صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - 25 May 2023
تولید یک هواپیما حدود ۳ سال طول میکشد، چطور یکساله هواپیمای ۳۲۱ برای تهران تولید شد!
هواپیما کالایی است که برای خرید آن نیاز به ثبت سفارش بوده و طبیعی است که این هواپیماها به سفارش شرکت ایرانی ساخته نشده باشد. " موضوعی که شائبه مرجوعی بودن این هواپیماها را تقویت می کند.
کد خبر: ۸۸۰۷۸۵۹
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، بعد از ورود اولین ایرباس به فرودگاه مهرآباد و ترتیب جشن از سوی وزارت راه و شهرسازی در آشیانه انقلاب این فرودگاه، زمزمه هایی مبنی بر مرجوعی بودن این هواپیما ها از سوی یک شرکت هواپیمایی در اسپانیا به گوش رسید. خبری که تاکنون از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی نه تایید و نه تکذیب شده است. از این رو پایگاه خبری «قدس آنلاین» در گفتگویی با محمود مهران پور عضو هیات مدیره شرکت هواپیمایی نفت ایران و از فعالان صنعت هوایی کشور به بررسی این موضوع پرداخته است. مهران پور می گوید: "به هرحال هواپیما کالایی است که برای خرید آن نیاز به ثبت سفارش بوده و طبیعی است که این هواپیماها به سفارش شرکت ایرانی ساخته نشده باشد. " موضوعی که شائبه مرجوعی بودن این هواپیماها را تقویت می کند.

وی در ادامه به نکته دیگری نیز اشاره کرده و تصریح می کند: "اگر می خواستیم این هواپیماها را بر اساس ثبت سفارش خودمان خریداری کنیم حداقل باید سه سال صبر می کردیم. وقتی در عرض کمتر از یکسال اولین هواپیما وارد ایران شده است. طبیعی است که این هواپیماها از سوی شرکت دیگری ثبت سفارش شده باشد. " موضوعی که علاوه بر مرجوعی بودن این هواپیما ها شائبه انتخاباتی بودن ورود این هواپیماها به کشور را نیز تقویت می کند.

مهران پور در ادامه درباره احتمال مرجوعی بودن اولین فروند از ایرباس وارد شده به کشور گفت: در صنعت هوایی واژه "مرجوعی" یک لغت نامفهوم است. در دنیا وقتی شما می خواهید هواپیما خریداری کنید بستگی به نوع و مدل هواپیما حدود ۲ تا ۳ سال قبل باید سفارش داده و در صف نوبت بایستید. وی تصریح کرد: در واقع ساخت هواپیما و کشتی پس از ارائه درخواست آغاز می شود، در حالیکه مشتری کالاهایی مثل خودرو یا اتوبوس کاملا مشخص است.

عضو هیات مدیره شرکت هواپیمایی نفت ایران درباره نحوه خرید این ایرباس ها از سوی ایران بیان داشت: بعضی از این شرکت های هوایی نوبت شان را به شرکت های دیگر می فروشند که این موضوع یک روال کاملا عادی و جاری در صنعت هوایی است. مثلا یک شرکت هوایی تقاضا و سفارش خرید چند فروند هواپیما را داده اما به دلایلی این خرید را انجام نداده یا در ازای دریافت پولی نوبت خود را به شرکت دیگری فروخته است.

این فعال صنعت هوایی خاطرنشان کرد: در این میان برخی از شرکت ها سفارشاتی را به کارخانجات می دهند و بنا به دلایل مالی یا تغییر استراتژی های خود سفارش خود را تغییر می دهند. که به نظر می رسد این هواپیماها بعد از بازگشت این سفارش به شرکت ایرباس یا از طریق شرکت سفارش دهنده اصلی به ایران ایر، واگذار شده است.

مهران پور افزود: من رد نمی کنم که ممکن است ثبت سفارش این هواپیماها برای کشور دیگری باشد و ایران مشتری ابتدایی و سفارش دهنده این هواپیماها نباشد و از نظر من این موضوع کاملا طبیعی است.  

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: به هر حال ما اگر می خواستیم این هواپیماها را بر اساس ثبت سفارش خودمان خریداری کنیم حداقل باید سه سال صبر می کردیم و طبیعتا وقتی ورود اولین ایرباس به کشور در کمتر از یکسال اتفاق می افتد طبیعی است که برای خرید این هواپیماها از طریق دیگری عمل شده که یکی از این روش ها خرید هواپیماهایی است که شرکت های دیگر سفارش آن را داده اند.

ارسال نظرات