صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 19 May 2023
کشت نشایی چغندرقند به صورت مکانیزه برای نخستین بار در کشور با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، مجری کشور اطرح جغندرقند و مسئولان استان کردستان در اراضی شهرستان سقز آغاز شد.
کد خبر: ۹۰۲۳۶۵۷
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، در این مراسم عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، علی یزدانی مجری کشوری طرح چغندرقند، علیرضا مهاجر مشاور وزیر جهاد کشاورزی و زارع فیض آبادی معاون پشتیبانی سازمان تحقیقات کشور و همچنین جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان حضور داشتند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشت نشایی با هدف کاهش مصرف آب در بسیاری از محصولات آب بر انجام می‌شود و در سال زراعی جاری جهاد کشاورزی بدنبال افزایش این نوع کشت از ۱۲ هکتار آزمایشی سال قبل به ۴۰ هکتار است.

فرید سپری گفت: سال گذشته کاشت نشایی محصول چغندرقند به صورت دستی انجام شد، اما امسال با استفاده از ادوات ویژه و به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

وی یادآور شد: برای اجرای این هدف حدود چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شده تا نشا‌ها رایگان در اختیار کشاورزان چغندرکار قرار گیرد.


وی گفت: کشت نشایی چغندر قند ۱۰ تا ۱۵ خرداد حدود ۲ ماه دیرتر از زمان سنتی انجام می‌شود که این اقدام باعث حذف سه تا چهار نوبت آبیاری و در نهایت صرفه جویی چهار هزار لیتری در هر هکتار برای هر نوبت می‌شود.

سپری اضافه کرد: علاوه بر تهیه نشا‌ها از استان خراسان رضوی و توزیع رایگان بین کشاورزان، چهار دستگاه نشاکار نیز به قیمت هر کدام ۴۰۰ میلیون ریال خریداری شده که ۵۰ درصد آن به صورت بلاعوض و ۵۰ درصد نیز توسط کشاورزان پرداخت شده است.

وی از تهیه چهار میلیون متر لوله نوار تیپ به ارزش چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای توزیع رایگان در بین بهره برداران چغندرکار خبر داد و تاکید کرد: مهمترین هدف از طرح‌های حمایتی کشت چغندر قند کاهش سطح کشت در کنار افزایش میزان تولید است.

سپری افزود: کاهش سطح کشت سنتی چغندرقند از چند سال گذشته در کردستان آغاز شده و توانسته ایم پس از سه سال سطح زیر کشت این محصول را در شهرستان سقز از یک هزار و ۵۰۰ هکتار به یک هزار و ۱۰۰ هکتار برسانیم.

در حاشیه این مرسام، از ادوات کاشت مکانیزه نشایی چغندر قند رونمایی شد و کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان ۱۲ استان کشور که در آن چغندرقند کشت می‌شود نیز برگزار شد.

حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار زمین در شهرستان سقز و حدود ۲۰۰ هکتار در شهرستان‌های قروه و دهگلان زیر کشت چغندرقند می‌رود و سالانه بیش از ۱۱۰ هزار تن از این محصول در مزارع استان کردستان برداشت می‌شود.

استان کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات