صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - 28 May 2023
مدرس دانشگاه گفت: اشراف زدگی رفتاری است که غیر از تحمیل هزینه سنگین بر فرد، جامعه را نیز در مسیر وابستگی اقتصادی و فرهنگی قرار می دهد.
کد خبر: ۸۷۴۶۰۶۰
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

دکتر مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به افزایش تجمل گرایی و تبعات آن در جامعه اظهار داشت: سبک زندگی بستر ساز نوع و شکل زندگی افراد بوده و ساده زیستی و یا اشرافی گری و تجمل گرایی ارتباط مستقیمی با شیوه زندگی افراد دارد.

وی تصریح کرد: اشراف زدگی رفتاری است که غیر از تحمیل هزینه سنگین بر فرد، جامعه را نیز در مسیر وابستگی اقتصادی و فرهنگی قرار می دهد و متأسفانه در دو دهه اخیر تبلیغات گسترده کالاهای خارجی و اقلام لوکس داخلی توسط رسانه ها به ویژه صدا و سیما نوعی از زندگی را به مردم تحمیل کرده که تهیه کالا مازاد بر نیاز و یا بیشتر از احتیاط و یا اینکه اصولاً در فکر خرید این کالا نباشند را به فرد منتقل می کند.

این جامعه شناس افزود: ایجاد انواع مال ها به سبک فروشگاه های خارجی مصرف گرایی را به جامعه تزریق کرده و لوکس گرایی و برند گرایی عوارض ناشی از همین روحیه هستند. وابستگی اقتصادی نیز به وسیله تبلیغات انجام می شود که قطعاً این مسئله وابستگی فرهنگی و سیاسی را نیز به دنبال خواهد داشت.

ابهری ساده زیستی را بهترین روش زندگی برای قطع وابستگی از بیگانگان دانست و خاطر نشان کرد: برای قطع وابستگی هم، تبلیغات در داخل کشور باید تحت کنترل نهاد های فرهنگی باشد، زیرا 85 درصد از تبلیغات، کالاهای مصرفی و غیر ضروری بوده که نبود آنها هیچ گونه زیانی به خانواده ها و مردم وارد نمی کند.


ارسال نظرات