صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 22 May 2023
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در شب سوم محرم سال 1441 هجری قمری، با استناد به آیات قرآن به تبیین حقانیت راه و سیره ابا عبدالله الحسین(ع) پرداخت و اولیای الهی را واسطه فیض و برآوردن حاجات دانست.
کد خبر: ۹۱۷۱۲۶۴
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در شب سوم ماه محرم، در محل مسجد امام(ره) کرمان گفت: گفتار اهل بیت علیهم السلام ریشه قرآنی دارد و قیام امام حسین علیه السلام نیز در واقع ریشه در قرآن دارد.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر خود دارای مراتبی است. مرتبه اول، گناه فردی است که در برخورد با این مرتبه اکثر مراجع به آمران معروف و ناهیان از منکر توصیه کرده اند اگر امر به معروف و نهی از منکرِ موجب ایجاد مفسده و یا خطر جانی برای آنها شود از آن صرف نظر شود. مرتبه دیگر امر به معروف و نهی از منکر به گناهان اجتماعی برمی‎گردد که در بعضی از موارد درجه و حد این گناه به حدی زیاد است که حتی اگر مسئله امر به معروف و نهی از منکر به کشته شدن جمعی از مراجع نیز بیانجامد باز جا دارد؛ ماجرای شهادت امام حسین علیه السلام و اصحاب ایشان از همین باب بود. امام(ع) شهید شدند تا مسئله امر به معروف و نهی از منکر به اجرا درآید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه افزود: برخی دادِ اتحاد و اتفاق می‎زنند، اما این طور نیست که اتحاد و اتفاق همیشه خوب و مفید باشد؛ همان طور که در زمان امام حسین(ع) حاکم مکه به حضرت گفت من می‎ترسم اگر شما با یزید بیعت نکنید موجب ایجاد اختلاف در امت اسلامی بشود، امام(ع) در جواب فرمودند «شما اعمال خود را دارید و ما اعمال خودمان را داریم «لَکُمْ أَعْمالُکُمْ وَ لَنا أَعْمالُنا» و ما از شما بری هستیم و برائت می‎جوییم و اگر این اتحاد ختم به حکومت ظالمانه یزید بن معاویه شود ما به این اتحاد پایبند نیستیم و آن را نمی‎پذیریم».

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه به مسئله توسل پرداخت و با استناد به آیه شریفه «وَیُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَیُحْیِی بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا [سوره روم، آیه 24 - و نیز از آسمان باران می‌فرستد تا زمین را پس از مرگش باز زنده گرداند]»، گفت: خداوند زنده کننده است، اما به واسطه باران این کار را می کند؛ در آیه دیگری داریم که «فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاکَ الْحَجَرَ ۖ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْنًا [سوره بقره، آیه 60 - و خود را بر سنگ زن، پس دوازده چشمه آب از آن سنگ جوشید]»، پس خدا می تواند بدون واسطه هم زمین را احیا کند یا چشمه از سنگ بجوشاند، اما حکمت الهی اقتضا می‌کند که کارها با واسطه اجرا شود.

وی اضافه کرد: خداوند می تواند بدون واسطه نیز حاجات ما را برآورده کند، اما براساس حکمت الهی واسطه‎ی خیر برای برآوردن حاجات ما وجود دارد و آن واسطه اولیای الهی هستند. در قرآن نیز تصریح شده است که «وَ اِسْتَغْفِرْ لَهُنَّ /سوره ممتحنه، آیه 12 ».

وی در پایان به مسئله عاقبت بخیری اشاره کرد و گفت: دعای همیشگی اولیا، علما و بزرگان عاقبت بخیری بوده و ما بسیار افرادی داشتیم که کافر بودند، اما در زمان غروب زندگیشان عاقبت بخیر شدند، همچون ساحران فرعون؛ و بسیار افرادی داشتیم که با ایمان بودند و در آخر عمر بی ایمان از دنیا رفتند. دعای شما همیشه این باشد «اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً».

ارسال نظرات