صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - 30 May 2023
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به شاخص‎های استانی بیماری‎های منتقله از آب و غذا در این استان، اظهار کرد: سال گذشته، 360 مورد طغیان بیماری‎های منتقله از آب و غذا در این استان ثبت شده است که تا 135 مورد را انتظار داشتیم.
کد خبر: ۸۷۴۴۹۵۹
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان، در نشست نظام مراقبت بیماریهای منتقله آب و غذا در مازندران، از سوی نماینده وزارت بهداشت و درمان بر کنترل وضعیت این نوع از بیماریها تا پایان مهرماه سالجاری در کشور تأکید شد.

نخستین نشست نظام مراقبت بیماریهای منتقله آب و غذا در مازندران، در سالن همایش ساختمان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با حضور محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تنی چند از کارشناسان این وزارتخانه با حضور کارشناسان بهداشتی و مدیران شبکههای بهداشت و درمان شهرستانهای مازندران برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه بیماریهای واگیر که از راه آب و غذا بهویژه پس از حوادث طبیعی مانند سیل منتقل میشود، حساسیت فراوانی داشته و ممکن است در مدت کوتاهی طیف وسیعی از انسانها را درگیر کرده یا منجر به مرگ بسیاری شود؛ از حساسیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به این موضوع گفت و اینکه قرار گذاشتیم تا وضعیت این نوع بیماریها با همکاری معاونتهای بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، تا پایان مهر ماه سالجاری به ارائه گزارش قابل استناد و کنترلشده بینجامد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه معمولاً در فصل تابستان کارها به دلیل احتمال شیوع بیماریهای واگیر چند برابر میشود، افزود: زمانی که گزارشهایی از سیل یا آبگرفتگی منازل و اماکن عمومی در شهرها و روستاها داریم، حوزه سلامت با شدت بیشتری وارد عمل شده و نمونه‌گیریهای مستمری را بهویژه از نظر سلامت آب آشامیدنی انجام میدهد تا اوضاع بخش سلامت را در کنترل داشته باشد و از تلفات انسانی جلوگیری شود.

این مسؤول ادامه داد: البته در چنین مواردی از مردم درخواست میشود تا از خوردن آب و مواد غذایی غیر قابل اطمینان خودداری کنند.

گویا ترجیح داد تا از آمارها فاصله بگیرد و بیشتر بر روی آموزش همگانی تأکید داشت و اینکه سواد سلامت مردم باید با کمک رسانههای مکتوب و مجازی و رسانه ملی بالا برود که در حال حاضر همکاری خوبی وجود دارد اما کافی نیست.

محسن اعرابی افزود: در ماه گذشته نیز 175 مورد طغیان با حد انتظار 135 مورد در بیماریهای منتقله آب و غذا در مازندران مواجه بودیم.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته 7 هزار و 749 مورد بیماری اسهال در مازندران ثبت شده و حد انتظار آن 7 هزار و 100 مورد بوده است، تصریح کرد: مهمترین مشکل را با بیمارستانها داریم، زیرا این بیماری را در اولویت کاری نمیدانند و در برنامهها و آمارهایی که باید برای بررسی و تحلیل دادهها ارائه دهیم، با مشکل مواجه میشویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 305 مورد اسهال خونی در سال گذشته در مازندران ثبت شد، در 5 ماه گذشته نیز 102 مورد و در شهریورماه سالجاری، تاکنون 10 مورد گزارش داشتیم.

در این نشست تخصصی، بیشتر بحثها بر راههای پیشگیری، مراقبت و درمان و ضرروت بررسی وضعیت بیماریهای منتقله از آب و غذا بوده است، استانهای شمالی بهدلیل وقوع سیلهای متعدد بیشتر در معرض این نوع بیماری‌ها ازجمله وبا قرار دارند، زیرا احتمال مصرف از آب و غذای آلوده در چنین شرایطی وجود دارد.

نخستین نشانه این بیماری رودهای، اسهال شدید و آبکی است که از طریق مصرف آب آلوده به مدفوع، انسان را مبتلا می‌کند، انتقال این بیماری بسیار سریع اتفاق میافتد، لذا آگاهی افراد نسبت به این بیماری و ورود بهموقع و با جدیت حوزه سلامت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وبا از بیماریهایی است که در ایران سابقه 12 بار اپیدمی را داشته و از اینرو بهویژه در فصل تابستان و در زمان سیل و زلزله که امکان انتقال آن به ده‌ها برابر افزایش می‏‌یابد، فعالیت دستاندرکاران حوزه سلامت را نیز به چندین برابر افزایش میدهد.

ارسال نظرات