صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 10 May 2023
کد خبر: ۸۸۳۶۵۱۷
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
حمیده زعیمیزنان  جمعیت به فراموشی سپرده در اعصار و قرون ، جنسی تأثیر گزار اما کم امتیاز و بی‌بهره از مواهب و امکانات سیاسی و مدیریتی ، جنسی برابر ازنظر کمی اما محروم ازنظر کیفی ، این جامعه توانمند و بزرگ می‌تواند اثرات مثبت فراوانی را در عرصه‌های مختلف برجای بگذارد.

یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش توسعه و رشد یک کشور یا منطقه میزان اهمیت و اعتباری است که زنان  در آن  کشور  دارا می‌باشند.

برای تحقق توسعه اجتماعی و تسریع فرایند رشد اقتصادی  و محقق شدن عدالت اجتماعی ، چنان چه به زنان به‌عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود ،  به‌طور حتم تأثیر بسیار زیادی بر روند توسعه و افزایش بهره‌وری اجتماعی خواهد داشت.

اما ساختار مردانه مسلط  بر  عرصه‌های سیاست گزاری ، مدیریتی و برنامه‌ریزی اجازه ورود به این وادی را به‌سختی می‌دهد  و با مقاومت فرهنگی  و اجتماعی سیاسی جامعه روبروست.

امروزه آنچه که تحت عنوان حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی شناخته می‌شود در کمتر از صدسال گذشته آرزویی بود که زنان برای به دست آوردن  آن مبارزه می‌کردند.

با شروع قرن بیستم  به دنبال صنعتی شدن و ورود به دنیای مدرن ، زمینه برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف تا حدودی فراهم شد.

افزایش مشارکت این نسل تأثیر گزار اما همچنان کم‌بهره باکار در کارخانه‌ها ، ادارات و در برهه‌ای از زمان به‌عنوان امدادگران صحنه‌های جنگ و نبرد ابتدایی‌ترین گام‌های زنان برای احقاق حق اجتماعی آنان بود.

اما دستمزد پایین و شرایط کاری سخت و طاقت‌فرسا و کار در سطوح پایین اداری و شغلی آنان را به فکر اعتراض به شرایط موجود انداخت.

برجسته‌ترین اعتراض زنان در تاریخ معاصر، هشتم مارس  ۱۹۰۸ میلادی و اعتراض به این شرایط کاری نامناسب و تحقیرآمیز بود  که در آن روز زنان نارضایتی خود را ابراز داشته و پس  از حبس در کارخانه و یک آتش‌سوزی معنادار ۱۲۹ تن از این بانوان  جان خود را از دست دادند  تا زمینه و بستر یک  تحول اجتماعی و تحرک جامعه زنان و شروع جنبش‌های زنان باشد.

ما زنان ایدئالیسم نیستیم و با آرمان‌ها فاصله‌های فراوان داریم اما سوق  به سمت اهداف خودرا به‌یک‌باره نمی‌توانیم به دست بیاوریم. حرکت به سمت وضعیت  مطلوب نباید ما را از واقعیت وضعیت موجود غافل کند  و ما را  از ایفای نقش  زیبای خویش در جامعه و خانواده دور بگرداند.

برای طی مسیر طویل  اما زیبای نیل  به هدف و رسیدن  به جایگاه واقعی خویش گام‌هایمان را  می‌توانیم  آهسته اما برنامه محور و مدون برداریم.

زنان % ۱۰ درآمد جهان را به دست می‌آورند و   تنها یک درصد دارایی‌های دنیا رادارند ، دوسوم  بی‌سوادان جهان را زنان تشکیل می‌دهند. نیمی از مواد غذایی جهان را تولید می‌کنند اما به‌ندرت  مالک زمین هستند. در ادارات و کارخانه‌ها علی‌رغم کار برابر و یا بیشتر و سخت‌تر  درامد پایین‌تری نسبت به مردان دارند.

به‌طور متوسط روزی هجده ساعت کار در خانه را بر عهده‌دارند. بدون شک این جنس لطیف  در عین ظرافت موجودی بسیار قدرتمند و توانمند است  و می‌توان از پتانسیل  بالای این انسان‌های ارزشمند بهره کافی را در جهت پیشبرد اهداف کلان جهانی و ملی برد  و همین‌طور اعتلای عدالت اجتماعی و رعایت حقوق انسانی را موجب شد.

 

ارسال نظرات