صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - 27 May 2023
امیدواریم که «فروشنده» در بازار سوداگری سینمای جهان آبروی کشور را معامله نکرده باشد و متاع فروشی آن صرفاً به ارائه جلوه‌هایی از هنر و سینما و انسانیت بوده باشد.
کد خبر: ۸۶۸۳۹۶۱
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، «جبار آذین» منتقد پیشکسوت سینما درباره فیلم فروشنده یادداشتی نوشته است که در ادامه می آید: تمام جشن‌ها، جشنواره‌ها و مراسم فرهنگی و هنری و سینمایی جهان از علمی تا بین المللی با اهداف و برنامه‌های ویژه کشورهای برگزار کننده و در جهت تبلیغ و انتقال پیام‌های منطبق با فرهنگ و سیاست‌های آنها برگزار می‌شود و این معنا درباره جشنواره‌های متعدد ریز و درشت داخلی و جهانی از جمله جشنواره‌های فیلم مقاومت و فیلم فجر هم مصداق دارد.

واضح است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان و مجریان این جشنواره‌ها در اجرای آنها و گزینش فیلم‌ها و محصولات فرهنگی از معیارها و فاکتورهایی بهره می‌برند که در جهت اهداف برگزاری آنها باشد وگرنه عاقلانه نیست که میلیون‌ها دلار و ریال خرج کنند و در بوق و کرنای جهان بدمند و هزینه‌های سرسام آور تبلیغاتی برای ایجاد جنجال به راه اندازند، بدون آنکه چشمداشت و انتظار و توقعی داشته باشند.

اینکه گفته شود برای همدلی و همراهی و یاری انسان‌ها و ارتقای فرهنگ جهانی چنین جشنواره‌ای برگزار می‌گردد، تنها جنبه شعار و تزئینی و تبلیغاتی دارد. کما اینکه برگزار‌کنندگان جشنواره ایرانی نیز در مسیر اهداف ارزشی و انقلابی و آرمان‌های ملی و جهانی ایران اسلامی این مراسم را برگزار می‌کنند.

هیچ کدام از جشن‌ها و جشنواره‌های جهانی به ویژه مراسم رنگین فرهنگی، هنری و سینمایی غربی و آمریکایی برای رضای خدا برگزار نمی‌شوند و جشنواره‌های مطرح و جهانی اسکار امریکایی- صهیونیستی و کن حامی همجنس‌بازان و غیره کاملاً در جهت القا و تبلیغ اهداف و سیاست‌های حامیان ملی و سیاستگذاران سیاسی خود عمل می‌کنند.

از همین رو هیچ کدام از آنها برای شکوفایی انسان و انسانیت برگزار نمی‌شوند و اهداف انسانی و فرهنگی ندارند. در مورد فیلم دیده نشده «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی که جوایزی از کن برای کارگردان و بازیگر آن به ارمغان آورده و باعث شعف و شادمانی و پایکوبی عده‌ای از اهالی سینما به ویژه آنهایی که دل خوشی از ایران و سینمای ایران ندارند و گروهی که فقط در فکر سوداگری در سینما هستند و قبله آمال شان امریکا و کسب ثروت است و تنی چند از هنرمندان سینمادوست شده است. تا زمان اکران این فیلم در کشور چیز زیادی نمی‌توان گفت، اما در خصوص برگزیده شدن و جوایز فیلم و مفهوم فیلم چند کلامی قابل گفتن است.

واقعیت اینکه تحسین و کسب جایزه نه‌تنها بد نیست، بلکه به خودی خود مطلوب هم هست. دست‌کم نام سینما و هنرمندان ایرانی در جهان مطرح می‌شود که شده است. بنابراین از این منظر خوشایند است، ولی باید دید که این مطرح شدن به نفع سینمای ایران و کشور است یا نشانگر تمایلات خاص برگزارکنندگان کن بوده و اهدافی خاص در پس آن وجود دارد؟! 

در اینکه جشنواره‌های سینمایی در بطن خود جشنواره‌های سیاسی هستند، تردیدی وجود ندارد و سیاست مسلم انتخاب، نمایش و برگزیده شدن فیلم‌های جشنواره کن هم در راستای اهداف سیاسی آن صورت گرفته است.

سیاست و هدف کن با حمایت آشکار از منحرفان فکری و جنسی و همجنس‌بازان و آثاری که مبلغ این روش و رویه غیراخلاقی هستند، تبیین شده و بدیهی است که اغلب انتخاب‌های آنها هم در همین زمینه بوده باشد، حال باید دید که فیلم «فروشنده» هم بر اساس چنین مفهوم و ایده و هدفی انتخاب شده و جوایزی دریافت کرده است یا خیر!

از نگاه تخصصی تبریک گفتن به شهاب حسینی برای انتخاب شدنش به عنوان بازیگر برتر مرد و اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه «فروشنده» و مطرح شدن سینمای ایران چنانچه به راستی بازی خوبی از حسینی ارائه شده و فیلمنامه فروشنده از لحاظ ساختار و معنا قوی باشد، اصلاً چیز بدی نیست، اما اگر در این گزینش‌ها ملاک هنر، تخصص و معنا نباشد باید انگیزه این انتخاب‌ها را در همان محدوده تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم شعار جشنواره کن جست‌وجو کرد.

به هر حال دو گروه مشخص در جامعه در خصوص «فروشنده» و فرهادی صف‌آرایی کرده‌اند. مخالفان مدعی انتخاب سیاسی و ضد ایرانی این فیلم هستند و جماعتی که هنر و سینما را انگیزه انتخاب می‌دانند.

با این حال طیفی هم وجود دارند که ضمن حمایت از موجودیت سینمای ایران به‌رغم تمام نواقص و مشکلاتش، از هنر و هنرمندان ایرانی و حضور جهانی فیلم‌های سینمای ایران پشتیبانی می‌کنند و با نقد سیاست‌های «کن»ی و مضامینی که ممکن است در فیلم «فروشنده»وجود داشته و خوشایند «کن»ی‌ها بوده و در انتخاب آن نقش ایفا کرده است به این رخداد توجه می‌کنند. با این همه باید صبر کرد برای اکران  عمومی فروشنده و واکنش‌های بعدی مدیران و مسئولان سینما و همچنین اهالی این هنر و دست‌اندرکاران فیلم و مردم همه چیز را روشن خواهد کرد. امیدواریم که فروشنده در بازار سوداگری سینمای جهان آبروی کشور را معامله نکرده باشد و متاع فروشی آن صرفاً به ارائه جلوه‌هایی از هنر و سینما و انسانیت بوده باشد.

ارسال نظرات