صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - 28 May 2023
سینمای ایران درجشنواره مقاومت -۴؛
هدف سینما نیز به رخ کشیدن بدبختیها و خوبیهاست؛ دقیقا کاری که «لاتاری» در پی ترسیم آن است در قالب درام شهری و بعدتر قصه ای ملی و اجتماعی، تا بلکه محلی برای هشدار باشد
کد خبر: ۹۰۸۵۰۳۲
|
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت این روزها در سراسر کشور در حال برگزاری است و گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجوبه همین بهانه با انتشار گزارش‌های اختصاصی به معرفی آثار پخش شده در سینماهای جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت پرداخته است که در ادامه از نظرتان میگذرد:

«لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان

 

محمدحسین مهدویان بیشک فیلمساز قابل و توانایی است؛انهم کارگردانی که تنها با سه فیلم سینمایی توانسته در این دو سه سال اخیرهم در جشنواره فجر و هم استقبال معقول روی پرده عمومی سینما خودی نشان دهد. پس باید به نبوغ او باور داشت همچنانکه سینما را با تمام ژانرهایش تجربه میکند و در قصه و تکنیک کارگردانی نیز موفق است.

«موفق»؛ هرچند اصطلاحی نسبی است، اما بالاخره حد میانه ای هم دارد که بارقه هایش را میتوان در اثار مهدویان مثل همین «لاتاری» به عینه دید. حتی اگر فیلم ساده تری نسبت به «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» باشد، ولی بالاخره در روایت و سر و شکل سینمایی در حد معقولی نیز موفق عمل میکند.

فیلمسازی جسور است که نمیخواهد خودش را وصله یک قالب خاص فیلمسازی کند و اینگونه هم از دفاع مقدس تا قصص اجتماعی حال جامعه در حرکت است. هرچند که اقبال دو فیلم قبلش را باید فراتر از «لاتاری» دانست.

نگاه و ذوق جوانی در یافتن ماجراهای حساس و نیز تازه و حتی تلخ اجتماعی را به مراتب میتوان در اثر مدنظر هم دید. اما همین «لاتاری» ابدا بی عیب نیست. فیلمسازی که با دوربین مستند اگر کمی دیدش را با لغزش همراه کند؛ ممکن است هم و غمش منجر به فیلمی شعارزده شود، و یا حرفی که سراسر ایدئولوزیک خواهد بود. نه اینکه«لاتاری» عینا این چنین اثری باشد اما به صرف دوربین دست گرفتن در کوچه و خیابان و استفاده از المانهای مختلف جامعه از التهاب گرفته تا بیکاری و فحشا و غیره، نمیتوان گفت کهدقیقا رنگ فیلم را واقع نما کرده است.

دقت کنیم؛فیلم و سینما میتواند ابزاری برای بازجویی از جامعه باشد و نیز برخی که حادث این اتفاقات تلخ هستند، را مورد خطابه قرار دهد و اساسا کار سینما نیز نمایش این تصورات است، اما تصور رئالیستی از جامعه و اتفاقات را باید منهای شعار و عصبانیت در فیلمسازی دنبال کرد. به تعبیری فیلمساز باید هم مثل عکاس باشد و هم در داستانگویی از این و ان خرده بگیرد و حتی طرفین را مورد عتابه قرار داد؛ اما باید حدوسطی را برای اینها در نظر گرفت.

هدف سینما نیز به رخ کشیدن بدبختیها و خوبیهاست؛ دقیقا کاری که «لاتاری» در پی ترسیم ان است در قالب درام شهری و بعدتر قصه ای ملی و اجتماعی، تا بلکه محلی برای هشدار باشد و عتاب و تخطئه. فیلمی همانند «لاتاری» اصلا فیلم بدی نیست حتی اگر نقدهای جدی هم به ماجرایش وارد باشد که هست. بالاخره از این دست اثار باید ساخت تا مسیری برای گفتن ماجراهای حساستر هم باز شود.
ارسال نظرات