صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - 25 May 2023
در حالی که پرویز فتاح از اختصاص اعتبارات ویژه برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان سخن گفته اما به نظر می‌رسد که حق مردم سیل‌زده هرمزگان در این میان نادیده انگاشته شده است.
کد خبر: ۹۲۰۹۶۸۵
|
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از فارس، در حالی که پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور روز گذشته از تخصیص اعتبارات و امکانات ویژه برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان و انتقال بزرگ‌ترین محموله آب معدنی به این مناطق و تقبل اعتبار آبرسانی به مناطق سیل‌زده این استان سخن گفته اما به نظر می‌رسد که حق مردم سیل‌زده هرمزگان در این میان نادیده انگاشته شده است.

در سیل هرمزگان ده‌ها روستا تا مرز نابودی کامل، تخریب شده‌اند و دست کم 10 روستا به کلی غیرقابل سکونت هستند. هنوز راه بیش از 20 روستا باز نشده تا تکلیف آنها به لحاظ میزان خسارات روشن شود، اما عملأ به دلیل اهمال دستگاه‌های محلی در هرمزگان از برآورد و انتقال سریع نیازها و مشکلات مناطق سیل‌زده برای ایفای مسؤولیت این دستگاه‌ها، هر آنچه تاکنون از مرکز کشور مصاحبه و گفت‌وگو درباره سیل در جنوب شرقی کشور شنیده می‌شود، صرفأ از استان سیستان و بلوچستان سخن به میان می‌آید و خبری از مناطق سیل‌زده شرق هرمزگان نیست.

بنیاد مستضعفان اعلام کرده که کل نیاز به سیمان مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان را تقبل می‌کند اما هنوز یک مسؤول از بنیاد مستضعفان هرمزگان راهی مناطق سیل‌زده نشده تا برآوردی از نیازها و خسارات را به مسؤولان این بنیاد در تهران منتقل کنند تا بلکه آنچه به عنوان کمک به مردم استان سیستان و بلوچستان در رسانه‌ها بیان می‌شود به سیل‌زدگان شرق هرمزگان نیز اختصاص پیدا کند.

نکته آن که نماینده دولت نیز بعد از گذشت 7 روز از سیل ویرانگر شرق هرمزگان به جاسک و بشاگرد سفر کرد و تا روز شنبه عملأ جز فرماندهان عالی سپاه و مسؤولان محلی، شاهد حضور هیچ مسؤول ملی در این مناطق سیل‌زده در جاسک و بشاگرد نبودیم.

عمق خسارات وارد شده به جاسک و بشاگرد کمتر از سیستان و بلوچستان نیست و مردم مناطق سیل‌زده انتظار دارند تا هر تصمیمی در زمینه سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان اتخاد می‌شود، برای سیل‌زدگان هرمزگان نیز لحاظ شود تا بتوان با سرعت بیشتری خسارات را جبران و مردم را از گرفتاری نجات داد.

آن طور که وزیر راه و شهرسازی قول داده، بزودی مسؤولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای سرکشی و برآورد خسارات به شرق هرمزگان سفر خواهند کرد. انتظار از آنان نیز بر این است که همتی جهادی را برای حل مشکلات مردم بی‌خانمان جاسک و بشاگرد به کار بندند چرا که فصل گرم هرمزگان خیلی زود از راه می‌رسد و این بارش‌ها و انباشت آب در مناطق کوهستانی سبب بروز بیماری‌های محلی خواهد شد که در هوای گرم اوضاع را پیچیده‌ می‌کند.

*وزیر راه در جمع مردم بشاگرد: 128 کیلومتر از راه‌های «بشاگرد» نیاز به آسفالت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بشاگرد، محمد اسلامی در جمع مردم گافر و پارامون بشاگرد اظهار داشت: یکی از نیازهای مبرم منطقه احداث پل بر روی رودخانه جگین است که تا کنون در احداث این پل تأخیر شده است.

وی افزود: دو طرح را در بخش گافر و پارامون مد نظر داریم، یکی اینکه یک پل گذر موقت بیاوریم و دیگری ساخت یک پل اصولی بر روی رودخانه که اعتبارش هم تصویب شده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یک پل 12 دهنه 10 متری بر روی رودخانه جگین پیش‌بینی شده است که ان‌شاءالله یک کار ماندگار برای همیشه انجام می‌شود.

