صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - 26 May 2023
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام راحل نفسش حیات بخش بود، گفت: امروز باید اندیشه ها و معارف امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف به نسل جوان و نوجوان منتقل شود؛ چرا که این معارف بهترین چراغ راه در گذر از گردنه های سخت است.
کد خبر: ۸۶۸۸۴۲۷
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در بزرگداشت چهلمین سال-یاد آیت الله دانش پژوه و بیش از 60 شهید و فقید روحانی روستای ابرسج شهرستان شاهرود که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در حسینیه سیدالشهدا این روستا برگزار شد در سخنانی با سپاسگذاری از خدا برای حضور در این جلسه و خیرمقدم به همه شرکت کنندگان با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید اگر کسی نفسی(جان) را احیا کند و از مرگ نجات دهد گویا همه مردم را احیاء کرده است و در ذیل این آیه روایات فراوانی بیان شده که به ظاهر و باطن این آیه پرداخته است.

وی افزود: احیاء نفس یعنی کسی را از مرگ نجات دهی در حالی که دارد می می میرد و تعویل اعظم این آیه نجات از ظلمت و گمراهی است که اگر یک نفر را از گمراهی و ظلالت نجات دهی گویی مردم را نجات داده ای.

عضو مجلس خبرگان رهبری از استان البرز با بیان اینکه قرآن ظاهر و باطنی دارد به کلمه ماء در قرآن اشاره کرد و گفت: آب جاری که در قرآن بیان شده در بسیاری از روایات بوجود امام اشاره دارد که امام سرچشمه حیات است و امام رضا در حدیثی در باب این موضوع بیان می کنند که سرچشمه همه نعمت ها ما هستیم و ما باب الله هستیم و در ورود به توحید ما امامان هستیم و امام باب الله است در راه رسیدن به توحید و بهره مندی از کلمه حیات.

وی خاطر نشان کرد: اگر بر فرمان امام استوار بمانیم از آب گوارا که امامان هستند سیراب می شویم و قلوب ما از ایمان سیراب می شود و احباء می گردد و حقیقت ایمان علم برگرفته از امام (ع) است.

میرباقری با اشاره به وصیت امام باقر به امام صادق(ع) تصریح کرد: امام باقر(ع) فرمودند برای سنجش شیعیان ما ببینید چقدر روایات و معارف ما را می دانند هر چند عمل هم خوب است چرا که در روایات نکات بسیاری است که پرده ها را از پیش چشم را عبور می دهد و حقیقت نور کلام امام را به ما می رسند.

وی ادامه داد: مومن با فهم کلام امام و روایات به بالاترین درجات ایمان می رسد و علم امام آب گوارایی است که سرچشمه حیات است و برخی آیات قرآن که اشاره به آب گوارا دارد تفسیر به ولایت امام می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه قم خاطر نشان کرد: علم و معارف امام سرچشمه حیات طیبه است و آن کسانی که از سرچشمه نوشیدند خودشان سرچشمه حیات می شوند و نفس آنها احیا می کند و محیی می شوند مانند حضرت عیسی (ع) که نفس خود را بر گل بی جان می دمید و زنده می شد.

وی تاکید اکرد: اگر به حقیقت ولایت و معارف امام را یافتی نقش تو زنده کردن می شود و زنده کردن انسان و انسان زنده تربیت کردن بسیار اهمیت پیدا می کند.

میرباقری با بیان اینکه عالمانی که خود را مهیای دریافت معارف الهی می کنند دو کار مهم انجام می دهند افزود: ابتدا بیش از نیم قرن پا روی لذت های خود می گذارند و تهذیب نفس می کنند و باطن معارف اهل بیت و علم حیات بهش را در می یابند و سه دسته معارف را درک می کنند، انبیاء، ملائکه و عِبادُ المُمتََحن.

وی ادامه داد: عبادالممتحن آماده می شود که حقیقت اسرار علم در او تبلور کند و وقتی عَبد شدی عبودیت در تو تحقق یافت علم به تو می دهند و علم سرمایه بندگی است و این عبودیت سه رکن دارد اول خلع مالکیت کنی و هیچ دلمشغولی نداشته باشی و تسلیم امر و نهی مولا باشی و این فراغت اولین قدم در وادی تقواست.

میرباقری اضافه کرد: در ادامه در زمین به دنبال برتری جویی و فساد نیستند و آخرت برای اینهاست چرا که تا از خود فراغ نشوی اصلاح او هم افساد است و این به تاکید مولا علی(ع) برای علما و امراست.

وی تصریح کرد: ولایت ما یعنی دارالاخره که عاقبت برای متقین و ائمه است و یکی از زکات امام نشر علم است و عالمان غیر از فارغ کردن خود از خیلی لذات حلال و تهذیب نفس سرچشمه حیات و نفس آنها محیی می شود.

نماینده استان البرز در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به امام راحل عظیم الشان گفت: امام بزرگوار نفسش حیات بخش بود و در جامعه دمید که یک نمونه آن ده ها هزار شهید است که آثار نفس امام (ره) که خود عبد شده و وصل به سرچشمه حیات است می باشد و واسطه بین ولی و جامعه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه اگر کسی به امام گره خورد ولایت در سرپرستی و در وادی ایمن قرار می گیرد خاطر نشان کرد: عالمی که عامل شد مردم را برای خدا می خواهد و خدمت می کند و محیط تربیت او وادی ایمن است و انسان ها وقتی آنها را می بینند احساس امنیت می کنند.

میرباقری تصریح کرد: در طول تاریخ غیبت امام واسطه امام و مردم سلسله فقهای بزرگ شیعه بوده اند که علم ظاهری و باطنی را منتقل می کردند، علامه حلی ها،محقق ها و بروجردی ها و امام راحل از این جنس بودند که به سرچشمه وصل شدند و حلقه اتصال جامعه به ائمه و واسطه فیض هستند.

وی ادامه داد: ولایت ائمه ولایت خداست ،عالمان بزرگوار نمونه شاخص به مقامات معنوی و اخلاقی می رسند و واسطه بین امام و مردم هستند و آیت الله دانش پژوه از آنهاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از شئون مقام شفاعت امام است گفت: مقام محمود مقامی است که بین شما و خدا واسطه ای هست و اگر مردم را برای خدابخواهی صاحب مقام محمود می شوی و عالم اهل عمل باید وصل به مقام محمود باشد و از راحتی و خواب خود بگذرد تا دیگران را به مقصد برساند و این عالم عامل است.

وی اضافه کرد: انبیا بیشتر مقام داشتند چون رنج بیشتری کشیدند و امام حسین(ع) با مصائبی که در عاشورا دید صاحب مقام محمود شد، سختی راه را تحمل کنی تا دیگران برسند و باید جامعه شیعی قدر عالمان خود را بداند و علما و بزرگان را تکریم کنند و علمایی که ما در اینجا به یادشان گرد آمده ایم نوعاً از این جنس بودند.میرباقری با بیان اینکه تعلم و عمل و تعلیم دادن بسیار ارزش دارد گفت: از امام باقر حدیثی نقل شده که مقام کسی که تعلم و تعلیم و عمل می کند در ملکوت سماوات از هزاران عابد بالاتر است و معارف او مستحکم تر و اثرگذار تر است و باید از خدا بخواهیم نسل ما از شاگردان مکتب امام صادق(ع) باشند و عالم بمانند و بتوانند یک نفر را هدایت کنند که ارزش آن از تابیدن هر چه خورشید بر آن می تابد ارزشمند تر است.

ارسال نظرات