صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - 26 May 2023
تابستان کتاب درس طبیعت است و نسل برای حیات باید ابتدا این طبیعت را بشناسد.
کد خبر: ۹۰۳۳۴۹۹
|
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، تعطیلات شروع شده و ادبیات معمول جامعه و رسانه ها، تفریح و مسافرت است آن‌هایی هم که خیلی دغدغه‌مند خود را نشان می‌دهند نهایتا در پی چند کلاس زبان و ریاضی برای فرزندانشان هستند، می‌خواهند تابستان هم صرف همان کلاس‌های تحصیلی شود گویا هنوز اتاق فکری نیست که درباره شیوه تعطیلات گذرانی طرح بدهد و برای علایق، فرصت‌ها و شرایط تابستانه نسخه‌ای کارآمد بپیچید.

اینکه برخی از فرزندان ما بیشتر به موجود فضایی می‌مانند تا موجود زمینی، عجیب نیست تابستان فرصت آشنایی آن‌ها با شرایط زمین است، فرصت تمرین زندگیست.
 
اینکه فرزندانمان بعد تحصیلات عالیه هم نمی‌توانند در جامعه از پس کارهایش برایند بخاطر این است که در تابستان نیز از محیط آزمایشگاهی بیرون نیامده اند و با محیط، نیاز ها، دغدغه‌ها، فرصت‌ها و مهارت‌ها آشنا نشده اند.

اینکه فررزند ما بعد از سی سالگی هنوز استعدادش را کشف نکرده است بخاطر این است که لااقل در تعطیلات، فرصتی پیش نیامده تا با استعدادش کلنجار برود و یا در جمعی که استعداد عینی دارند، حضور یابد یا در حجره‌ای که نان از تنور مهارت می‌خورند حاضر شود، هنوز فرزندان ما آینده شان را با خیالات، تصویر سازی می‌کنند تا دیدن استادان فن وهنر.

هرچند هوش فرزندان امروزی خوب است، اما طاقت و توان شان اندک است و شکننده. حتی در تابستان بدنشان با آب هوای طبیعی کشور سازگار نشده چه برسد به فعالیت در گرما و آفتاب، تابستان کتاب درس طبیعت است و نسل برای حیات باید ابتدا این طبیعت را بشناسد.

فرزندان ما مهارت عملی زنده ماندن و زندگی را کی و کجا باید بیاموزند با هزاران هزینه جوان ما دکتر می‌شود و بعد ممکن است با افتادن در آبی کم عمق، غرق شود فقط بخاطر ندانستن مهارت شنا. اگر داشتن مدرک تافل و زبان خارجه در دانشگاه‌های ما شرط دکتر شدن است در برخی جاها، یادگیری شنا، شرط گرفتن مدرک دکتراست.

علاوه بر نوجوانان، تابستان برای بزرگتر‌ها هم فرصتی است تامهارتی کسب کنند پدری که توانایی انجام خورده کاری‌های فنی منزل را ندارد و یا مادری که مهارتی برای انتقال به دخترش را ندارد، تعطیلات تابستانه را غنیمت بشمارند.

حتی طبقات فرهنگی ما مثل معلمان و اساتید دانشگاه اگر می‌خواهند سال تحصیلی متفاوتی آغاز کنند تابستان راغنیمت بشمارند هر مهارتی که یاد بگیرند، کلاس درس شان پربارتر می‌شود و از تکرار جزوات ده ساله نجات می‌یابند و مهارت‌ها براحتی به چندین دانش آموز منتقل می‌شود.

تابستان فرصت یادگیری است، اما شیوه اش را علایق تعیین می‌کند و دروسش را نیاز‌های زندگی، مشخص می‌کند تنها با اهمیت دادن ما به مهارت، فرزندان ما هم ماهر می‌شود واز بی هنری و سربار شدن در آینده نجات می‌یابند.

یادداشت روز؛ احمدملاشاهی
ارسال نظرات