صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - 23 May 2023
بطحایی در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور:
وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: نظام آموزشی طوری طراحی‌ شده است که همه دانش‌آموزان فقط برای کنکور آماده می‌شوند.
کد خبر: ۹۰۳۷۹۹۰
|
۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: نظام آموزشی طوری طراحی‌ شده است که همه دانش‌آموزان فقط برای کنکور آماده می‌شوند.

 سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور با اشاره به وسعت عملکردی فعالیت‌های پرورشی اظهار کرد: در حوزه پرورشی نکات بسیار زیادی هست که باید به تفسیر به آنها پرداخت و در همین راستا بررسی سیاست‌های جدید وزارت آموزش‌ و پرورش که برآمده از سند تحول بنیادین است، از جمله اقدامات مهمی است که برای ارتقای رویکردهای تربیتی مدارس در سال تحصیلی آینده باید معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها به آن بپردازند.

‎وی افزود: از دو واژه آموزش‌ و پرورش، مفاهیم مختلفی برداشت می‌شود و در عرصه‌های مختلف مانند پیشینه تمدنی‎، فرهنگ و باور سازمانی و جامعه تعاریفی از این دو واژه وجود دارد که ما باید به‌عنوان یک چالش در آموزه‌های دینی، سازمانی و فرهنگی این تفاوت‌ها را بررسی کنیم، هرچند که بین تلقی ما آموزش‌ و پرورشی‌ها هم تفاوت‌هایی وجود دارد.

‎بطحایی، فهم و درک مشترک از ‎دو واژه آموزش‌ و پرورش را ضروری دانست و گفت: آموزش روش و ابزاری برای پرورش است و مقصد و هدف آموزش، پرورش است، پس اگر آموزشی داشتیم که به پرورش نرسد حتماً تلاشی بی‌ثمر بوده است و متأسفانه در نظام آموزش‌ و پرورش برخی مواقع جای ابزار و هدف تغییر کرده است و این خطای استراتژی است که شکاف عمیقی در نظام آموزش‌ و پرورشی ایجاد کرده است و بسیاری از گرفتاری‌ها در مدرسه و جامعه همین جابجایی هدف و ابزار است.

‎وزیر آموزش‌ و پرورش در ادامه گفت:‎در مدارس آموزشی می‌دهیم که آثار مؤثر تربیتی به‌جا نمی‌گذارد و در محتوا و روش آموزش‌ها دچار خطا شده‌ایم و عوامل متعددی در جابجایی هدف و ابزار موثر بوده است که از همه مهم‌تر کنکور و دانشگاه است و نظام آموزش طوری طراحی‌ شده است که همه دانش‌آموزان فقط برای کنکور آماده شوند.

وی افزود: متأسفانه امروز شاهدیم که از همان دوران ابتدایی برنامه‌های آمادگی آزمون‌ها و کنکور برای دانش آموزان طراحی و اجرا می‌شود و البته جامعه و خانواده هم این را می‌خواهد و آن مدرسه‌ای که بیشترین فشار را وارد می‌کند و کتاب غیردرسی و آزمون‌های متعدد دارد، در نگاه والدین موفق‌تر است و دانش‌آموزی که رتبه بالاتری می‌آورد در نگاه جامعه موفق‌تر است.

 بطحایی در ادامه اظهار کرد: باید رقابت‌های فردی در مسابقات دانش‌آموزی حذف شود و فعالیت‌ها و مسابقات به سمتی سوق داده شود و برای دستیابی به این منظور باید رقابت‌های گروهی شکل بگیرد تا دانش‌آموزان کار جمعی و گروهی را یاد بگیرند و برای ما پرورش دانش‌آموزان مهم است.

وزیر آموزش‌ و پرورش تأکید کرد:‎ ‎معاونان پرورشی در سر خط فعالیت‌های تربیتی هستند و باید اهتمام ویژه‌ای در اجرای رویکردهای تربیتی داشته باشند و این فضا را در استان‌ها ترویج دهند و با جسارت به دنبال تحول بنیادین باشند و زمینه‌های تربیتی همچون صبوری جوانمردی دیگر ویژگی‌های اخلاقی را ترویج دهند.

‎در ادامه این برنامه علیرضا ‎کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت، اظهار کرد: در حاشیه برگزاری جشنواره کرال فرهنگیان استان‌های کشور، گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی فرصت مغتنمی است تا سیاست‌های وزارت آموزش‌ و پرورش با رویکردهای تربیتی را برای سال تحصیلی آینده موردبحث و بررسی قرار دهیم.

‎وی افزود: با توجه به دغدغه‌های وزیر آموزش‌ و پرورش در خصوص اجرای متوازن سند تحول بنیادین، ارتقای جایگاه مدارس به‌عنوان کانون محلی، نهادینه کردن فعالیت‌های فرهنگی، راهبردها و راهکارهایی تدوین‌شده است که شامل مدرسه محوری، توسعه مشارکت‌ها، کیفیت‌بخشی، مشاوره، توانمندسازی دانش آموزان، ارتقای جایگاه تشکل‌های دانش‌آموزی، نشاط محوری و بهره‌وری منابع، حمایت از کالاهای ایرانی، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب است.

ارسال نظرات