صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 21 May 2023
یکی از شاعران و پیشکسوتان عرصه شعر انقلاب:
یکی از شاعران و پیشکسوتان عرصه شعر انقلاب در عصر شعر انقلاب به تاریخچه ظهور شعر انقلاب اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی از بدو پیدایش با شعر پیوند داشته و چنین نیست که بگوییم شعر انقلاب پس از انقلاب اسلامی بوجود آمده بلکه اگر شعر انقلابی را ریشه یابی کنیم به سال 1342 خواهیم رسید.
کد خبر: ۸۸۲۲۶۴۴
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، جلال محمدی به پیوند انقلاب اسلامی با شعر پرداخت و افزود: شعارهای انقلابی مردم و سرودن شعر توسط بعضی از مراجع عظام و حضرت امام خمینی(ره) بعنوان بنیانگذار نظام و انقلاب نشانگر پیوند ناگسستنی انقلاب با شعر است.

نویسنده کتاب«تیغ و تغزل» بیان کرد: در دوره پهلوی دست اندرکاران امور فرهنگی تلاش کردند جریان شعر، از لحاظ محتوا و ساختار از شعر فاخر سنتی ایران فاصله بگیرد و به نوعی شعر سنتی ایران تضعیف شود و در راستای تحقق این امر بواسطه جریان روشنفکری نهضت ترجمه آثار شاعران غربی بفور و بشدت فراوان در دستور کار قرار گرفت.

محمدی ادامه داد: این اثار شعرهایی با عنوان حجم، موج اول، موج دوم و سوم بودند، اگر حساب شعر نیمایی را از این جریان منفک کنیم که بنوعی ریشه در سنت های شعری داشته و به قول استاد شهریار با بحر طویل مرتبط است بقیه در تلاشند تا شعر معاصر از جریان شعر سنتی ایران فاصله بگیرد.

وی اضافه کرد: در اثر این تبلیغات ما می بینیم بعضی از شاعران در اول شعر خود نوشتن جمله ای از شاعران و نویسندگان غربی را به عنوان منبع الهام اشعار و نوشته های خود قرار می دهند و کمتر دیده می شود که شاعران در بالای اشعار خود به بیتی از نظامی و شاهنامه و شاعران بزرگ این دیار اشاره کنند و این شیوه به شدت توسط متولیان فرهنگی در زمان پهلوی ترویج و پیگیری می شد، حتی شعر عاشقانه هم تلاش می شد به شیوه ترجمه های وارداتی نوشته شود.

مولف کتاب «هبوط»، «ارمغان آفتاب» گفت: با وقوع انقلاب اسلامی تحولی عمیق و خاصی در همه عرصه ها رخ داد و آن جریان های روشنفکری و غربگرا در میان مردم و جامعه رنگ باخت و پس از مدتی تحت تاثیر جنگ تحمیلی شعر دفاع مقدس زیر شاخه شعر انقلاب بوجود می آید و این نشان دهنده این است که شعر انقلاب پویا و جاندار و پابه پای حوادث و اتفاقات حرکت می کند و وارد صحنه شده و کاملا در جبهه ها تاثیر دارد.

وی اظهار داشت: اگر به مطبوعات دوره جنگ نگاه کنیم می بینیم یکی از برکات جنگ فراگیر شدن همه جانبه شعر است و غیر از مطبوعات کمتر وصیت نامه ای از شهدا را می توان یافت که در آن یکی دو بیت شعر نباشدمخصوصا اشعاری از شعرای انقلاب و این نشان دهنده این بود که رزمندگان ما با شعر پیوند عاطفی و حماسی داشتند.

سراینده کتاب «آدین چیچکله نیر» تاکید کرد: پس از انقلاب جریان شعر سنتی ادبیات ایران که در دوره پهلویتلاش در تضعیف آن بود توسط شعرای سنت گرا ادامه می یابد و در بعد معنوی و محتوایی و مخصوصا نوگرایی زبان شعر که پیش از انقلاب مختص جریان روشنفکری بود تغییرات بوجود می آید و بعضی از قالب های کهن احیا و زبان شعر به زبان حماسی تبدیل می شود.

ارسال نظرات