صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - 24 May 2023
دادگستری باید پناهگاه مردم و نقطه امید و اتکاء مردم باشد و احساس عدالت و رسیدگی به حق و قانون اهمیتش از عدالت و رسیدگی‌های متداول بالاتر است و این احساس دقیقا به عملکرد قضات بستگی دارد.
کد خبر: ۸۸۸۰۰۱۲
|
۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجت‌الاسلام سیدداود موسوی در خطبه‌های امروز نماز جمعه اظهار کرد: انتخاب یکی از ارکان انقلاب به عنوان رئیس دستگاه قضا نشان از اهمیت قوه قضائیه از منظر بنیانگذار و معمار نظام اسلامی بوده است.

وی افزود: دستگاه قضایی که میراث‌دار چنین سرمایه بزرگ و دیگر سرمایه‌ها از تبار شهیدان است در یک نگاه باید به خود ببالد و در نگاه دیگر تعهد سنگینی را باید در استیفای حقوق مردم و دفاع از مظلومان و ذی حقان را بر عهده خود احساس کند.

امام جمعه محمودآباد خاطرنشان کرد: در قوای حاکم بر نظام اسلامی و آنچه که در فصل مربوط به وظایف قوه قضائیه آمده حکایت از مأموریت سنگین این دستگاه در استقرار نظم و دفاع از حقوق مردم در ابعاد مختلف دارد و قانون‌گذار در تعریف این قوه می‌گوید قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسؤول تحقق بخشیدن به عدالت است.

این مسؤول درباره جایگاه این قوه در قانون بیان کرد:در اصل 156 تا اصل 174 قانون اساسی همگی به جایگاه این قوه و آثار این کارکردها در عرصه‌های گوناگون اجتماعی اشاره داشته و بطور طبیعی ضامن این اقتدار و اعتدال در تشخیص‌ها و عملکردها، قضات هستند.

موسوی اضافه کرد: ضابطین دستگاه قضایی که تحت اشراف، هدایت و آموزش دادگستری است در تحقق وظایف این قوه دارای کارکرد خاص است و مردم باید احساس کنند در زمانی که مورد ظلم قرار گرفتند جایگاهی وجود دارد که براساس عدالت به حقوق آنها رسیدگی می‌کند.

وی یادآور شد: دادگستری باید پناهگاه مردم و نقطه امید و اتکاء مردم باشد و احساس عدالت و رسیدگی به حق و قانون اهمیتش از عدالت و رسیدگی‌های متداول بالاتر است و این احساس دقیقا به عملکرد قضات بستگی دارد.

امام جمعه محمودآباد افزود: نباید چنین تلقی شود که نگاه قضات به مردم نگاه آمرانه و برخورد از بالا باشد که این آغازی بر سوءبرداشت‌ها و احساس ناامیدی به این مجموعه است و نگاه همراه با رافت و عطوفت و نظر براصلاح بین طرفین دعوا در بدو امر می‌تواند بعضی از شائبه‌ها را برطرف کند.

این مسؤول درباره بی اخلاقی‌ها و بی‌بندباری‌های جامعه اظهار کرد: قضات باید درباره حرمت‌شکن اجتماعی فرهنگی و دینی و بی‌بندباری‌های علنی به وظایف خود صریح‌تر عمل کرده و دادستان‌ها در جایگاه مدعی‌العموم باید جنبه عملیاتی دقیق‌تر و اثرگذارتر پیدا کرده و جلوی مفاسد آشکار و دریدگی‌های اخلاقی صورت ویژه و با تدبیر گرفته شود.

موسوی افزود: در این عرصه باید ضابطین قضایی و دستگاه‌های فرهنگی و دینی به کمک هم شتافته و با کانون‌های بد اخلاقی و فساد و خلاف عفت عمومی برخورد جدی و متناسب اعمال کنند و قضات در بعضی از احکام و دستورات ضمن رعایت قانون به جنبه‌های اجتماعی و اثرگذاری حکم عنایت و با رعایت جوانب احتیاط قابل تطبیق با جرم با استفاده از تخیفیف قانونی از جریحه‌دار شدن افکار عمومی جلوگیری کنند.

