صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - 29 May 2023
این روزها ولی امر مسلمین (مدظله) اصرار بر آن دارند و تاکید می کنند که آحاد ملت و مسئولین کشور هر کدام در بیان مبانی اسلامی صراحت داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۷۵۳۶۷
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج،  این روزها ولی امر مسلمین (مدظله) اصرار بر آن دارند و تاکید می کنند که آحاد ملت و مسئولین کشور هر کدام در بیان مبانی اسلامی صراحت داشته باشند.صراحت در لغت به معنای ظاهر کردن، آشکار نمودن، بی پرده سخن گفتن و دور از رودربایستی چیزی را بیان کردن آمده و منظور از آن در بحث مورد نظر ما، این است که هم مردم و هم مسئولان، هرکجا که به مبانی اسلامی می رسند، بی پرده، بدون ملاحظه و بدور از رودربایستی، آشکارا مبانی اسلامی را بیان کنند و خودشان را با افتخار معتقد و پایبند به آن نشان دهند.

رهبر معظم انقلاب (مدظله) از مردم و مسئولان جامعه اسلامی انتظار دارند علاوه بر پایبندی به اسلام و قرآن، از عنوان و طرح اصول و مبانی آن در منظر عمومی و در مقابل دیدگان دوستان و دشمنان نیز ابایی نداشته باشند.

از نگاه کشتی بان انقلاب، مومن انقلابی باید هروقت و هرکجا که اقتضاء دینداری است، صریح و آشکار باشد و اصول و امور مسلم دینی مثل؛ امامت، عدالت، جانبداری از مظلوم، مخالفت و دشمنی با ظالم و ضدیت با استکبار و ... را واضح بیان کند و انگیزه های سیاسی، حفظ موقعیت و یا رودربایستی و ملاحظه های نابجا نباید باعث عدم صراحت آنها گردد.

ملاحظه و رودربایستی در بیان اصول و مبانی اسلامی آنهم در جامعه ای که به نام اسلام و با پرچم دین شکل گرفته و داعیه دار احیای مجدد آن است، عوارض و آثار جبران ناپذیری در پی دارد.

اکنون انقلاب اسلامی به نام دین، امیدهای فراوانی در اقصی نقاط عالم برانگیخته و قلوب مظلومان زیادی را به خود جلب نموده، در این زمان دینداری، پایبندی به دین و مصمم نشان دادن مردم و مسئولان در زنده نگه داشتن این امید نقش تعیین کننده ای دارد که اگر خدای ناخواسته عکس آن اتفاق بیافتد و تلقی خستگی، سستی، پشیمانی و عقب گرد بوجود آید، می تواند آثار و عوارض فراوان بدنبال داشته باشد.

علاوه بر این، امروز دشمنان اسلام و قرآن نیز از ناحیه انقلاب اسلامی احساس خطر جدی کرده و برای مقابله و نابودی آن همه توان خود را به میدان آورده اند. اکنون بیش از هر زمان دیگر، اساس اسلام و قرآن و مسلمانی در معرض هجمه همه جانبه قرار گرفته و برای مقابله با دین و دینداری از همه حربه ها از جمله؛ تحریف، تفسیر و تاویل تا جنگ نظامی و قتل و غارت استفاد می شود و به طرق مختلف دینداری مذموم و مخرب معرفی می شود لذا در این شرایط هم، مصمم بودن و صراحت داشتن و اظهار و اعلام دینداری و پایبندی به اصول و مبانی آن اهمیت دارد و نقش آن تعیین کننده است.

درست در یک چنین شرایطی سستی، بی حالی، باری به هر جهت بودن و صراحت نداشتن در اصول و مبانی دوستان را سست و دشمنان را امیدوار می کند. کمترین اثر عدم صراحت مردم و مسئولان و سکوت آنها در بزنگاه ها، ایجاد شک، تردید، دودلی، دوگانگی، تفرقه و شکاف در جامعه و امکان به جان هم انداختن مردم و مسلمانان و به تبع آن تضعیف جبهه خودی و تقویت جبهه دشمنان و استکبار جهانی خواهد بود.

در داخل نسل جوان و کسانی که برای انقلاب و حاکمیت اسلام زحمت کشیده اند را ناامید می کند. در خارج معنای عقب نشینی، شکست، پشیمانی و غیرقابل دستیابی بودن دین و دینداری عرضه می شود و دشمنان نیز نتیجه و ثمره دلخواهشان را حاصل می کنند.

