیرد و مبلغ پرداختی به آنان بیش از 100 میلیارد ریال است.

سطح زیر کشت سویا در استان گلستان سالانه به طور متوسط 55 تا 60 هزار هکتار است و به طور تقریبی بین 120 تا 140 هزار تن دانه روغنی سویا تولید می‎شود که این میزان تولید، معادل 65 درصد سطح کشت و تولید این محصول در کشور است. 

سویا یک گیاه روغنی و پروتئینی است که بعد از گندم و ذرت در رده سوم تولید محصولات کشاورزی دنیا قرار دارد، در ایران گلستان رتبه نخست تولید سویا را در کشور دارد و استان‎های مازندران و اردبیل در رتبه‎های بعدی قرار دارند این محصول دو برابر گوشت قرمز و پنیر و 10 برابر شیر پروتئین دارد  و حاوی اسیدهای آمینه ضروری برای انسان است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات