صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - 24 May 2023
دو برنامه اصلی برای هر هیأتی وجود دارد که نخستین آن تبیین احادیث اهل بیت(ع) و دوم ذکر مصیبت های اهل بیت(ع) و گریستن در مصیبت ایشان است؛ این دو رکن حتما باید با هم باشد تا به یک جلسه بتوانیم هیأت بگوییم.
کد خبر: ۸۷۹۷۳۲۴
|
۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
به گزارش خبرنگار بسیج مداحان، حجت الاسلام والمسلمین جعفر واضحی آشتیانی عصر امروز در دوره آموزشی سرگروه های حلقه های صالحین سازمان بسیج مداحان کشور در مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت قم با موضوع «شبهات مقتل» به سخنرانی پرداخت. کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: یک سؤال مهم درباره مقتل خوانی وجود دارد و آن این است که آیا درباره مرثیه خوانی برای اهل بیت(ع) آیه ای در قرآن کریم آمده است؟ یکی از پاسخ ها را در سوره مبارک یوسف می توان یافت که حضرت یعقوب(ع) در فراق حضرت یوسف(ع) 20 سال گریستند. وی ادامه داد: برخی آیات قرآن مجید گریه کردن برای اهل بیت(ع) را وارد می داند؛ در آیه 23 سوره مبارک شوری آمده که نسبت به نزدیکان پیامبر اکرم(ص) باید علاقه زیاد داشته و مودّت بورزید. حجت الاسلام والمسلمین واضحی آشتیانی ابراز داشت: از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد که نزدیکان شما چه کسانی هستند؛ در پاسخ سه مرتبه تکرار کردند «علی و فاطمه و فرزندان آن ها»؛ این مودت به نزدیکان رسول اکرم(ص) در قرآن کریم واجب شمرده شده است. وی افزود: در آیه 32 سوره مبارک حج آمده که عزاداری و گریه کردن، زنده نگه داشتن شعائر خداوند متعال است؛ اقامه عزا برای اهل بیت(ع) نشانه خدا است، چرا که یاد خدا می کنیم؛ یکی از ویژگی ها و نشانه های مودت، گریه کردن بر مصیبت های ایشان است. حجت الاسلام والمسلمین واضحی آشتیانی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی و ماهانه، بیان داشت: حضور در جلسه اهل بیت(ع) موضوعیت دارد و امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند که اگر افرادی دور هم جمع شوند و حدیث و معارف دینی را تبیین کنند، امر اهل بیت(ع) را احیا کرده اند. کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: دو برنامه اصلی برای هر هیأتی وجود دارد که نخستین آن تبیین احادیث اهل بیت(ع) و دوم ذکر مصیبت های اهل بیت(ع) و گریستن در مصیبت ایشان است؛ این دو رکن حتما باید با هم باشد تا به یک جلسه بتوانیم هیأت بگوییم. وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده که اگر کسی برای اهل بیت(ع) یک قطره اشک بریزد، همه گناهانش آمرزده خواهد شد؛ این روایت به این معنا نیست که هر کسی در هر درجه و رتبه ای که یک قطره اشک بریزند تمام گناهانش بخشوده خواهد شد، بلکه این گریه و اشک باید از روی معرفت به اهل بیت(ع) باشد و باعث تحول افراد شود. حجت الاسلام والمسلمین واضحی اظهار داشت: روضه هایی که خوانده می شود، سه دسته است؛ یک دسته را همه مورخان قبول دارند، مانند روضه حضرت عباس(ع) درباره آوردن آب از فرات؛ دسته دیگری از روضه ها را مورخان معتبر قبول ندارند، مثل عروسی حضرت قاسم(ع) که هیچ منبعی برای آن وجود ندارد؛ دسته سوم روضه های اختلافی است، مثل اختلافی که در زمینه نام و سن حضرت رقیه(س) وجود دارد. تبیین احادیث و ذکر مصیبت اهل بیت، دو رکن اساسی هیأت است حجت الاسلام والمسلمین واضحی آشتیانی گفت: دو برنامه اصلی برای هر هیأتی وجود دارد که نخستین آن تبیین احادیث اهل بیت(ع) و دوم ذکر مصیبت های اهل بیت(ع) و گریستن در مصیبت ایشان است؛ این دو رکن حتما باید با هم باشد تا به یک جلسه بتوانیم هیأت بگوییم. به گزارش خبرنگار سازمان بسیج مداحان کشور، حجت الاسلام والمسلمین جعفر واضحی آشتیانی عصر امروز در دوره آموزشی سرگروه های حلقه های صالحین سازمان بسیج مداحان کشور در مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت قم با موضوع «شبهات مقتل» به سخنرانی پرداخت. کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: یک سؤال مهم درباره مقتل خوانی وجود دارد و آن این است که آیا درباره مرثیه خوانی برای اهل بیت(ع) آیه ای در قرآن کریم آمده است؟ یکی از پاسخ ها را در سوره مبارک یوسف می توان یافت که حضرت یعقوب(ع) در فراق حضرت یوسف(ع) 20 سال گریستند. وی ادامه داد: برخی آیات قرآن مجید گریه کردن برای اهل بیت(ع) را وارد می داند؛ در آیه 23 سوره مبارک شوری آمده که نسبت به نزدیکان پیامبر اکرم(ص) باید علاقه زیاد داشته و مودّت بورزید. حجت الاسلام والمسلمین واضحی آشتیانی ابراز داشت: از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد که نزدیکان شما چه کسانی هستند؛ در پاسخ سه مرتبه تکرار کردند «علی و فاطمه و فرزندان آن ها»؛ این مودت به نزدیکان رسول اکرم(ص) در قرآن کریم واجب شمرده شده است. وی افزود: در آیه 32 سوره مبارک حج آمده که عزاداری و گریه کردن، زنده نگه داشتن شعائر خداوند متعال است؛ اقامه عزا برای اهل بیت(ع) نشانه خدا است، چرا که یاد خدا می کنیم؛ یکی از ویژگی ها و نشانه های مودت، گریه کردن بر مصیبت های ایشان است. حجت الاسلام والمسلمین واضحی آشتیانی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی و ماهانه، بیان داشت: حضور در جلسه اهل بیت(ع) موضوعیت دارد و امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند که اگر افرادی دور هم جمع شوند و حدیث و معارف دینی را تبیین کنند، امر اهل بیت(ع) را احیا کرده اند. کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: دو برنامه اصلی برای هر هیأتی وجود دارد که نخستین آن تبیین احادیث اهل بیت(ع) و دوم ذکر مصیبت های اهل بیت(ع) و گریستن در مصیبت ایشان است؛ این دو رکن حتما باید با هم باشد تا به یک جلسه بتوانیم هیأت بگوییم. وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده که اگر کسی برای اهل بیت(ع) یک قطره اشک بریزد، همه گناهانش آمرزده خواهد شد؛ این روایت به این معنا نیست که هر کسی در هر درجه و رتبه ای که یک قطره اشک بریزند تمام گناهانش بخشوده خواهد شد، بلکه این گریه و اشک باید از روی معرفت به اهل بیت(ع) باشد و باعث تحول افراد شود. حجت الاسلام والمسلمین واضحی اظهار داشت: روضه هایی که خوانده می شود، سه دسته است؛ یک دسته را همه مورخان قبول دارند، مانند روضه حضرت عباس(ع) درباره آوردن آب از فرات؛ دسته دیگری از روضه ها را مورخان معتبر قبول ندارند، مثل عروسی حضرت قاسم(ع) که هیچ منبعی برای آن وجود ندارد؛ دسته سوم روضه های اختلافی است، مثل اختلافی که در زمینه نام و سن حضرت رقیه(س) وجود دارد.


ارسال نظرات