صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 22 May 2023
خبرگزاری بسیج: دانشگاه جامع عملی کاربردی با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی کشور، در آسایشگاه خیریه کهریزک آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۹۰۱۴۹۸۹
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۳

 

 

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دانشگاه جامع عملی کاربردی با حضور دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی کشور، دکتر حسن احمدی مدیر عامل، دکتر صوفی نژاد مدیر آسایشگاه، خانواده نراقی خیر و بانی احداث بنای دانشگاه و جمعی از اساتید، دانشجویان و مددجویان فعالیت خود را به طور رسمی در محل آسایشگاه خیریه کهریزک آغاز کرد. 

محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در سخنانی با اشاره به اینکه در طول دو سال گذشته هیچ مرکز آموزشی از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح کشور راه اندازی نشده است، تصریح کرد: در طول دو سال اخیر اسایشگاه کهریزک تنها مرکزی بوده که مجوز تاسیس دانشگاه دریافت کرده است.

وی، یکی از دلایل ایجاد دانشگاه در این مجموعه را محیط واقعی کار در آن دانست و گفت: در اینجا مددیار با مددجوی خودش زندگی می کند و ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و در چنین شرایطی به ما انگیزه و امید داد که در چنین محیط واقعی کار، آموزش از جنس عملی می تواند صورت بگیرد و چشم انداز خوبی در این مرکز پیش روی ما است و امیدواریم در این دانشگاه عده ای مددیار خوب برای کل کشور تربیت شوند. همچنین به اعضای هیات مدیره و هیات امنای این موسسه اطمینان و اعتماد داشتیم که همانگونه که تا کنون نیات خیرخواهانه در نگهداری و مراقبت از سالمندان و معلولان داشته اند، در کار آموزش هم بنایی غیر از کار خیر ندارند که امیدواریم این سنگ بنا به گونه ای گذاشته شود و آموزش ها با کیفیت و به بهترین وجه ارائه شود و مثل همیشه کهریزک الگویی برای سایر استانها باشد و همانطور که در ساخت آسایشگاه از شما الگو می گیرند، در تاسیس مراکر آموزشی هم از شما نمونه برداری کنند.

 وی با تاکید بر اینکه سالمندان و معلولان باید از آموزش ها و توانمندی های روز دنیا بهرمند شوند، گفت: با تاسیس این دانشگاه، نخستین گام در جهت تربیت نیروهای کارآمد و ماهر در زمینه نگهداری سالمندان و معلولان در کشور برداشته شد.

دکتر امید با اشاره به رشد سن امید به زندگی در کشور گفت: هر 10 مددجو هشت نفر مددیار می خواهد. در حال حاضر سن امید به زندگی در کشور بین 73 تا 76 سال است که نسبت به 20 سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اذعان کرد: جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می رود و با این شرایط ما نمی توانیم به شکل سنتی عمل کنیم و آزمون و خطا داشته باشیم بنابراین نیاز مبرم به مددیارانی داریم که به علم روز و روش های جدید نگهداری و مراقبت از سالمند آشنایی داشته باشند و باید تلاش کنیم آموزش های پودمانی در جامعه توسعه پیدا کند و مردم سالمندان خود را در خانه خودشان نگهداری کنند و در این صورت به این آموزش ها نیاز خواهند داشت.   

وی اظهار داشت: متاسفانه در آموزش های کلاسیک و نظری در دانشگاه های کشور، جایی برای این آموزش ها دیده نشده و رشته ای خاص در مورد آموزش و نگهداری   سالمندان و معلولان وجود ندارد لذا دانشگاه علمی کاربردی با همکاری موسسه خیریه کهریزک اقدام به راه اندازی مرکز آموزش آکادمیک نگهداری از سالمندان کرده است.

