صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - 28 May 2023
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ ریزی آذربایجان‎‎شرقی گفت: یافته‌های مطالعات آمایش استان نشان می‌دهد آذربایجان‌ شرقی در حال حاضر از عدم تعادل‌‎های بسیاری رنج می‌‎برد.
کد خبر: ۹۱۸۵۴۷۵
|
۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‎‎ریزی استان، داود بهبودی در هم‎‎اندیشی تبیین راهکارهای توسعه آذربایجان‎‎شرقی ضمن ارائه گزیده‌ای از سند آمایش و برنامه توسعه استان گفت: بر اساس یافته‌‎های مطالعات برنامه آمایش استان، استان آذربایجان‌ شرقی بخاطر عدم تعادل‌ ها و عدم توازن‌‎های متعدد در زمینه‌‎های مختلف توسعه‎ای جایگاه و نقش برتر خود در توسعه کشور را از دست داده است.
بهبودی با تشریح برخی یافته‌‎های سند آمایش استان گفت: سند آمایش یک سند تفصیلی عملیاتی نیست؛ بلکه یک سند بالادستی است که سایر برنامه‎‎ها می‎‎توانند بر اساس آن تدوین شوند.
وی افزود: در دهه‎‎های اخیر، فقدان سند آمایش و تقسیم کار ملی بین استان‎ ها سبب عدم بهره‎ گیری مناسب از مزیت‎‎ها و قابلیت ‎ها در سطح ملی و استانی شده و به عدم توازن ‎های منطقه‎ ای بین استان ‎ها دامن زده است.
بهبودی اظهار کرد: بر اساس مطالعات آمایش، دستیابی به نقش تخصصی فراملی در سطح بین ‎المللی به ویژه حوزه قفقاز، نیل به جایگاه بایسته ملی در توسعه فعالیت ‎های مزیت ‎دار، رسیدن به تعادل و تناسب سرزمین به منظور حفظ و خودپالایی محیط طبیعی، ارتقای قابلیت مناطق توسعه ‎نیافته و افزایش انتخاب نقش ‎پذیری‎ های سایر مناطق و رفع محتومیت‎ های فضایی به عنوان اهداف بنیادین توسعه بلندمدت استان انتخاب شده‎اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ ریزی آذربایجان‎ شرقی در ادامه به تبیین جایگاه و نقش آذربایجان در توسعه کشور پرداخت و گفت: نرخ رشد جمعیت آذربایجان ‎شرقی 0.82 درصد و دو سوم نرخ رشد جمعیت 1.25 درصدی کشور است.
وی ادامه داد: سهم جمعیتی استان از 5.53 درصد در سال 1375 به 4.89 درصد در سال 1395 تقلیل یافته که مهاجرفرست بودن استان را نشان می ‎دهد؛ به طوری که به ازای هر 100 نفر جوان خارج شده از استان تنها 60 نفر جوان از سایر استان ‎ها به آذربایجان‌ شرقی وارد شده‌اند.
بهبودی با بیان اینکه این شرایط زائیده افول اقتصاد استان و افزایش شکاف درآمدی آن با سایر استان ‎ها است، افزود: سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور که در سال 1379 برابر با 3.96 درصد بوده در سال 1394 به 3.59 درصد کاهش یافته است.
این اقتصاددان تاکید کرد: بررسی تفاوت سرانه درآمدی استان و کشور نشان می‎ دهد، پایین ‎تر بودن این شاخص در استان نسبت به کشور مقطعی و مربوط به یک دوره خاص نیست؛ بلکه با توجه به مهاجرفرست بودن استان این شکاف مستمر و روبه افزایش می ‎تواند حاکی از عدم توجه شایسته به تاریخ، جایگاه و شان استان آذربایجان شرقی باشد.
وی در ادامه به جهت ‎گیری‎ های توسعه و راهبردهای رفع عدم تعادل در بخش‌ های مختلف پرداخت و افزود: برنامه‎ ریزی معجزه نمی‎ کند بلکه برنامه ‎ریزی صحیح و اصولی است که می ‎تواند منشاء اثر باشد.

ارسال نظرات