صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - 25 May 2023
همانگونه که کردهای شمال سوریه، آمریکایی‌ها را در اولین محله‌های رقه رها کردند، کردهای عراق نیز بساط خوش‌بینی آمریکا و سعودی را از زیر پای آنها خواهند کشید.
کد خبر: ۸۸۹۸۱۵۵
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، «هادی محمدی» در روزنامه «جوان» نوشت:

دولت‌های امریکا در حدود چهار دهه گذشته یک هدف ثابت در قبال ایران با راهبردهای متفاوت و تاکتیک‌های رنگارنگ به اجرا گذاشته و دنبال کرده‌اند. آنچه در کودتای نوژه یا جنگ تحمیلی هشت ساله یا برنامه بلندمدت استحاله فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و در قالب همکاری‌های دو و چندجانبه از سوی غرب دنبال شد، هیچ تفاوتی در هدف اصلی با راه‌اندازی جنبش‌های سیاسی و اجتماعی و مشابه انقلاب‌های رنگی و سپس فتنه در سال 88 نداشت.سؤال اصلی برای استراتژیست‌های امریکایی این بوده که اگر نمی‌توانند در یک برخورد نظامی با ایران به هدف نابودی نظام جمهوری اسلامی دست یابند و هزینه‌ها و پیامدهای ناگوار و غیرقابل تحمل آن، گزینه‌های دیگری را بر راهبردهای آنها تحمیل کرده، ناچار شده‌اند در یک دهه گذشته دو راهبرد موازی داخلی و خارجی را دنبال کنند.
 
در این راهبرد و در داخل، امیدوار به یک کودتای گفتمانی و متکی به جریان نقابدار و جعلی شده‌اند که بالاترین نماد رسوایی این جریان در دیدار موگرینی و در مراسم تحلیف شکل گرفت. این راهبرد در سطح خارجی و منطقه‌ای، گزینه‌های سخت‌افزاری را برای حذف توانمندی‌های منطقه‌ای از سال 2006 آغاز کرد و در سال 2011 با تکیه بر یک پروژه منطقه‌ای تروریستی، شانس خود را با وحشیانه‌‌ترین شیوه‌های قابل تصور به اجرا گذاشت که تمامی تاکتیک‌ها و ابزارهای به کار گرفته شده در تمامی کانون‌های بحرانی شده منطقه، بدون حاصل و در بن‌بست قرار گرفته که استمرار آن برای غرب و شرکای منطقه‌ای آن کشنده خواهد بود. از یمن گرفته تا عراق، سوریه و لبنان، روش‌های نظامی و سخت و تروریستی، ناکام و شکست‌خورده و پرهزینه شده‌اند و راهبردهای جدید آنها در عراق، سوریه و یمن، مسیرهای متفاوت را نشان می‌دهند.
 
«راهبرد جبرانی امریکا و سعودی» در عراق اینگونه است که به جای مقابله کلان با ایران و ظرفیت‌های مرتبط با ایران، یک حرکت مرموز و هوشمند را در درون نقاط تمرکز راهبردهای ایران دنبال کنند. جمهوری اسلامی با منسجم‌سازی نسبی شیعیان پایه ائتلاف ملی با کردها را شکل داده و تا به حال بر فراز و نشیب تحولات غلبه و آن را مدیریت کرده است. اکنون راهبرد جبرانی از یک‌سو روی انفعال، صنعت و واگرایی در درون شیعه عراق متمرکز شده و از سوی دیگر با تحریک پایه کردی برای رویکرد رفراندوم تجزیه عراق، پایه دوم راهبرد ایران را هدف گرفته است و شانس و توان خود را در رخدادهای جدید دنبال می‌کند. با اینکه عزم جزم مسعود بارزانی، امریکا، سعودی و انگلیس را وسوسه کرده و سفرهای مقتدی صدر به ریاض و حزب‌سازی عمار حکیم، محمد بن سلمان و ثامر سبهان را به وجد آورده است، ولی آنها از چند نکته غافل و از ماهیت رخدادها، شرایط قابل مدیریت و ابزارهای متنوع ایران بی‌اطلاع هستند. همانگونه که کردهای شمال سوریه، امریکایی‌ها را در اولین محله‌های رقه رها کردند، کردهای عراق نیز بساط خوش‌بینی امریکا و سعودی را از زیر پای آنها خواهند کشید و پایان سناریوهای مرتبط با مقتدی صدر و سیدعمار، همچنان برای آنها مبهم است و با تقسیم‌بندی شیعه عراقی- شیعه ایرانی یا شیعه امام خمینی(ره)، ظرفیت‌های مالی، سیاسی و رسانه‌ای خود را مستهلک می‌کنند و باید بدانند که دو روز قبل از سفر، مقتدی صدر با چه کسی دیدار داشته و سیدعمار با چه کسی هماهنگ است و مشروعیت می‌یابد.


ارسال نظرات