صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 21 May 2023
رئیس سابق دانشگاه الزهرا (س) گفت: طبیعتا نقشی که زن ها دارند در مسائل اقتصادی و فشارها و حصر اقتصادی که در زمان جنگ و انقلاب با آن مواجه بودیم این امتحان بر زنان ایرانی گذشته است که با صبوری و قناعت کردن و پرهیز از اسراف و با تدبیرهای زیبایی که داشتند از آن مقطع با موفقیت عبور کردیم.
کد خبر: ۹۰۹۹۵۲۶
|
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر انسیه خزعلی رئیس سابق دانشگاه الزهرا (س)، عضو شورای علمی نخبگان استان تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) در نشست با خبرنگاران که در دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی انجام شد در پاسخ به اولین سوال خبرنگار خبرگزاری بسیج مبنی بر با توجه به مقتضیات کنونی جامعه کدام یک از خصوصیات حضرت زینب به عنوان الگو باید در جامعه بیشتر کار شود؟ گفت: حضرت زینب(س) چه قبل از حادثه عاشورا و چه در روز عاشورا و بعد از آن و مصیبت هایی که ایشان تحمل کردند و صبر و توانمندی در برابر آن عظمت مصیبت ها و چالش ها را به فرصت تبدیل کردند و شاید بارز ترین خصوصیت ایشان تاب آوری است که اکنون نیاز جامعه ما با توجه به مشکلاتی که مطرح است و آسیب های اجتماعی که مورد توجه قرار می گیرد عدم تاب آوری در قشرهای مختلف جامعه می باشد.

وی افزود: این موضوع در زمانی که تحریم های دشمنان وجود دارد و در یک جنگ رودررو با دشمن هستیم چه در صحنه جنگ نرم و حتی در بخش های اقتصادی و سیاسی با این تهدیدات مواجه هستیم دستگیری و اصول پذیری از حضرت زینب(س) در تاب آوری و تحمل مشکلات و تبدیل مشکلات و موانعی که بر سر راه ایشان بود با توجه به برنامه هایی که دشمن برای تحقیر و خرد کردن اهل بیت(ع) در مراسم عاشورا و بعد از آن برگزار می کند که تمام این چالش ها توسط حضرت به فرصت تبدیل شدند.

مسئول واحد خواهران بین الملل سازمان حج 1372 تا 1382 اظهار داشت: با سخنان زیبا و مقتدرانه و پر از احساسی که در عقل استوار است حضرت دشمنان را وادار به تسلیم می کند به گونه ای که یزید دستور می دهد بندهای اسارت را باز کنند و آزادشان کنند و به آنها می گوید هر جایی بخواهید شما را با احترام می فرستیم که ایشان می فرمایند می خواهیم در شام بمانیم و برای اباعبدالله(ع) عزاداری کنیم و یزید در این شرایط مجبور به تسلیم می شود.

وی افزود: به تعبیری که می گویند امام حسین(ع) حرکتی را ایجاد کرد که موجب شد زینب(س) و زنان و فرزندانی که با خود همراه کرد حرکتی در شام رقم خورد که نتیجه آن این شد شامی که معروف بود به دشمنی با علی(ع) تبدیل شد به مداحان علی و خاندان او که به طور کامل وضعیت شام دگرگون شد وصحنه به طور کامل علیه یزید برگشت.

مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه الزهرا -1381 تا 1386 تأکید کرد: ما نیاز به این الگو و رفتار زینب(س) داریم، نیاز به متانت،صبر،منطق گفتگو و استقامت احساس می شود تا بتوانیم حرفمان را به جهان اعلام کنیم و در مقابل فشارها و جو سازی های دشمنان که علیه انقلاب اسلامی و تمام ارکان آن بتوانیم بایستیم و مقتدرانه دفاع کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عملکرد نظام در حوزه حجاب و دعوت به آن چگونه بوده؟ در چه زمینه‌هایی موفق بوده و کجا‌ها موفق نبوده؟ گفت: عملکرد در دو بخش فرهنگی و اداری یا سازمانی قابل بررسی است،تلاش هایی که بیشتر در بخش اداری انجام گرفته نیمه موفق بوده به این دلیل که در بخش های دولتی همچنان التزامات جدی در موضوع حجاب رعایت نمی شود.

رئیس دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه الزهراء -1385 تا1389 ادامه داد: در بخش فرهنگی هم آن فلسفه اصلی که برای حجاب مطرح است و میشد با زبان زیباتری بیان بشود نقص داریم اما باید به این توجه کنیم که همیشه باطل و آن چیزی با هوای نفس سازگارتر است بیشتر تجلی پیدا می کند.

