صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - 30 May 2023
گزارش "بسیج" از ورود هواپیماهایی که فقط در یک فرودگاه ایران می‌توانند بنشینند
از آن جایی که ایرباس دو سال است که تلاش می کند تا ایرلاین های بین المللی را برای خرید مدل A380 خود قانع کند، این قرارداد 25 میلیارد دلاری پیشرفت بسیار خوبی برای این شرکت فرانسوی به حساب می آید. تا جایی که بسیاری از رسانه های بین المللی معتقدند که ایران بار دیگر ایرباس فرانسه را از ضرردهی نجات داد.
کد خبر: ۸۶۲۸۵۵۱
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در سفر اخیر رئیس جمهور به فرانسه، قراردادی برای خرید 118 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس از فرانسه از سوی مقامات دو کشور به امضا رسید.

این قرارداد شامل خرید 73 هواپیمای پهن پیکر، 45 هواپیمای مسافربری تک راهرو که قرار است به ایران تحویل داده شوند. در این میان خرید 12 فروند هواپیمای غول پیکر A380 ایرباس یکی از عجیب‌ترین خریدهای دولت یازدهم بود چراکه این نوع هواپیما فقط توانایی فرود در فرودگاه امام خمینی دارد و برای مسافت‌های بین‌ قاره‌ای است. این در حالی است که نوسازی ناوگان داخلی بسیار ضروری‌تر از خرید ایرباس‌هایی است که فقط درصد ناچیزی از مردم توانایی استفاده از آن را دارند.

از آن جایی که ایرباس دو سال است که تلاش می کند تا ایرلاین های بین المللی را برای خرید مدل A380 خود قانع کند، این قرارداد 27 میلیارد دلاری پیشرفت بسیار خوبی برای این شرکت فرانسوی به حساب می آید. تا جایی که بسیاری از رسانه های بین المللی معتقدند که ایران بار دیگر ایرباس فرانسه را از ضرردهی نجات داد.

بر اساس نظر کارشناسان صنعت هوایی، فرودگاه های ایران توان پذیرایی از چنین هواپیماهای غول پیکری را ندارد و نهایتا تنها فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) ظرفیت بهره برداری از این نوع هواپیماها را دارد. از طرفی باید گفت که تاکنون ناوگان هوایی بین المللی کشور مشکل ویژه ای نداشته است و مشکلات عمده این صنعت بیشتر در پروازهای داخلی به چشم می آمد.

بر همین اساس این سؤوال مطرح می شود که چرا دولت در این برهه زمانی که اقتصاد کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکند، به یکباره قراردادی با این حجم بالا در صنعت هوایی کشور منعقد می شود؟!
 
حجت الله عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، در خصوص خریداری هواپیماهای فرانسوی از سوی دولت، اظهار داشت: در شرایطی که اقتصاد ایران دچار مشکلات عمده‌ای است، خرید 25 میلیارد دلاری 118 هواپیما کاری غیرمنطقی و نابجایی بود.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به عدم وجود زیرساخت های کافی در فرودگاه های کشور برای سرویس دهی به این هواپیماها، تصریح کرد: بخشی از تأمین اعتبار این قراردادها بر عهده بخش خصوصی است، با این حال بازهم خرید این تعداد هواپیمای غول‌پیکر برای فرودگاه هایی که زیرساخت های لازم را ندارند، کاری اشتباه است.

وی با بیان اینکه 12 فروند از این هواپیماها از نوع ایرباس A380 هستند، افزود: از این هواپیماها تنها می توان برای سفرهای خارجی استفاده کرد و استفاده داخلی از این 12 فروند در سفرهای داخلی امکان‌پذیر نیست.

عبدالملکی با تأکید بر اینکه خطوط هوایی ایران نیازی به این تعداد هواپیما ندارد، گفت: در حال حاضر بسیاری از پروازهای ما به دلایل مختلفی با صندلی های خالی صورت می گیرد، در این شرایط هواپیماهایی به ناوگان هوایی کشور افزوده می شوند که دارای 700 صندلی می باشند؛ در نتیجه به اعتقاد من دولت با این قراردادها یک حرکت تجملاتی انجام داده است.
خرید تجملاتی ایرباس‌های غول‌پیکر در حالی صورت گرفته که ناوگان داخلی ما به نوسازی احتیاج دارد و سفرهای قاره‌ای ایرلاین‌های داخلی به ندرت صورت می‌گیرد. این قرارداد تنها می‌تواند یک پیام داشته باشد و آن اینکه به نظر می‌رسد دولتی‌ها مجبور به خریدهای لوکس و گران‌قیمت بوده‌اند و انتخاب دیگری نداشته‌اند.

ارسال نظرات