اسلامی یادآور شد: یک راهدارخانه در بخش گافر و پارامون برقرار خواهد شد و برای ماشین‌آلات تأمین اعتبار شده است و به‌زودی ماشین‌آلات تهیه و مستقر می‌شوند به نحوی که مردم دغدغه نداشته باشند.

وی در ادامه عنوان داشت: در بحث راه، منطقه بشاگرد در اولویت قرار دارد و 128 کیلومتر از راه‌های بشاگرد نیاز به آسفالت دارد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: نهضت راهسازی در بشاگرد را ادامه می‌دهیم تا در منطقه بشاگرد محرومیت راه برطرف شود.

*وزیر راه: 1000 میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و زیرساخت‌های شرق هرمزگان وارد شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد اسلامی عصر دیروز پس از بازدید از مناطق سیل‌زده شرق هرمزگان وارد فرودگاه بندرعباس شد.

وی در جمع خبرنگاران به تشریح دستاوردهای سفر خود و تصمیمات اتخاذ شده در زمینه کمک به مردم و بازسازی راه‌ها و منازل مسکونی سیل‌زدگان پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در بازدیدی که از مرز استان هرمزگان با سیستان و بلوچستان تا مناطق مختلف شهرستان بشاگرد و جاسک داشتم، میزان خسارات بدلیل سیل وسیع و ویرانگر بسیار بالاست و سیل حدود یک هزار میلیارد تومان به بخش راه و برخی دیگر زیرساخت‌ها در این حوزه خسارت وارد کرده است.

 

 

اسلامی با اشاره به خسارت شدید سیل به برخی روستاهای شهرستان جاسک، عنوان کرد: در حدود 9 روستا شاهد خسارت 100 درصدی سیل به تمام زندگی مردم و زیرساخت‌ها و دام و ... بوده‌ایم که برای جانمایی مکان‌های جدید برای احداث منازل مسکونی جدید توسط بنیاد مسکن باید سریع‌تر اقدام کرد.

وی ادامه داد: ترتیباتی اتخاذ خواهیم کرد که میزان خسارت به راهها در شرق استان پس از بارش باران کمتر شود و احداث چندین دهانه پل جدید در جاسک و بشاگرد از جمله احداث پل بر روی رودخانه جگین به منظور جلوگیری از قطع ارتباط 56 روستای این شهرستان با مرکز آن تصمیم ‌گیری شد و ما احداث این پل‌ها بخصوص احداث پل برای منطقه بشاگرد را در اولویت انجام قرار خواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات خوب ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و هلال احمر در امدادرسانی به مردم گرفتار سیل در شرق هرمزگان، خاطرنشان کرد: تخلیه به موقع برخی روستاها موجب شد تا با تلفات انسانی مواجه نباشیم و به لطف خدا و همت همگی تلاش خواهیم کرد که سریع‌تر خسارات را رفع کنیم.

اسلامی تأکید کرد: اولویت‌مان را بر بازگشایی و مناسب سازی محورهای مواصلاتی قرار خواهیم داد تا بتوانیم بر بستر مناسبی از راه‌های مواصلاتی در این منطقه، دیگر نیازهای مردم را به سرعت به آنها رسانده و به کار بازسازی سرعت بیشتری بدهیم.

وی تصریح کرد: 53 روستا به طور کلی راه‌شان قطع شده که تعداد آنها در حال حاضر به 20 روستا رسیده است و امکانات لازم بسیج شده تا این روستاها نیز سریع‌تر به جاده دسترسی پیدا کنند.

*ذوالقدر: دولت اعتبارات فوری برای سیل‌زدگان اختصاص دهد

حجت‌الاسلام سید مصطفی ذوالقدر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: سیلی که در مناطق شرقی هرمزگان بخصوص در جاسک و بشاگرد رخ داده در طول 20 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: برخی از رودخانه‌ها از جمله رودخانه گابریک و جگین و بسیاری از رودخانه‌های فصلی در اثر این سیل تا چند برابر عرض و حریم خودشان طغیان کردند و خسارات زیادی به مردم بخصوص به تیرهای برق، شبکه‌های آبرسانی، چاه‌های کشاورزی، زمین‌های زراعی، جاده‌ها، پل‌ها، خطوط ارتباط فیبر نوری و... وارد آمد و بسیاری از منازل مردم نیز ویران شده است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس با بیان این که از وزیر راه و شهرسازی در سفرش به هرمزگان خواستم تا سریع‌تر مشکلات سیل را در جلسه هیأت دولت مطرح و تا دیر نشده اعتبار ویژه‌ای برای بازسازی زندگی مردم اختصاص دهند و وزیر راه هم قول داد تا اعتبار ویژه‌ای بخصوص برای راه‌ها و پل‌های جدید اختصاص دهد و برخی از پروژه‌ها در همین ماه آغاز شود.

