صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - 26 May 2023
یک منتقد سینما در گفتگو با «بسیج»:
یک منتقد سینما گفت: پرداختن به موضوعات سوریه، مدافعین حرم و وقایع منطقه نیازمند هزینه بالاتری است که دولت باید کمک کند ولی دولت حمایت از فیلم های ارزشی با موضوعات عمیق تر را از دستور کار خارج کرده است.
کد خبر: ۸۶۳۶۵۶۵
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

مهدی آذر پندار منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: در جشنواره فیلم فجر بحث دفاع مقدس، مدافعین حرم و بسیاری از موضوعات دیگر طبق معمول مورد غفلت واقع شده و از آن طرف موضوعی مانند خیانت ضریب زیادی پیدا کرده است.

وی افزود: حضور فیلم جشن تولد در جشنواره با موضوع سوریه ربطی به سیاست های دولت نداشت و فیلم هیهات نیز که توسط نهادهای دیگر ساخته شده بود از جشنواره فجر امسال جا ماند.

آذرپندار با اشاره به اینکه در جشنواره فجر امسال حدود ده فیلم با موضوع خیانت داشتیم تصریح کرد: بیشتر فیلم ها در نقد خیانت بوده و چند فیلم هم محتوای آن عادی سازی خیانت بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از قصه ها در آپارتمان ها حبس شده گفت: این مسئله ناشی از مسائل اقتصادی بوده و پرداختن به موضوعات سوریه و مدافعین حرم و وقایع منطقه نیازمند هزینه بالاتری است که دولت باید کمک کند ولی متاسفانه دولت هم به دنبال فیلم های کوچک آپارتمانی بوده و حمایت از فیلم های با موضوعات عمیق تر و ارزشی را از دستور کار خارج کرده است.

این منتقد سینما خاطر نشان کرد: جشنواره فجر امسال با وجود اینکه از جهت قصه گو شدن فیلم ها و حضور برخی فیلم های درخشان مثل بادیگارد، ایستاده در غبار و سیانور و پرداختن به تاریخ انقلاب کیفیت بهتری از جشنواره قبلی داشت اما هنوز مشکلات عدیده ای دارد .

آذرپندار یادآور شد: در این میان انیمیشن بسیار جسورتر و جذاب تر از آثار سینمایی ما، موضوعات منطقه ای را در دستور کار خود قرار داده که محلی برای اکران آن در برج میلاد در نظر گرفته نشد تا بیشتر شناخته شود و از غافله جشنواره جا ماند.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد علت اصلی مغفول ماندن این آثار عدم اهتمام بودجه ای دولت به ساخت فیلم های با رنج بودجه ای بزرگتر است لذا امکان ساخت فیلم های با موضوعات منطقه ای که نیازمند بودجه بیشترند کم است.

این منتقد سینما با بیان اینکه در این زمینه نباید به دولت ها امیدوار بود تصریح کرد: فیلمسازانی باید تربیت شوند که علقه های انقلابی داشته و خلأ های سینمای کشور را پر کنند، با داشتن حاتمی کیا و بهروز شعیبی فیلم بادیگارد و سیانور را داشتیم که این فیلم ها به تنهایی جور بسیاری از نهاد ها را کشیدند.

آذرپندار تأکید کرد: فیلم هایی همچون سیانور، نفس، بادیگارد و ایستاده در غبار و انیمیشن ها به تاریخ انقلاب اشاره داشته و جشن تولد نیز به موضوع سوریه پرداخته که به انقلاب مرتبط تر هستند.

وی ادامه داد: البته تعداد این فیلم ها بسیار اندک است زیرا ما هنوز در شرایطی هستیم که سینمای ما به مرحله ای نرسیده که عماری های سینما به فیلم بلند برسند باید صبر کرد و به دولت نیز نباید امیدوار بود بلکه باید به تشکلات خودجوش مردمی و سازمان هایی که وظایف خود را مطابق آنچه که تعریف شده انجام می دهند امید داشت.

این منتقد سینما در خاتمه با بیان اینکه بسیاری از فیلم ها تلخ بوده و برای مخاطب ساخته نشدند اظهار داشت: دولت وظیفه خود می داند که آنچه موجود است را حمایت و نیاز فیلمسازان را برآورده کند لذا آنچه که فیلمسازان می خواهند تولید می شود در نهایت ویترین جشنواره فیلم فجر بیشتر روشنفکری است تا انقلابی.

ارسال نظرات