صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 10 May 2023
آئین نامه جدید هدایت تحصیلی منجر به اعتراضاتی از سوی دانش‌آموزان درخصوص انتخاب رشته شده است به گونه‌ای که برخی از آنها با معدل بالای ۱۹ به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای یا علوم انسانی هدایت شده‌اند.
کد خبر: ۸۷۱۵۷۴۳
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، امسال انتخاب رشته دانش‌آموزان پس از ۲۳ سال مجدد در پایان پایه نهم انجام می‌شود و دانش‌آموزان از پایه دهم در رشته‌های تخصصی خود مشغول به تحصیل می‌شوند.

انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان بر اساس ملاک هایی که در آیین نامه مربوطه مطرح شده است در پایان دوره اول متوسطه انجام می شود که شامل این موارد است: نمرات درسی با ۳۵ امتیاز و امتیازات مشاوره‌ای با ۶۵ امتیاز که جزییات آن نیز بدین صورت است: نظر والدین با ۵ امتیاز، نظر مشاوران مدارس با ۱۰ امتیاز، نتایج آزمون‌های استعدادسنجی با ۳۰ امتیاز، نمرات تحصیلی دانش‌آموز با ۳۵ امتیاز و نظر معلمان ۱۰ امتیاز و نظر دانش‌آموز ۱۰ امتیاز.

اگر در سال های گذشته انتخاب رشته تحصیلی از سوی مشاوران به دانش آموزان تحمیل می شد و دانش آموزان مجبور می شدند با سکوت این انتخاب را قبول کنند اما امروز شرایط تغییر کرده است و دانش آموزان آگاه تر از سال های گذشته نسبت به انتخاب رشته تحمیلی اعتراض نشان می دهند و صدای خود را از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه ها به گوش مسئولان می رسانند.

آئین نامه جدید هدایت تحصیلی منجر به اعتراضاتی از سوی دانش‌آموزان درخصوص انتخاب رشته شده است به گونه‌ای که برخی از آنها با معدل بالای ۱۹ به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای یا علوم انسانی هدایت شده‌اند.

کار هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم از ۱۹ تیر آغاز شده است و آنها فرصت دو هفته‌ای دارند تا با حضور در مدرسه و استفاده از راهنمایی‌های مشاور، رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده و برای ثبت‌نام در پایه دهم اقدام کنند.

یکی از دانش آموزان پایه نهم که باید انتخاب رشته کند می گوید: معدلم ۱۹.۶۰ شده است و اولویت اولم علوم انسانی است در صورتی که فکر می کردم ریاضی یا تجربی باشد. از این دست اعتراض ها بسیار دیده می شود که دانش آموزان با معدل های بالای ۱۸ به رشته های علوم انسانی، فنی و حرفه ای و کاردانش هدایت شده اند.

یکی از مشاوران مدرسه ای نیز می گوید: شیوه جدید با گذشته فرقی نکرده‌ است اما مسئولان آموزش‌وپرورش آن را در بوق و کرنا کرده‌اند.

اگرچه مسئولان آموزش‌وپرورش در برابر انتقادات دانش‌آموزان عنوان می‌کنند، انتخاب رشته تحصیلی صرفاً براساس نمره انجام نمی‌شود بلکه نتایج تست‌های سنجش استعداد و رغبت در آن تاثیرگذار است اما اینکه این تست‌ها تا چه اندازه صحیح بوده و آیا توانسته در شرایط مناسب دانش‌آموزان را بسنجد،‌ جای سوال است.

از سوی دیگر یکی از اصلی ترین مشکلات هدایت تحصیلی محدود بودن ظرفیت رشته ها در مناطق است یعنی عملا علاقه، معدل و استعداد خیلی ملاک نیست و پذیرفته شدگان در هر رشته بر اساس بالاترین امتیاز، در ثبت نام پذیرفته می شوند.

همین مسئله موجب اعتراضات بسیاری از سوی دانش آموزان و اولیاء آنان شد که آموزش و پرورش وعده بررسی اعتراضات آنان را در ۱۰ مرداد ماه داده است.

به نظر می‌رسد در روند انتخاب رشته دانش‌آموزان، صرفاً علاقه و حتی نمرات و معدل دانش آموزان ملاک نبوده و عوامل دیگر سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید دانش‌آموزی که هیچ علاقه‌ای به یک رشته ندارد چگونه می‌تواند با موفقیت در آن تحصیل کند.
ارسال نظرات