صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 22 May 2023
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی گفت: قرارگاه حدود ۴۰ درصد از سهم خود را یعنی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را پرداخت کرده است و با این اعتبار ۶۵ پروژه در حال اجرا با میانگین پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد است و حدود ۴۰ پروژه هم تکمیل شده است.
کد خبر: ۸۹۶۳۷۷۷
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، با شروع به کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی مناطق محروم، راه و افق روشنی برای از بین بردن روسیاهی محرومیتی که سال هاست چهره خراسان جنوبی به ویژه روستاهای آن را می خراشد در این استان پیش روی روستاییان و مناطق محروم آن قرار گرفت.در این خصوص مصاحبه ای کردیم با جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی مناطق محروم استان که در ادامه میخوانید:

 

این چشم انداز روشن ابتدا در ۶ دهستان خراسان جنوبی استارت خورد. پروژه های عمرانی هم که در فاز اول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان از ابتدای امسال شروع شده از نظر تعداد به نیمه رسیده و پیشرفت ۷۰ درصدی را در آن شاهدیم. به علاوه براساس آن چه قرار گاه تعهد کرده تا کنون حدود ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای ۸۲ پروژه فاز اول که نیمی از اعتبارآن را متعهد شده در استان پرداخت کرده است.

  اما چرا قرارگاه پیشرفت و آبادانی مناطق محروم شکل گرفت و چه اهدافی را دنبال می کند؟

محمد زهرایی مسئول بسیج سازندگی و جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان در گفتگو با خبرنگار بسیج می گوید: قرارگاه پیشرفت و آبادانی مناطق محروم بنا به درخواست و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد هزار نقطه هم تراز انقلاب در سراسر کشور در سپاه تشکیل و راه‌اندازی شد. فاز اول قرارگاه پیشرفت و آبادانی شامل ۱۲۰ دهستان در کشور بوده که از این تعداد ۶ دهستان در خراسان جنوبی است.

 

 به علاوه این قرارگا‌ه در پنج حوزه زیرساخت و عمران، سلامت با رویکرد پیشگیری، توانمندسازی و اشتغال، تعلیم و تربیت و فرهنگی فعالیت می‌کند. دهستان های شوسف و میغان نهبندان، درح سربیشه، قهستان درمیان، پترگان زیرکوه و منتظریه طبس خراسان جنوبی ۶ دهستان انتخاب شده در فاز اول قرارگاه است.

 آن چه فعالیت این قرارگاه را برای روستاییان و مناطق محروم ملموس تر می کند انجام کارهایی است که در کارگروه عمران و زیرساخت آن دنبال می شود حال که حدود ۹ ماه از شروع به کار قرارگاه و این کارگروه می گذرد سوال اینجاست که درکارگروه عمران و زیرساخت تاکنون چه اقداماتی انجام شده و به منصه ظهور رسیده است؟

۸۲ پروژه فاز اول قرارگاه در فاز اول قرارگاه ۸۲ پروژه به مبلغ ۵۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال را در دستور کار قرار داد که براساس تفاهم نامه منعقد شده سهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی برای تامین اعتبار ۵۰ درصد و به همین میزان هم سهم استان است.

 

 تاکنون آن طور که «زهرایی» می گوید: قرارگاه حدود ۴۰ درصد از سهم خود را یعنی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را پرداخت کرده است و با این اعتبار ۶۵ پروژه در حال اجرا با میانگین پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد است و حدود ۴۰ پروژه هم تکمیل شده است. 

 

 وی این پروژه ها را شامل ۵ باب خانه عالم، ۵۹ رشته قنات، ۱۲ باب استخر ذخیره آب ، دو باب مسجد، یک باب حسینیه ، دو باب حمام و سرویس بهداشتی ، یک طرح مطالعاتی آبخیزداری و... اعلام می کند.

 

 وی ادامه می دهد:۲۰ پروژه (۱۷ رشته قنات و سه باب استخر ذخیره آب) قرارگاه پیشرفت با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال در هفته بسیج افتتاح  شد که از این مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان سهم قرارگاه و بقیه خودیاری اهالی ، خیران و کمک دولتی است.

 

با توجه به تامین ۵۰ درصد اعتبار پروژه ها در استان مذاکرات و جلسات متعددی با ادارات مرتبط برگزار و تفاهم نامه ای با جهاد کشاورزی برای تامین اعتبار پروژه ها منعقد شده است.

                                   

اصلی ترین محور قرارگاه اصلی ترین محورفعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی به حوزه فرهنگ برمی گردد چرا که با تمرکز بر فرهنگ می توان موجبات رشد و تعالی انسان ها را فراهم کرد و به تبع آن بر اساس نگاه انقلاب اسلامی، جوامع اسلامی نیز رشد می کنند تا مردم خود برای رفع محرومیت منطقه شان اقدام کنند.

 

به گفته جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی بر این اساس مهم ترین اقدام کارگروه فرهنگی استقرار تسهیل گر روحانی در برخی نقاط دهستان است.

 

در مجموع تاکنون ۲۰ تسهیل گر طلبه و روحانی شناسایی و مستقر شده اند که از این تعداد ۱۳ نفر در روستاهای شیعه نشین و بقیه اهل تسنن هستند. به علاوه بیشتر نیروهای مستقر شده، بومی بوده و ۱۴ نفر از طلاب شیعه دوره آموزشی را گذرانده اند.

دیگر کارگروه فعال قرارگاه پیشرفت و آبادانی کار گروه اشتغال است: برنامه های اشتغال قرارگاه بر پایه اصول اقتصاد مقاومتی به ویژه زنجیره ارزش محصولات در هردهستان و در راستای افزایش رفاه و تقویت بنیه اقتصادی مردم تعریف شده است.

 

امروزه از یک طرف دوری مردم از طب سنتی و سبک زندگی اسلامی و از یک طرف عرضه محصولات و مواد غذایی تراریخته بیماری ها و مشکلات مربوطه را در جامعه گسترش داده و گرفتاری های بسیاری را برای همه ایجاد کرده است بنابراین توجه به سبک زندگی اسلامی و پیاده سازی مبانی و روش های آن در زندگی مردم برای  پیشگیری نقش بسزایی در زندگی آن ها خواهد داشت.

 

تمرکز بر طب ایرانی - اسلامی بر اساس سیاست های ابلاغی نظام جامع سلامت از سوی رهبر انقلاب ، به ویژه توجه به اصلاح سبک زندگی و الگوی تغذیه با تمرکز بر طب ایرانی – اسلامی و با هدف پیشگیری، برنامه های کارگروه سلامت تدوین شده است. 

 

همچنین در حوزه سلامت و سبک زندگی تلاش می شود مردم بیش از پیش به پتانسیل گیاهان دارویی موجود در استان توجه کنند و از آن بهره ببرند. به علاوه این کارگروه تلاش می کند بیش از امر درمان به مقوله پیشگیری بپردازد و دلیل آن نیز این است که عمده بیماری های غیر واگیر در کشور و به ویژه خراسان جنوبی به علت رعایت نکردن دستورات بهداشتی و اسلامی ایرانی است.  نمونه بارز آن همان دستورات غذا خوردن در توضیح المسائل مراجع تقلید است.

 

آخرین کارگروه هم تعلیم و تربیت است که به گفته وی این کارگروه با بررسی دقیق دهستان ها با همکاری دستگاه های مرتبط سعی دارد به رفع مشکلات تحصیل دانش آموزان در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر بپردازد.

 

 

 

ارسال نظرات