  برگزاری دوره های آموزشی پودمانی مددیار  

دکتر حسن احمدی مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک و رئیس دانشگاه علمی کاربردی این مرکز نیز به تشریح فعالیت های این موسسه از 46 سال پیش تا کنون پرداخت و اظهار داشت: از 2 سال گذشته پیگیر تاسیس دانشگاه عملی و کاربردی در این موسسه بودیم که سال گذشته دوره های آموزشی پودمانی مددیار سالمندی را آغاز کردیم.

وی گفت: کلاس های دانشگاه جامع علمی و کاربردی موسسه خیریه کهریزک از سه ماه پیش با 70 دانشجو و 6 استاد برگزار شده و امروز فعالیت خود را با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به طور رسمی آغاز کرد.

احمدی با اشاره به نزدیک نیم قرن فعالیت آسایشگاه کهریزک، افزود: این موسسه به 3000 مددجو در سه بخش خدمت در منزل، مراقبت روزانه و نگهداری دائم در آسایشگاه به جامعه هدف خدمات ارائه می کند.

وی با اشاره به وجود 100 هزار بیمار اوتیسمی در کشور گفت: این موسسه در زمینه آموزش و خدمات رسانی به خانواده ها در زمینه اوتیسم به عنوان قطب آموزش اوتیسم معرفی شده است.

موسسه خیریه کهریزک بزرگترین خانواده در سطح کشور است

محسن پزشکی، مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک نیز با تشریح فعالیت های این مرکز اظهار داشت: این مجموعه به همت شادروان دکتر حکیم زاده  با اندک یاران خویش سال 1351 به سالمندان نیازمند و بی سرپرست، کمتر از تعداد انگشتان یک دست خدمات ارائه می کرد و اکنون پس از گذشت پنج دهه موسسه خیریه کهریزک به عنوان بزرگترین خانواده در سطح کشور به نیازمندترین افراد جامعه خدمات متنوعی ارائه می کند.    

   وی در مورد احداث ساختمان دانشگاه جامع علمی کاربردی، توضیح داد: سال 77 خانم دکتر نراقی در آسایشگاه حضور پیدا کرد و آشنایی او با این مجموعه موجب شد که این بنا را به نام مرحوم دکتر مصطفی نراقی بسازد و از سال 77 تا امسال که سال 1397 است، بیشترین فعالیت ها در حوزه های فرهنگی، هنری و آموزشی در این مکان اتفاق افتاده است و یقین داریم که روح بلند مرحوم دکتر نراقی امروز در مراسم گشایش دانشگاه جامع حضور داشته و از فیوضات این باقیات صالحات بهره مند می شود.    

کمک به افراد نیازمند و توسعه فضای آموزشی دغدغه خانواده نراقی

خانم دکتر نراقی نیز با ابراز خرسندی از افتتاح این دانشگاه اظهار داشت: کمک به افراد نیازمند و توسعه فضای آموزشی کشور دغدغه او و فرزندانش است و در همین راستا بنیاد دکتر نراقی را در جهت ساخت و توسعه فضاهای آموزشی  راه اندازی کرده و مدارسی در کرج و مشهد ساخته است تا از طریق تعلیم و تربیت شاهد رشد و شکوفایی کشور باشیم.

  آموزش مراقبان سالمندان مغفول مانده است

دکتر فریبرز بختیاری، قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی کهریزک گفت: معلولان 10-15 درصد جامعه را تشکیل می دهند. 5/7 میلیون نفر در کشور سالمند هستند که تعداد زیادی ا ز آنها نیاز به مراقبت دارند. وی با انتقاد از سیستم آموزش پزشکی کشور گفت: در مراکز آموزشی فقط بهیار و پرستار برای بیمارستانها تربیت می شوند و آموزش می بینند این در حالی است که دوره آموزشی خارج از مراکز درمانی ویژه معلولان و سالمندان نداریم. وی اظهار داشت: از سال 82 به شکل مستمر به گروه های مختلف مراقبان سالمندان آموزش داده ایم اما این آموزش ها باید در سطح پزشکان و پرستاران دانشگاه ها و بیمارستانها هم ارائه شود که متاسفانه تا کنون مغفول مانده است.

ارسال نظرات