دشمن سالهاست که در آرزوی پشیمانی، عقب نشینی و عبور و عدول از ارزشهای اسلامی شب و روز می گذراند. او بسیار امیدوار است که مردم دچار شک، تردید، دودلی و دوقطبی شوند و از اسلام ناب محمدی(ص)، فاصله بگیرند و به اسلام آمریکایی رو کنند. او می خواهد علاوه بر ناموفق کردن انقلاب اسلامی، از الگو شدن آن برای جهانیان جلوگیری کند و نگذارد اسلام و قرآن مبنای عمل نسل جوان و مظلوم عالم قرار بگیرد لذا؛ از دید او، کوتاه آمدن و صراحت نداشتن نسبت به مبانی اسلامی چنین پیامی را به دنیا مخابره می کند و در داخل نیز، محدوده ها و مرزهای بین دوست و دشمن را در هم می آمیزد و زمینه را برای اختلاف، به جان هم افتادن، تضعیف همدیگر و نفوذ و نفوذی ها فراهم می کند.

اینکه رهبری معظم انقلاب (مدظله) اصرار دارند که مردم و مسئولان در راه ایمان باید قوی، صریح و ثابت قدم باشند و نسبت به مبانی اسلامی صراحت بیان داشته باشند در اصل به شرایط حاکم بر دین و انقلاب و اشتیاق و برنامه دشمن برمی گردد و در حقیقت معظم له درصدد است از چنین خسارتی جلوگیری کند و به همگان گوشزد نماید که سکوت، عدم صراحت بیان و رودربایستی هریک می تواند چه آثار و تبعاتی در پی داشته باشد.

اما برای پاسخ به این سوال که چرا و به چه علت صراحت مردم و مسئولان کم می شود، بهترین عمل مرور تاریخ و مراجعه به خود اصول و مبانی اسلامی است.

هم مبانی و هم تاریخ اذعان دارند که صراحت بیان، شجاعت، جرأت و جسارت از عمق ایمان و اعتقاد و اعتماد به درستی راه و باور به از بین نرفتن نتیجه و ثمره اعمال نشأت می گیرد و در مقابل دو دلی، شک و تردید، نگرانی، سستی و نفاق میوه ضعف و سستی ایمان و اعتقاد است.

طبق مبانی و نمونه های تاریخی؛ سستی ایمان، ترس و نگرانی از سرنوشت، نگرانی نسبت به مواهب و موقعیت ها، تعلقات شخصی، خانوادگی و حزبی و گروهی، دل بستگی به دنیا، دل بستگی به پست و مقام، خستگی، پشیمانی، فشار دشمن و مشاهده سختی های صحنه عمل و یا تحلیل های غلط و تلاش برای راضی نگهداشتن همه (دوست و دشمن) و ... می توانند باعث عدم صراحت بیان در اصول و مبانی و پرده پوشی نسبت به دین باشند.

عموماً مردم و مسئولان تحت تاثیر عوامل فوق از صراحت بیان می افتند و چرب و شیرین زندگی آنها را به ملاحظه کاری و رودربایستی می رساند و چون چرب و شیرین زندگی در مسئولیت و موقعیت مسئولان بیشتر موضوعیت دارد، لذا مسئولان بیشتر و زودتر به این آفت مبتلا می شوند و صراحت خود را از دست می دهند و از طرفی، چون نقش مسئولان برای مردم نقش الگویی نیز هست ، مردم نیز همواره از مسئولان یاد می گیرند. امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده اند : «الناس علی دین ملوکهم» یا «الناس با مرائهم اشبه منهم به آبائهم»، مردم بیشتر از پدران خود به دولتمردان و حاکمان خود شبیه هستند.

بنابراین ملاحظه و مشاهده رودربایستی مسئولان می تواند به ضعف ایمان و سستی در اعتقادات مردم نیز اضافه شود که در این صورت، القاء سستی و دلمشغولی به دنیا در جامه پدید می آید و رفته رفته زمینه برای انقلابی زدایی و دین زدایی فراهم می گردد

اینجاست که هم مردم و هم مسئولان مجاز نیستند به هیچ دلیلی صراحت بیان خودشان را کنار بگذارند و در جامعه احساس نا امیدی، خستگی، پشیمانی و سستی بوجود آورند.

راه رسیدن به صراحت بیان در مبانی و اصول اسلامی این است که همگان، همواره خدای متعال، روز جزا، حساب و کتاب قبر و قیامت، کوتاه بودن عمر و گذرا بودن موقعیت ها و مکنت ها و ... را در نظر داشته باشند و باور نمایند که روزی انسانها تعیین شده است و عزت و ذلت دست خداست.