وی افزود: با توجه به این موضوعات باید گفت که رسانه های بیگانه متمرکز بر اموری می شوند که به گونه ای می خواهند از اهداف اصلی فاصله بگیریم و فکر و اندیشه ها را تحت تأثیر قرار دهد سرمایه گذاری می کند.

عضو هیئت مدیره بنیاد اندیشه اسلامی -1385 تا1388 تصریح کرد: یکی از این امور بحث حجاب است و یا موارد اخلاقی یا آسیب های اجتماعی هایی که اکنون با آن درگیر هستیم مثل اعتیاد و امثال آن که جدای از جاذبه آنها نمی توان سرمایه گذاری های دشمنان را نادیده گرفت.

وی افزود: وقتی مشاهده می شود بودجه ای عظیم در کنگره آمریکا صرفا برای مقابله با آمریکا تصویب می شود و هدف عوض کردن حکومت ایران را دارند که البته می دانیم تغییر حکومت با مسائل نظامی فقط امکان پذیر نیست بلکه بخش های مختلفی دارد که یکی از بخش های آن تحقیر جوانان و از بین بردن قدرت اندیشه و تیز بینی و تحلیل از طریق شایع کردن بسیاری از مفاسد اخلاقی که یکی از آنها بحث حجاب است.

عضو هیئت امنای دانشگاه الزهراء (س) -1389تاکنون خاطر نشان کرد: دشمنان قصد این را دارند حجاب و عفاف را کم اهمیت نشان دهند که به شکل علنی وارد صحنه شده اند که البته کم کاری هایی هم وجود دارد و بی تعارف باید ناقص کاری ها و عدم استفاده از هنر و تجارب مناسب در موضوع حجاب و تبیین صحیح فلسفه آن هم وجود دارد که انتظار از دستگاه های فرهنگی است به آن جدی بپردازند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وضعیت حجاب در جامعه ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ جامعه ما بد حجاب شده است؟ به نظر شما به سمت حجاب پیش می‌رویم یا به سمت بدحجابی؟ گفت: این سوال را نمی شود به طور کلی پاسخ داد یا حداقل بنده که اطلاعات زیاد ندارم که تشخیص بدهم به چه سمتی می رویم ولی در هر دو مورد را در جامعه اکنون مشاهده می کنیم.

عضو کمیسیون هیئت امنای دانشگاه الزهراء (س) -1389 تاکنون بیان داشت: در خیلی از موارد رویش ها را می بینیم کسانی را که قبلا بد حجاب بوده اند و اکنون به سمت حجاب کامل می آیند و متوجه می شوند که بد حجابی آسیب های زیادی در جامعه برای آنها ایجاد می کند و احساس امنیت را در حجاب پیدا می کنند.

وی افزود: از طرفی ریزش های حجاب هم مشاهده می شود کسانی به دلیل اینکه تحت تأثیر شرایط محیطی که در آن هستند یا هجمه های وسیعی که دشمنان می خواهند آن هویت را بگیرند یک نوع بد حجابی یا ولنگاری عفاف را دنبال می کنند چیزی را که بدتر از بدحجابی می تواند باشد.

این محقق علمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به نقش زن در تربیت آینده کشور و مقطعی که با عنوان جنگ روانی درون آن هستیم جایگاه زن در تامین امنیت روانی جامعه کجاست؟ گفت: طبیعتا همان طور که زن در خانواده به عنوان محلی برای آرامش دهی برای یک ازدواج و تشکیل خانواده مطرح است که همواره نماد آرامش،طمأنینه،عطوفت،مهربانی و رحمت شناخته می شود به همان نسبت هم که در خانواده این نقش را دارد در اجتماع هم می تواند داشته باشد.

وی افزود: که این نقش می تواند به صورت مستقیم و بی واسطه باشد و می تواند نقش غیر مستقیمی داشته باشد که همان هدایت گری خانواده و فرزندان است داشته باشد که این دو می تواند در مسیر آرمان های انقلاب صورت گیرد.

عضو هیئت امنای پژوهشکده علوم انسانی -1389 تاکنون تصریح کرد: طبیعتا نقشی که زن ها دارند در مسائل اقتصادی و فشارها و حصر اقتصادی که در زمان جنگ و انقلاب با آن مواجه بودیم این امتحان بر زنان ایرانی گذشته است که با صبوری و قناعت کردن و پرهیز از اسراف و با تدبیرهای زیبایی که داشتند از آن مقطع با موفقیت عبور کردیم.

وی افزود: الان هم این زنان هستند که در شرایط تحریم ها و جنگ اقتصادی می توانند با حمایت از تولید داخل و با مدیریت مصرف و... یک آرامش بخشی به جامعه داشته باشند.

عضو هیئت تحریریه مجله علمی - پژوهشی زبان پژوهی - 1388تاکنون خاطر نشان کرد: اگر زنی این روحیه های مدریتی را از دست بدهد و به دنبال مصرف گرایی بی رویه و دنبال این بروند که جنس خارجی بخریم چون با کیفیت تر است باعث ایجاد بروز مشکلاتی در جامعه می شود و آن آرامش جامعه که گفته شد یک امر اخلاقی و فرهنگی محسوب می شود.

وی افزود: دو نقشی را که رهبر انقلاب برای زنان ذکر کردند بی دلیل است؛ یکی نقش همسری و مادری که در خانه اجرا می شود و دیگری نقش اجتماعی است که هیچ کس دیگری نمی تواند جای زنان را بگیرد و این نیست که نیازمندی های جامعه همگی بر عهده مرد باشد و زن هم جایگاه خودش را دارد.

عضو هیئت تحریریه مجله علمی – پژوهشی پژوهش نامه زبان و ادبیات عربی -1390 تاکنون ادامه داد: تعبیری که حضرت امام(ره) برای زنان داشتند؛ که زنان مقدم بر مردها در صحنه های اجتماعی که حضور داشتند هستند و حتی ایشان در ادامه فرمودند که من زنان را به رهبری قبول دارم که در واقع آن روحیه و احساسی که زنان در نهضت هزینه کردند و آن سرمایه ای که در انقلاب گذاشتند قابل توجه است.

وی افزود: اگر ویژگی هایی که در مورد زنان گفتیم نبود امروز در جامعه شاهد چنین آرامشی نبودیم و مقاومتی که ما داریم بخش بزرگی از آن توسط زنان انجام گرفته است و به اینجا رسیده است.

این محقق علمی در پاسخ به سوال آخری که توسط خبرنگار خبرگزاری بسیج مطرح شد مبنی بر راه کارهایی عملی به دانشگاه ها برای تربیت بانوی در تراز انقلاب اسلامی گفت: یک بخش های مشترک در دانشگاه ها داریم که زن و مرد ندارند مثل بحث اسلام آموزی،اخلاق آموزی و فرهنگ آموزی که می تواند فرهنگ تعهد و مسئولیت پذیری باشد که زن و مرد ندارند و مشترک هستند.

وی افزود: ولی موضوعاتی وجود دارد که مخصوص خانم ها است که اولین آن خانواده و چگونگی تعامل در خانواده می باشد که یکی از نیازهایی بوده است و بارها پیشنهاد داده ایم که بتوانیم یک درس اختیاری در دانشگاه برای تبیین این موضوع برای خانم ها ارائه بدهیم و موضوعات دیگری چون تربیت فرزند،سبک های مادری که در اکنون شاهد خلأهای زیادی توسط کسانی که وارد خانواده می شوند احساس می شود.

عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری - 1380 تاکنون بیان کرد: اینکه ما نقش زن و مرد را در خانواده یکی بدانیم تصویر غلطی است که در غرب و همچنین مکتب فمنیستی که ادعای زن را دارد نتوانستند آن را پیاده کنند،روحیه ی ویژه خانم ها که مطابق با فطرت در وجود او نهادینه شده که بتواند وظایفی را که بر عهده آنها است به خوبی انجام دهد.

وی افزود: بنابراین دور کردن زن از فطرت و نیاموختن مهارت هایی را که لازم دارد و در طول زندگی با توجه به علائق فطری با آن مواجه می شود یک نوع ظلم به زنان است که نیاز داریم در دانشگاه ها وضعیت زن در موقعیت های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیته تخصصی علوم انسانی و اجتماعی صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری -1390 تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر مرخصی سنواتی برای کسانی که وضع حمل دارند برای دانشجویان در نظر گرفته اند و همچنین مرخصی در نظر گرفتن سازمانی در ادارات لحاظ شده است اما خیلی دیگر جای کار وجود دارد.

وی افزود: به عنوان مثال شرایطی برای خانم ها به وجود بیاید که پس از اینکه فرزند آنها به دنیا می آید بتوانند حضوری در کنار محل کار برای آنها در نظر گرفته شود و بتوانند آن مسئولیت اصلی که خداوند بر عهده آنان گذاشته است که جامعه هم از آنها این طلب را دارد و معتقد هستیم باید از جمعیت حفاظت کنیم و در برابر کاهش جمعیت مسئول باشند که در این شرایط زن را برای جامعه به عنوان یک سرمایه محسوب می کند.

عضو کمیته برنامه ریزی وزارت علوم در سال 1390 در پایان این بخش از صحبت های خود خاطر نشان کرد: در همه ی کشورها یک تشویقی برای افزایش جمعیتشان در نظر گرفته می شود برای اینکه در برابر تهدیدات جمعیتی مقاوم باشند.

ارسال نظرات