صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - 27 May 2023
مسئول بسیج مساجد و محلات استان خوزستان در خصوص سیاست مسجد محوری بسیج گفت لازم است جهت تبیین افق و کارکردها و ترمیم نگاه متولیان حوزه دین و فرهنگ به سمت تحقق مسجد طراز انقلاب اسلامی حرکت کنیم و حداکثر تلاش خود را برای گسترش فرهنگ مسجد محوری به کار گیریم .
کد خبر: ۹۰۸۳۱۱۲
|
۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷

حجه اسلام شیخ هادی استاد افزود:سازمان بسیج مستضعفین در راستای تحقق اندیشه های اسلامی و انقلابی ، بار دیگر مساجد را به عنوان محوری ترین ، بهترین و مردمی ترین جا برای اداره و نقش آفرینی بسیج مورد توجه قرار داده است تا بتواند در دست یابی مساجد به جایگاه حقیقی خود سهیم باشد .

وی تسریع کرد :در همین راستا از بین حدود سه هزار مسجد موجود در سطح استان 420 مسجد در سه سطح الگو ، سطح یک و دو ، برای تحقق مسجد محوری در سطح استان مشخص گردید حجه الاسلام هادی استاد افزود :شاخص های در خصوص مدیریت و اداره مسجد ، تعاملات و ارتباطات ، کارکردهای مسجد برای انتخاب این سطح بندی انتخاب شد وی در خصوص شاخص های مدیریت و اداره مسجد گفت این شاخص ها در سه سطح امام جماعت ، فرمانده پایگاه و هیئت امنا ء برنامه ریزی شد که برخی از شاخص های امام جماعت را می توان برخوردار از روحیه کار تشکیلاتی، توانمند و دارای انگیزه کار تربیتی، پرتلاش و پرکار، مردمی و جوانگرا،وحدت آفرین،برخوردار از دانش روز،روحیه انقلابی جهادی و بصیرت افزا،وقت گذاری مناسب،توانایی مدیریت و رهبری در مسجد،دارای فضل حوزوی و توانایی علمی مطلوب،راقب و ثابت بودن ، نظم و انظباط،بیان ساده و شیوا،ابتکار و خلاقیت،احترام و تواضع ، آراستگی ظاهری، توانایی جسمی،درک موقعیت سنی اصحاب مسجد،الگو و سرمشق،مربی دلسوز و . . . نام برد .

وی شاخص های فرمانده پایگاه را اینگونه بیان نمود حضور پررنگ در نماز جماعت، مانوس با مساجد ، مشارکت فعال و موثر بسیج در برنامه ریزی ها و هدایت برنامه ها و فعالیت های مسجد،هماهنگی و هم گرایی عمیق با امام جماعت مسجد و همکاری صمیمانه در مدیریت و اداره مسجد،زمینه سازی جهت حضور و نقش آفرینی اقشار مختلف جامعه به ویژه بسیجیان در مسجد، محوریت بسیج در برنامه ها و فعالیت های گروهی و جمعی مسجد (اردوها-گروه های جهادی-کمک به نیازمندان و...) و . . . و در ادامه شاخص های مدیریت و اداره مسجد شاخص های هیئت امنای این مساجد را اینگونه بیان نمود همکاری و صمیمیت با بسیج مسجد، علاقه و دلسوزی نسبت به فعالیت های تربیتی و حضور کودکان،نوجوانان و و جوانان در مسجد، بستر سازی برای اقامه نماز جماعت پرشور و بانشاط، برخورداری از تخصص های گوناگون، ترکیب متوازن سنی و جنسی،مقبولیت مردمی،تقسیم کار و . . . که لازم است این سه رکن مدیریت بیشترین انطباق با شاخص های تشریح شده را داشته باشند .