باید انسان مومن مسلمان ایمان داشته باشد که صراحت بیان روزی او را کم و زیاد نمی کند. باید بداند همه عالم ملک خداست و خدای متعال نظاره گر اوست. به هر که بخواهد می بخشد و از هرکه بخواهد دریغ می کند زیرا خود فرموده است؛

«مالک الملک توتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعزمن تشاء و تذل من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شی­­ء قدیر. بگو مالک حکومتها تویی، به هر که بخواهی حکومت می بخشی و از هرکه کس بخواهی حکومت را می گیری. هر کس را بخواهی عزت می دهی و هر که را بخواهی خوار می کنی. تمام خوبی ها به دست توست، تو به هر چیز قادری» (آل عمران – 26) باید انسان مومن باور داشته باشد که در راه اسلام شکست وجود ندارد " ولا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الا علون ان کنتم مومنین سست نشوید و غمگین نگردید و شما برترید، اگر ایمان داشته باشید" (آل عمران – 139) "ولا تهنوا فی ابتغاء القوم ان تکونو تالمون فانهم یالمون کما تالمون و تر جون من الله مالا یرجون و کان الله علیما حکیما. در راه تعقیب دشمن هرگز سست نشوید زیرا اگر شما درد و رنج می بینید، آنها نیز همانند شما درد و رنج میبینند. ولی شما امید از خدا دارید که آنها ندارند و خداوند، دانا و حکیم است" (نساء – 104) پس "فلا تنهو و تدعو الی اسلم وانتم الا علون والله معکم و لن یترکم ایمانکم. هرگز سست نشوید و دشمنان را به صلح دعوت نکنید در حالی که شما برترید و خداوند با شماست و چیزی از ثواب اعمالتان را کم نمی کند." (محمد(ص) -35)

 همچنین باید قول بزرگان دین را ازنظر دور نداشت که می فرمایند؛ منشأ ترس و نگرانی، خستگی و ... همان دلبستگی ها و تعلقات هستند مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند؛ هب الدینا رأس کل خطیئة است و همان امام همام نیز تاکید دارند که؛ دوستی دنیا بخاطر کثرت آمال و آرزو هاست و آن نیز در اثر فراموشی مرگ بوجود می آید و گناهان باعث می شوند که انسانها مرگ را فراموش می کنند و فراموشی مرگ و ازدیاد گناه نیز در اثر قساوت قلب پدیدار می شوند لذا؛ در یک چنین فرآیندی نه تنها ترس و نگرانی و خستگی در راه دین بروز می کند، بلکه قساوت قلب نورانیت دل را می گیرد و هدایت و موضع گیریها از هدایت دل به نفس و خواسته ها ی نفس واگذار می شود و در این حالت؛ افراد به خود واگذار می شوند و می خواهند اطمینان بوجود آورند و در زندگیشان ثبات ایجاد کنند به همین خاطر سعی می کنند همه را از خود راضی نگهدارند، به همین خاطر مرز خودشان را با دشمن مشخص نمی کنند و مواضع خودشان را صریح و آشکار نمی کنند تا مجبور به پذیرش هزینه آنها نشوند و ...

 پس راه کم کردن این نقیصه و علاج صراحت بیان در حقیقت؛ تقویت ایمان، نترسیدن و نگران هیچ چیز جز خشم خدا نبودن و کنار گذاشتن دلبستگی ها و تعلقات در جایی که پای دین خدا وسط می آید است. راه، اجتناب از برداشت های غلط از دین و نرفتن دنبال راضی کردن همه، احساس خستگی نکردن و از فشار سختی های مبارزه با دشمن نهراسیدن و ... است که همه آنها به این موضوع بر می گردد که باور داشته باشیم عالم در محضر خداست " بان الله یری" و خداوند همه اعمال ما را می بیند (علق – 14) و پاداش خوب و بد را نیز خواهد داد. زیرا خود به صراحت فرمود؛ «قل ان کان آباوکم و ابناوکم واخوانکم و ازواجکم  و عشیر تکم و اموال اقتر فتمو ها و تجارت تخشون کادها و ساکن تر ضو نها احب الیکم من الله و رسوله و جهاد فی سبیله فتر بصو حتی یاتی الله بامره و الله لا یهدی القوم الفاسقین. بگو اگر پداران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما و اموالی که به دست آورده اید و تجارتی که از کساد شدنش می ترسید و خانه هائی که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است. در انتظار باشید که خداوند عذابش که بر شما نازل کند و خداوند جمعیت نافرمانبردار را هدایت نمی کند.» (توبه -24)


ارسال نظرات