صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 17 May 2023
نقاشی‌های آبرنگ هنرمند پیشکسوت ˝عطا الله ذی نوری˝ عصر جمعه هفدهم اردیبهشت ماه ۹۵ بر روی دیوار گالری شکوه آویخته شد.
کد خبر: ۸۶۷۲۴۰۴
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج، ذی نوری نهمین نمایشگاه انفرادیش تعداد ۳۰ تابلوی آبرنگ که کوچک‌ترین آن در ابعاد ۵۰×۳۰ و بزرگ‌ترینش ۷۰×۵۰ سانتی متر است را به تماشای عموم گذاشت. او در این آثار که در سبک‌های رئال و فتو رئال کار شده مناظری از طبیعت شهرهای ایران ، ساختمان‌ها و کلبه‌های قدیمی با بافت‌های سنتی و تصاویری از مردم با لباس‌های سنتی را انعکاس داده است.
وی در این نمایشگاه در کنار آبرنگ‌هایش ، پنج تابلوی خوشنویسی که در حدود ۲۰ سال پیش به صورت چلیپا با خط نستعلیق کار شده را به نمایش گذاشته است.
عطاالله ذی نوری متولد ۱۳۲۳ است، او در سال ۹۱ نشان درجه یک هنری معادل دکترا را دریافت کرده است. آثار ذی نوری تا کنون در استرالیا، روسیه، انگلستان، دوبی ... به نمایش در آمده و حدود ۱۲ سال پیش، كتابی از مجموعه آثار او توسط انتشارات نگار به چاپ رسیده است. همچنین وی در سال ۱۳۴۸ مدرک خوشنویسی خود را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرده است.
نمایشگاه آبرنگ‌های عطاالله ذی نوری تا ۲۲ اردیبهشت ماه در گالری شکوه دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه ساعات ۱۶ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعات ۱۶ تا ۲۱ در گالرى شکوه واقع خیابان فرمانیه،بلواراندرزگو،خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ دیدن نمایند.

عطاالله ذی نوری بدون شک یکی از اساتید خوش نام عرصه نقاشی در حوزه کار با آبرنگ است. گرچه او خوشنویس قابلی است و در کارنامه اش فعالیت در حوزه گرافیک نیز دیده می شود اما وقتی به تابلوهای آبرنگ او می رسی تفاوت را در کارهایش احساس می کنی. قدرت طراحی، جسارت و دقت در رنگ گذاری و مهمتر از همه تنوع در پرداختن به موضوعات مختلف را می توان از ویژگی های کارهای او دانست.

ذی نوری که این روزها نمایشگاه نقاشی‌های آبرنگ‌اش در گالری «شکوه» برپا است در حاشیه این نمایشگاه گفت: من هر موضوعی که به نظرم جذاب برسد به یک اثر تبدیل می کنم. محدودیتی برایم ندارد که یک اثر را از روی بنایی تاریخی بکشم یا طبیعت و میوه یا تصویرسازی یک حیوان مثل خروس یا کشیدن یک در قدیمی روی بوم بزرگ باشد.

راست می گوید برای این استاد پییشکسوت که سی سال است کار نقاشی با آبرنگ را دنبال می کند فرقی ندارد سراغ چه موضوعی می رود؛ مرد یا زنی خمیده از باری که به دوش می کشد، بازار ماهی فروشان، سبدی انار، مرغ و خروس هایی در پی دانه یا یک خانه روستایی.

او که همچنان به سبک رئالیسم و فوتورئالیسم پایبند است و درباره سبکش گفت: اول این را بگویم که من از روی عکس کار نمی کنم و از روی مدل واقعی کار می کنم. ضمن اینکه اکثر هنرمندانی که با آبرنگ نقاشی می‌کشند آزاد کار می کنند. من هم البته آزاد کار می کنم ولی دقت در پردازش رنگ ها را دوست دارم و این مساله کارم را کمی سخت می کند. من رنگ روغن هم کار می کنم. نمی گویم آبرنگ از رنگ روغن سخت تر است چون کار با هر متریالی سخت است اما در کار با رنگ روغن شما امکان اصلاح کار با رنگ سفید را دارید ولی در آبرنگ شما رنگ سفید ندارید و در این سبک هر جا رنگ سفید نیاز باشد باید جای آن را خالی بگذارید تا رنگ خود کاغذ جلوه گر شود. همین می شود که دقت در پردازش بسیار سخت است و جای اصلاحی نیست، اما برای من همین موضوع جذابیت دارد.

ذی‌نوری افزود: در کار با آبرنگ قدرت طراحی و رنگ گذاری مهم است، اما به دست آوردن تجربه در این عرصه بیش از هر چیز به کمک نقاش می آید. این تجربه هم به سادگی به دست نمی آید و شاید برای همین جوان های امروز خیلی کم به کار با آبرنگ علاقه دارند.

وی با تاکید بر اینکه اینطور نیست که سبک های دیگر یا کار با متریال های دیگر در نقاشی آسان باشد اما جوان های امروز زود می خواهند به رنگ گذاری برسند، توضیح داد: کشیدن تابلو و سریعا نمایشگاه برپا کردن هدف این روزهای برخی جوانان شده است. در واقع گذاشتن نمایشگاه برای جوان‌ها یک هدف شده است در حالیکه باید هدف این باشد که فرد هنرش را قوی کند و برای دلش کار کند.

این استاد نقاشی در پایان گفت: من کار با آبرنگ را دوست دارم چون در آبرنگ رنگ‌ها به اصطلاح روحی هستند و حتی حال و احوال آدم بسیار حسی است.

ارسال نظرات