مسئول بسیج مساجد و محلات سپاه ولی عصر (عج) در خصوص شاخص های تعاملات و ارتباطات اظهار داشت این شاخص ها در پنج حوزه مدارس ، حوزه علمیه و روحانیت ، دانشگاه و دانشجو ، ارگان ها و نهاد های دولتی و ارتباطات مردمی دسته بندی شد که از جمله این موارد تحت پوشش قرار دادن مدارس محل و برقراری همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته میان مسجد و مراکز آموزشی محل ، ارتباط موثر مسجد با حوزه های علمیه و طلاب و روحانیون محله در جهت تولید اندیشه و محتوا بخشی به امورات، ارتباط موثر مسجد با دانشگاه و دانشجویان محله جهت محتوا بخشی به امورات ، ارتباط گیری با مراکز و نهادهای محلی در راستای اهداف مسجد و استفاده از ظرفیت های آنها ، برقراری ارتباط مستحکم مسجد با آحاد مردم از جمله:رزمندگان و ایثارگران محل،زوج های جوان،افراد محله که به موفقیت های علمی،اجتماعی،هنری و ورزشی دست یافته اند...صاحب همتائی که کمک به دیگران را، وجه همت خود ساخته اند،محرومان و نیازمندان و غمدیدگانی که نیاز به غمگسار دارند-کسبه و نافذین محله و ...

حجه اسلام هادی استاد در خصوص شاخص های کارکرد این مساجد گفت این شاخص ها در هفت حوزه نماز جماعت ، عبادی ، فرهنگی –تبلیغی ، اجتماعی و خدمات رسانی ، بصیرت سیاسی انقلابی ، تعلیم و تربیت ، دفاعی - امنیتی دسته بندی شد که از جمله این موارد اقامه سه وعده نماز جماعت،فراوانی تعداد نماز گزاران مسجد(نسبت به جمعیت منطقه و محله)،رعایت احکام و آداب نماز جماعت،حضور بسیجیان در نماز جماعت،حضور حداکثری اقشار بسیج در نماز جماعت،حضور حداکثری اقشار جامعه در نماز جماعت ، برگزاری برنامه ها،جلسات و محافل قرآنی با هدف انس بیشتر با قران،برگزاری مراسم ادعیه وارده از اهل بیت علیهم السلام(دعای عهد-زیارت جامعه کبیره-دعای کمیل-دعای ندبه-زیارت عاشورا،دعای توسل-زیارت آل یاسین،حدیث کساء و...)برگزاری مراسم اعتکاف و مراسم لیالی قدر باحضور حداکثری و فعال عموم نمازگزاران،بسیجیان پایگاه به ویژه نوجوانان و جوانان ، برپایی مراسم در تمامی مناسبت های ملی مذهبی(اعیاد،وفیات و شهادات ائمه اطهار،برگزاری یادواره شهدا و سرکشی و رسیدگی به خانواده های شهدای محله،فضاسازی محیطی مسجد و محله در تمامی مناسبت های ملی و مذهبی،تشکیل گروه های هنری متشکل از جوانان علاقه مند شامل گروه(سرود،تواشیح،تئاتر و ...)برخورداری از کتابخانه مفید و به روز و ترویج کتابخوانی برای استفاده نمازگزاران در سنین مختلف ،اهتمام جدی نمازگزاران و متولیان مسجد بر احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر،کمک به محرومان و نیازمندان محله،ترویج ازدواج به موقع و آسان در بین جوانان،توجه به برنامه هایی در جهت تحکیم بنیان خانواده،خدمات رسانی و برگزاری اردوهای جهادی،ترویج فرهنگ خرید کالاهای تولید داخل و پرهیز از خرید کالاهای خارجی،اهتمام جدی نمازگزاران به امر سنت پسندیده قرض الحسنه ، بصیرت افزایی و روشنگری و تحلیل مسائل سیاسی روز با محوریت تبیین و تشریح به روز گفتمان ولایت،حضور حداکثری و به هنگام در راهپیمایی ها و حرکت های سیاسی و انقلابی،حضور حداکثری در انتخابات با انتخاب اصلح ، اهتمام جدی به برگزاری برنامه های تربیتی آموزشی،آموزش های معرفتی و مهارتی،تشکیل منظم،مستمر و باکیفیت گروه های صالحین و... فعال در تامین امنیت محله و . . . از جمله این شاخص ها هستند .

مسئول بسیج مساجد و محلات سپاه ولی عصر (عج) خوزستان در ادامه افزود از بین سه هزار مسجد موجود در سطح استان خوزستان پس از ارزیابی ها و تشکیل قرارگاه مسجد 420 مسجد در سه سطح مشخص شد که از این بین 28 مسجد در سطح الگو ، 112 مسجد در سطح یک ، 280 مسجد در سطح دو انتخاب شده اند وی گفت مسجد الگوی استان عبارت ند از

 

ارسال نظرات