صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 19 May 2023
یک مشاور با بیان اینکه زنان تضمین‌کننده سلامت خانواده هستند، گفت: آثار نامطلوب بیماری و مرگ و میر مادران بر سلامت اعضای خانواده غیرقابل چشم‌پوشی است.
کد خبر: ۸۷۴۳۰۱۸
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

به گزارش سرویس بسیج نیوز و به نقل از پایگاه اینترنتی «سازمان بسیج جامعه زنان» رضا نافع، روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبستان با بیان اینکه شادابی زنان عامل مهمی برای شادکامی خانواده ها و نشاط اجتماعی است، گفت: زنان تضمین کننده سلامت خانواده هستند و مدیریت و برنامه ریزی سلامت خانواده بر عهده زنان است. همچنین آثار نامطلوب بیماری و مرگ و میر مادر بر سلامت اعضای خانواده غیر قابل چشم پوشی است.

وی با بیان اینکه زنان می توانند به ایجاد شادابی، نشاط و آرامش در خانواده کمک کنند، بیان کرد: این موضوع علاوه بر اینکه پیشبرد امور در خانواده ها را به دنبال دارد باعث توفیق و موفقیت فرزندان به عنوان آینده سازان مملکت نیز می شود.

این مشاور ادامه داد: انسان به طور ذاتی موجودی اجتماعی خلق شده است که احساس درونی کمک به دیگران در او وجود دارد بنابراین با داشتن چنین روابطی احساس سبکی و شاد بودن به فرد دست می دهد. از سویی دوستی و علاقه محور و احساس خانواده است که در ایجاد جو شاداب خانواده نقش بسزایی دارد.

نافع تصریح کرد: ابراز عشق و علاقه در محیط خانواده میان والدین یا میان پدر و مادر نسبت به فرزندانشان همچون ابراز علاقه در محیط اجتماعی و روابط انسانی موجب صفای زندگی و شادابی خانواده ها می شود.

وی اذعان کرد: سرسبزی و شادابی کانون خانواده بستگی به حضور بانشاط زن دارد اما نشاط یک زن به محبت مرد وابسته است. زن ارتباط تنگاتنگی با تمام اعضای خانواده و تمام ابعاد داخلی خانواده دارد به نحوی که هیچ یک از اعضای خانواده چنین ارتباطی را با همدیگر و با کل خانواده ندارد. به سبب همین ارتباط تنگاتنگ اوست که زن تضمین کننده فضای درون خانواده و محور و ستون آن است.

نافع با بیان اینکه قرار گرفتن زن به عنوان محور خانواده ویژگی خاصی را برای او ایجاد می کند که توجه سایر اعضای خانواده به آن بسیار مهم است، افزود: آن این است که وضعیت روحی و روانی و عاطفی زن تمام فضای خانه را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر زن ناراحت شود این ناراحتی به کل فضا و اعضای خانواده سرایت خواهد کرد و اگر زن خوشحال باشد این شادی نیز به کل اعضای خانواده و فضای درون خانواده منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: اعضای یک خانواده افسرده و ملول نمی توانند در کارهای خود به موفقیت دست یابند و اگر نشاط و شادابی درون خانواده و اعضای آن مهم است پس باید توجه خاصی به محور خانواده شده و از ناراحت شدن او جلوگیری شود. اگر هدف ایجاد فضای خوبی در خانواده است پس باید مراقبت شود که برای زن خانواده مشکلی پیش نیاید بنابراین جلوگیری از ناراحتی زن خانواده می تواند یکی از مهمترین وظایف مرد خانواده باشد.

این مشاور ادامه داد: برای حفظ شادابی ستون خانواده باید دغدغه های زن را شناخت و برای رفع سریع آنها تلاش کرد حتی اگر زن درباره مشکلات و نگرانی ها و نیازهایش حرفی نزده باشد یکی از موارد شاد بودن انسان داشتن روابط قوی اجتماعی و خانوادگی است، هرچه فرد چه مرد و یا زن از روابط بیشتر اجتماعی برخوردار باشد از سلامت قوی روحی و روانی برخورد شده و بر شادی وی افزوده خواهد شد چرا که انسان به طور ذاتی موجودی اجتماعی خلق شده بنابراین با داشتن چنین روابطی احساس سبکی و شاد بودن به فرد دست می دهد.

این مشاور تصریح کرد: همچنین بنا بر تحقیق های به عمل آمده یکی دیگر از موارد داشتن جامعه شاد اعتماد به یکدیگر در جامعه است، این اصل در خانواده هم کارکرد دارد و برای حفظ سلامت کل خانواده باید این فضای مطمئن برای زن در خانواده وجود داشته باشد.

نافع اظهار کرد: سلامت زنان از جهات مختلف اهمیت زیادی دارد و بیماری ها و ناتوانی های زنان در مقاطع سنی مختلف کیفیت زندگی آنان را کاهش می دهد و باید توجه داشت سلامت زنان ضامن سلامت خانواده نیز می باشد چرا که مدیریت سلامت همه اعضای خانواده در دست زنان است.

این مشاور ادامه داد: یکی از بهترین تضمین کننده های سلامتی افراد داشتن تحرک و ورزش است حداقل زمان لازم برای ورزش نیم ساعت ورزش روزانه است که به تمام بانوان توصیه می شود لذا همه زنان چه خانه دار و چه شاغل از نظر سلامتی نیاز دارند یک برنامه ورزشی منظم در کنار کارهای روزانه خود داشته باشند. توجه داشته باشید کارهای روزمره منزل جای ورزش را نمی گیرد و حتی خود این کارها ممکن است سبب مشکلات عضلانی - اسکلتی شود.

انتهای پیام/ل

ارسال نظرات