صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 19 May 2023
صنوف بازار بزرگ تهران به دلیل اعتراض به گرانی و نوسانات شدید ارزی و کسادی بازار، مغازه‌های خود را بستند.
کد خبر: ۹۰۲۹۵۳۲
|
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

 به گزارش خبرگزاری بسیج، صنوف بازار بزرگ تهران به دلیل اعتراض به گرانی و نوسانات شدید ارزی و کسادی بازار، مغازه‌های خود را بستند.

بر این اساس عده‌ای با حرکت جمعی در نقاط مختلف بازار بزرگ خواستار حمایت مسئولان و رفع گرانی‌ها شدند.

فردی که خود را امین‌الدوله معرفی می‌کند به خبرنگار ما گفت: ما صنف طلافروشان به دلیل ترس از دست رفتن مال و سروصدایی که به راه افتاد، مجبور شدیم مغازه خود را ببندیم.

وی تأکید می‌کند: موافق این اعمال و رفتارها نیستیم، اما مشکلات و گرانی باعث رکود و سردرگمی شده است.

این طلافروش در رابطه با شیوه اعتراض و اعتصاب صنوف گفت: حرکت از انتهای بازار شروع شد و عده‌ای جوان با سر دادن شعارهایی به سمت ما آمدند و خواستار حمایت نیروی انتظامی و رفع گرانی‌ها بودند. صنف طلا فعالیت خود را تعطیل نکرده اما از ترس غارت مغازه مجبور هستیم مغازه خود را ببندیم.

امین‌الدوله معتقد است این شیوه نتیجه نمی‌دهد و باید مسئولان و دولت نسبت به این موضوع کاری کنند.

این فعال بازار بزرگ تهران با بیان اینکه مردم با مشقت کار می‌کنند و تمام بدبختی‌های بازار زیر سر قشر ۱۰ درصدی متمول است که طلا را می‌خرد، بیان می‌کند: علت اصلی افزایش قیمت طلا، بازار جهانی و دلار نیست، بلکه دلیل آن خروج پول از بانک‌هاست. ۹۰ درصد مردم رنج می‌کشند. یکی باید جلوی آنها را بگیرد.

مشاهدات عینی نشان می‌دهد صنف طلافروشان، پارچه‌فروشان، بزازان، کفشان، آهنگران و ابزارآلات و یراق‌آلات مغازه‌های خود را در داخل بازار بزرگ تهران بسته‌اند و عملاً هیچ مغازه‌ای در بازار به غیر از بانک‌ها باز نیستند.

با گشت و گذاری در بازار عده‌ای همچنان نظاره‌گر بوده و منتظر هستند ببینند چه اتفاقی در ساعت‌های آینده می‌افتد. در این بین یکی از کسبه که جلوی مغازه جواهرفروشی امینی در داخل بازار ایستاده به ما می‌گوید: معلوم نشد چه اتفاقی افتاد. وضعیت مردم نابسامان است و عده‌ای با شعار به داخل راهروها ریختند. در این شرایط، حاضر نیستم ریسک کنم. باید درب مغازه را ببندم.

وی افزود: سروصدا از انتهای بازار پارچه‌فروشان بود که عده‌ای به سمت سر بازار آمدند. به دلیل آنکه امنیت نیست و احتمال دارد عده‌ای قصد سوءاستفاده داشته باشند مجبور مغازه خود را ببندم.

امینی در رابطه با اوضاع بازار و وضعیت نوسانات ارزی و بازار طلا معتقد است هیچ کس فروشنده نیست و مظنه‌ای برای خرید و فروش طلا وجود ندارد. ترجیح می‌دهم امروز را ببندم و ببینم فردا چه اتفاقی می‌افتد.

آن طرف‌تر به سراغ فردی می‌رویم که می‌گوید مغازه پوشاک دارد. در رابطه با علل تعطیلی بازار و بسته بودن مغازه‌ها جویا می‌شوم.

وی بیان می‌کند: ما در صنف پوشاک هستیم و نابود شدیم. هر سال ۸ نفر در بازار پوشاک ورشکسته می‌شوند. گرانی بیداد می‌کند و مردم پول ندارند خرید کنند.

وی تأکید می‌کند: هزینه‌ها بالاتر از درآمدها رفته و نمی‌دانیم چه بر سرمان می‌آید. وقتی پوشاک گران می‌شود مشتری نیست، بازار کساد است و هر روز هم نرخ‌ها تغییر می‌کند.

در حین تهیه این گزارش با افزایش سروصداها متوجه شدیم که عده‌ای با شعار دادن از انتهای بازار مجدداً در حال حرکت هستند و خود را به میانه بازار رسانده‌اند. از جوانی که در جمع تجمع و اعتراض‌کنندگان است خواستم تا درباره اعتراض خود توضیح دهد.

وی که از بردن نام خود خودداری کرد، به خبرنگار ما می‌گوید: من در صنف یراق‌آلات فروشان کار می‌کنم. امروز قیمت یک چیز است و یک ساعت بعد و یک روز بعد چیز دیگر. نمی‌توان در بازار معامله کرد و خریدوفروش داشت. مسئولان به خواسته ما رسیدگی کنند. کارد به استخوان رسیده است.

فرد دیگری درحال گذر متوجه حضور و تهیه گزارش ما می‌شود و می‌گوید: این کارها فایده ندارد و اوضاع بد است. شما خبرنگاران نمی‌توانید کاری بکنید. از او در خصوص علت تجمع و تعطیلی کسب و کارمی‌پرسم. وی که نمی‌خواهد نامش را بازگو کند معتقد است: با چشم خود می‌بینید همه مغازه‌ها بسته است. من مغازه ساعت‌فروشی دارم و مجبور شدم به خاطر اعتراض و نبود امنیت مغازه خود را ببندم. دو روز دیگر چک دارم و نمی‌دانم چه باید بکنم. کسادی زیاد است و اوضاع خوب نیست. هر روز یک قیمت در بازار تعیین می‌شود.

دیروز یکشنبه نیز موبایل‌فروشان مقابل پاساژ چارسو و علاءالدین در رابطه با نوسانات ارزی و گرانی‌ها دست به تجمع زدند و ساعتی بعد مغازه‌ها را باز کردند.

 

ارسال نظرات