صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 21 May 2023
وقتی مردم قیمت خودروها را در کشورهای دیگر رصد می‌کنند و می‌بینند با این پول‌هایی که ما برای شبه خودروها می دهیم، می‌شود چه خودروهای با کیفیت و ایمنی سوار شد، حق دارند، چه بگویند؟
کد خبر: ۹۰۹۸۴۰۰
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسعود پیرهادی در سرمقاله امروز روزنامه رسالت نوشت:

از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده‌اند که آن حضرت فرموده است: «ناسزا گفتن به مؤمن فسق است و جنگ با او کفر است و خوردن گوشت او معصیت است و احترام مال او همانند احترام خون (جان) او است. (در مورد اکل لحم، مراد از خوردن گوشت مؤمن، غیبت کردن از او است و برگرفته از آیه شریفه: «ولا یغتب بعضکم بعضاً، ا یحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه، و اتقوا الله ان الله تواب رحیم») می‌باشد.

در حدیث دیگری باز هم از وجود مبارک نبی مکرم اسلام (ص) روایت است که «لا یحل مال امرئ الا بطیب نفسه» یعنی مال مردم حلال نیست، مگر با رضایت خاطر آنان؛ جمله فوق دال بر آن است که هر گونه تصرف در مال دیگری، بدون رضایت خاطر او عملی نامشروع است. احادیث فوق، بخشی از مبانی قاعده‌ای فقهی به نام احترام است که اشعار می‌دارد رعایت حرمت مال مردم واجب و تصرف در اموالشان بدون رضایت آنان، حرام است.

وقتی سابقا پای درد دل مال‌باختگان مؤسسات مالی و اعتباری یا این روزها آنان که حواله خودرویی با تاریخ تحویل چندماه قبل در دست دارند می‌نشینم، یاد این قاعده فقهی و امثال آن می‌افتم؛ یاد لا ضرر و لا ضرار، یاد الناس مسلطون علی اموالهم، یاد لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ، یاد المؤمنون او المسلمون عند شروطهم و همگام و هم‌نفس با آنان آهی از سویدای دل می‌کشم و آتش حسرتم برای جاری نشدن فقه در تمام شئون جامعه برافروخته می‌شود. مگر می‌شود تصور کرد، یک مجموعه بزرگ خودروساز، ثبت نام خودرو انجام دهد و موعد تحویل خودرو که فرا می‌رسد حرف از نبود قطعه و تحریم و … بزند؟

دستفروش سر چهارراه هم می‌داند، کالای بساطش چه زمانی تمام می‌شود و کی باید آن را مجدداً تأمین کند؛ خجالت‌آور نیست که خودروساز ما بگوید مردم نگران نباشند، خودروها را با تأخیر تحویل می‌دهیم؟ مدیران این مجموعه‌ها، عاملان و مسببان این وقایع باید از خجالت آب شوند اما با ژست قهرمانانه مردم را دعوت به صبر می‌کنند و خیال‌شان را اینگونه راحت می‌کنند که بالاخره صاحب خودرو می‌شوید و دیر و زودش مهم نیست! کسی هم نیست بگوید شما که پول خودرو را تمام و کمال گرفتید غلط کردید قطعه را به وقت تهیه نکردید و مردم را متضرر کردید.

وقتی خودروسازان و قطعه‌سازان بی‌پروا می‌گویند که قیمت خودروها به نسبت قیمت نجومی کنونی باز هم به طور میانگین باید ۷۰ درصد افزایش یابد تا مجموعه‌های ما زیان نبیند باید چه بگوییم؟ وقتی مردم قیمت خودروها را در کشورهای دیگر رصد می‌کنند و می‌بینند با این پول‌هایی که ما برای شبه خودروها می دهیم، می‌شود چه خودروهای با کیفیت و ایمنی سوار شد، حق دارند، چه بگویند؟ همه این درد دل‌ها را نوشتم که بگویم در هیچ زمینه‌ای از نجابت مردم سوءاستفاده نکنید؛ حق این مردم، بیش از این‌هاست.

ارسال نظرات