وی درباره اوضاع سوریه گفت: آمریکایی‌ها اخیراً جنگ روانی جدیدی مبنی بر قصد دولت سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در سطح بین‌المللی شروع کرده و بدون هرگونه اطلاعات و سند اثبات شده در پی ایجاد فتنه جدیدی در سوریه است.

امام جمعه محمودآباد ادادمه داد: هر وقت که تحولات میدانی به نفع دولت سوریه در حال تغییر است آمریکایی‌ها برای کنترل صحنه و بازسازی روحیه تروریست‌ها وارد میدان می‌شوند و ارتش سوریه مناطق استراتژیک زیادی را آزاد کرده و در مرزها آتحاد بین ارتش عراق و سوریه ایجاد شده که مسیر تقویت داعش را تا حدودی مسدود کرده است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: دولت سوریه مدیریت چند محور عملیاتی را در حال انجام دارد و همزمان با این فتوحات رژیم صهیونیستی چند منطقه ارتش را بمباران کرده و آمریکایی‌ها با فرضیه رعب و وحشت در پی آن هستند که دولت سوریه را در مذاکرات سیاسی منفعل کند.

موسوی ادامه داد: دست برتر با سوری‌ها است و قطعاً سوریه و روسیه در مذاکرات امتیاز می‌گیرند آمریکایی‌ها با این جوسازی ممکن است در پی ضربات هوایی باشند و از تکرار موضوعی چون دخالت در عراق ترس و وحشت دارند.

وی یادآور شد: افراد پیرامونی ترامپ دست به یک قمار سیاسی بزنند ولی ارتش پذیرای شکست و تلفاتی چون جنگ عراق نیست و در جنگ سوریه پرده‌های نفاق پاره شده و پادشاه اردن اخیرا گفته ما بسیار هراسان هستیم چون سپاه پاسداران به مرزهای مشترک ما با سوریه رسیده و از تروریست‌ها احساس خطر نمی‌کنند.

امام جمعه محمودآباد تصریح کرد: جنگ در زمین تعیین کننده است و جنگ هوایی توان تاثیرگذاری در میدان نمی‌تواند داشته باشد چون محدودیت‌های زیادی دارند و زمینه‌های اجتماعی به آمریکا اجازه ورود جدی نمی‌دهد و آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه به دنبال ایجاد تنش‌های جدید هستند تا از ثروت منطقه بهره ببرند.

این مسؤول بیان کرد: آمریکایی‌ها همه را به جان هم می‌اندازند و بین قطر و چند کشور عربی اختلاف راه می‌اندازند و بین ترکیه و عربستان مشکل‌سازی می‌کنند و آنها می‌خواهند سطح تنش را کنترل شده بالا ببرند و به منطقه ضربه بزنند که ایران و روسیه اجازه هرکاری را به آمریکایی‌ها و متحدان آنها را نمی‌دهند.

موسوی درباره عربستان بیان کرد: حکومت قبیله‌ای و قرون وسطایی عربستان که برنامه‌ریز و حامی همه فتنه‌های منطقه‌ای و آشوب‌های کشورها و صادر کننده تخم کینه و دشمنی در کشورهای اسلامی و حامی اصلی تروریست‌های تکفیری و داعش بوده و همیشه به جنگ‌طلبی و عربده‌کشی و مشغول هستند.

وی افزود: کودتای درون خانوادگی و روی کار آمدن ولیعهد خام و جنگ طلب مزید بر علت شده که باید شاهد چننگ اندازی‌های این حکومت در منطقه و خوش رقصی برای آمریکایی‌ها و ارتباط پیدا و نهان با رژیم اشغالگر قدس باشیم.

امام جمعه محمودآباد در پایان گفت: این رژیم کودک‌کش و جنگ‌طلب و قاتل هزاران نفر در یمن و سوریه و عراق که با مشکلات داخلی و تنگناه‌های مالی و اقتصادی مواجه بوده همچنان به کینه‌ورزی علیه ایران و کشورهای محور مقاومت و جنبش‌های اسلامی و انقلابی منطقه مشغول بوده که باید به این خیره سران گفت که در گردابی که خود ایجاد کرده‌اند غرق خواهند شد و آمریکا در وقت خطر آنها را رها خواهد کرد.


ارسال نظرات