به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، در ابتدای این کارگاه دبیر اجرایی پنجمین دوره مسابقه ملی مناظره دانشجویی در استان اردبیل از ثبت نام 8 گروه برای رقابت در این دوره از مسابقات خبر داد و افزود: مرحله استانی این مسابقه طی روزهای سوم و چهارم خرداد ماه سالجاری در سالن جلسات دانشگاه محقق اردبیلی و با داوری سه نفر از اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی استان برگزار میشود.
نجیبه خروشی در مورد اهداف مسابقه ملی مناظره دانشجویی گفت: رشد و توسعه علم و دانش، زمینهسازی در جهت یادگیری اصیل، عمیق و پایدار، رشد و شکوفایی فرهنگ گفتگو و تقویت روحیه حق و حقیقتطلبی از اهداف این مسابقه ملی است.
وی مسابقه ملی مناظره دانشجویی را تمرین گفتمان در بین دانشجویان عنوان و خاطرنشان کرد: گروههای شرکتکننده در موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با هم رقابت خواهند کرد و در پایان یک گروه به مرحله منطقهای راه پیدا خواهد کرد.
در این کارگاه محمد زینالی، محقق و پژوهشگر اجتماعی، مناظره را یکی از راههای تمرین گفتمان عنوان کرد و گفت: مناظره باعث رشد و نظم در ذهن میشودو به همین خاطر باید فرهنگ بهینه مناظره در بین علاقهمندان به ویژه دانشجویان نهادینه شود.
وی گفتگو را راهی برای رسیدن به حقیقت و به چالش کشاندن ذهن و کشف اندیشه و افقهای فکری بیان و تصریح کرد: گفتمان باعث ایجاد وحدت و ارتقای سطح آگاهی دانشجویان میشود.
زینالی با اشاره به اینکه گفتمانها، فضا و جریان غالب فکری و اندیشهای در جامعه هستند افزود: رقابت بر سر گفتمانها با بحثهای رایج و عموماً سطحی و با جدالهای سطحی و بیمنطق تفاوت دارد. گفتمان آن چیزی است که حرکت عمومی جامعه را تعیین میکند که تنها راه ایجاد آن نیز، «گفتن» است.
وی اظهار داشت: به عبارت دیگر گفتمانها ناظر بر مدل توسعه و پیشبرد کشور و در تماس با مسائل واقعی جامعه مطرح میشوند و این گفتمانهای جامعه هستند که کشور را به حرکت درمیآورند. علت اهمیت گفتمانسازی برای تشکلها و جریان دانشجویی نیز همین مسأله است.
در این کارگاه ضمن بحث در مورد گفتمان، به سوالات حاضران پاسخ داده شد.