صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - 24 May 2023
مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری آذربایجان شرقی در گفتگو با «بسیج»:
مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: دشمن به اهمیت این فرهنگ پی برده که با آن مقابله می کند در حالی که متاسفانه ما غافل از این فرهنگ و صیانت از آن هستیم.
کد خبر: ۸۸۲۱۲۷۳
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷

داود خدایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، گفت: این فرهنگ دارای داده‌های بکر و غنی ایثار و شهادت، زندگی متعالی، رفتارها و روابط اجتماعی و جامع‌شناختی است که می‌تواند بستری برای رشد و شکل‌گیری مفاهیم عمیق و کارساز باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه فضای مجازی بستری سهل‌الوصول برای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت است، ابراز تاسف کرد: ما نتوانسته‌ایم از این امکان برای اشاعه‌ مفاهیم نهفته در ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس‌مان سود جوییم، فرهنگی که این‌روزها میان هجمه‌ای از اطلاعات و تصاویر تصنعی و میان بوق و کرناهای تبلیغاتی دشمنان و بدخواهان مغفول مانده است.

خدایی با تاکید به ایتکه باید از همه امکانات و بسترهای موجود در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ غنی ایثار و شهادت و دوران دفاع مقدس بهره جست، تصریح کرد: باید واقعیت‌ها و پیامدهای درست، و نه درشت آن ‌را که دارای مفاهیمی بسیار تلخ و شیرین و کارآمد است، به مخاطبان معرفی و ارایه کنیم.

نوسینده کتاب «مسافر سرآسیاب» ادامه داد: در تاریخ دوران دفاع مقدس ما نام مردانی چون شهیدان مهدی باکری، حمید باکری، احمد کاظمی، صیاد شیرازی موج می‌زند، دورانی که دربرگیرنده‌ روابط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... است و باید این داده‌ها به هر نحو ممکن به نسل جوان منتقل شوند که یکی از این ابزارها فضای مجازی است.

خدایی اظهار داشت: چه می‌شد اگر هر روز وقتی تلگرام‌ را باز می‌کنیم نامی و یادی از فعالان، رزمندگان، جانبازان و شهدا را ببینیم و روزمان را با پیام و توصیه‌ای از آن ها آغاز کنیم و این امر جزء با برنامه‌ریزی درست و اصولی از سوی مسئولان و دلسوزان این حوزه امکان‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: فرهنگ دفاع مقدس مملو از داده‌هایی است که نسخه‌های کارآمدی برای هر روز زندگی‌مان در آن نهفته است و مقنی کارکشته ای می‌خواهد تا از آب شیرین و زلال این بستر زیرزمینی سیرآب‌مان کند.

خدایی غفلت دیگر در حوزه فرهنگ دفاع مقدس را معرفی نکردن این حوزه به نسل جوان، کودکان و نوجوانان عنوان و تاکید کرد: احساس ما هم بر این است که نباید فضای خشن و خون‌آلود جنگ در ذهن کودکان تاثیر منفی بگذارد، حال سوالم این است که آیا همه فرهنگ دفاع مقدس ما مگر خون و خونریزی است، مگر اخلاق و رفتار خوب رزمندگان، ایثار و از خودگذشتگی، رفتار اجتماعی و ... آن ها نبود.

این نویسنده کتب دفاع مقدس با اشاره به اینکه این ها باید وارد فضای مطالعاتی، کتب آموزشی، فیلم‌ها، نمایش‌ها و بازی‌های رایانه‌ای شود، یادآور شد: چند کار مهم و جدی را می‌توانیم نام ببریم که در آن یکی از عملیات‌های ما به صورت حرفه‌ای و علمی در قالب بازی رایانه‌ای به مخاطبان ارایه شده است که کودکان و نوجوانان ما همراه کاراکتر آن «گیم» خود را درگیر فضای آن عملیات کنند و خود برای خود تصمیم گیرند و عملیات را به پیش ببرند.

خدایی خاطرنشان کرد: نباید یادمان رود که همین نسل امروز باید عملیات تکمیلی جنگ تحمیلی را هدایت و پیش ببرند ولی در کدامین بستر، ما فقط برای‌شان حرف زده‌ایم و شعار و سخنان قلمبه سلمبه به خوردشان داده‌ایم.

وی ادامه داد: نوجوانان نیز به علت انتخاب روش نادرست‌مان آن‌ها را پس زده‌اند، چراکه مخاطب امروز دنبال تصویر است، تصویری که در ذهن‌اش ثبت شود و درگیرش کند، تصویری واقعی از حسن جنگجوها و حسین فهمیده‌ها.

ارسال نظرات