حجت‌الاسلام ذوالقدر از پیگیری‌هایش از طریق مجلس نیز خبر داد و گفت: از کمیسیون‌های مجلس خواسته‌ام تا هیأت ویژه‌ای به مناطق سیل‌زده اعزام کنند و از رئیس مجلس هم خواستم تا از دولت پیگیر اعتبارات حمایتی برای مردم سیل زده باشد.

وی از تلاش سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و هلال احمر نیز در رساندن خودشان در همان ساعات اولیه سیل به مردم و کمک به سیل‌زدگان نیز تشکر کرد و گفت: به لطف خدا این سیل خسارت جانی نداشت ولی خسارت مالی زیادی داشته و دولت باید کمک کند تا از این شرایط عبور کنیم چون بسیاری از مردم علاوه بر خانه و کاشانه‌شان، دام‌هایشان نیز تلف شده و چیزی برای امرار معاش ندارند.

*امام جمعه بشاگرد: وضعیت بد «بشاگرد» ۹ روز پس از سیل

حجت‌الاسلام حسین غلامی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: وضعیت بشاگرد پس از گذشت 9 روز از سیل اخیر همچنان بحرانى است. 

وى افزود: هنوز جاده ارتباطی بیش از ۵۶ روستا مسدود است، وضعیت برق برخى از روستاهای گافر پایین، فراهک و کروچ کلن همچنان طبق معمول وصل نیست.

امام جمعه شهرستان بشاگرد گفت: هر کجا برق نباشد ارتباط تلفنی هم تحت تأثیر قرار مى‌گیرد که نیاز است اداره برق در این خصوص تمهیدات بیشتری را اتخاذ کند.

حجت‌الاسلام غلامی افزود: مسؤولان پای کار هستند اما وضعیت راه خیلی خراب است و بیشتر لودرهایی که وارد منطقه شده‌اند به‌دلیل باتلاقی بودن مسیر، در گل و لاى گیر کرده‌اند و زمین‌گیر شده‌ان

 

وى ادامه داد: خدمات متوقف شده است، وضعیت برخى از روستاها مانند سگن، دهندر شنبه، گراهون به شکلی است که اگر تا قبل از بارندگی پیش رو در روزهای آینده، رودخانه لایروبی نشود زمینه برای وقوع سیل سهمگین در این روستاها فراهم مى‌شود.

امام جمعه بشاگرد یادآور شد: به هنگام بارندگى راه ارتباطى هر ١٨٠ روستاى بشاگرد با مرکز شهرستان قطع مى‌شود که نیازمند برنامه‌ریزى و تمهیدات اساسى در این خصوص است.

وی افزود: همچنان مسیر ارتباطی ۴۸ روستا در بخش گافر و پارامون و ۷ روستا در بخش گوهران و یک روستا در بخش مرکزی با مرکز شهرستان مسدود است که از تمامی مسؤولان استانی و کشوری استمداد می‌جوئیم.

خطیب جمعه شهرستان بشاگرد عنوان داشت: دلیل اصلی مسدود بودن راه روستاهای سیل‌زده، عدم فروکش شدن آب رودخانه جگین و باتلاقی بودن راه‌هاست.

حجت‌الاسلام غلامی در پایان تصریح کرد: به جز به وسیله کامیون‌ها و وسائل نقلیه سنگین نمى‌شود از رودخانه جگین گذشت و هم‌اکنون نیز ٣ لودر از ٥ لودر اعزامى به منطقه در گل گیر کرده‌اند و از کار افتاده‌اند.

*فرماندار جاسک: سیل سبب ویرانی کامل منازل 9 روستای جاسک شد

محمد رادمهر فرماندار جاسک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: بارش‌های سنگین و سیلابی سبب وارد شدن خسارت‌های فراوانی به مردم مناطق روستایی جاسک شده و با توجه به فقر و محرومیت شدید مردم منطقه، دارایی بسیاری از آنان را آب برده است.

وی با اشاره به بازدیدش از محورهای مواصلاتی سطح شهرستان، ضمن ‌تقدیر از مدیریت استانی بحران و وجود هم‌افزایی دستگاه های مربوطه، افزود: در سایه یک هماهنگی منسجم توانستیم جان مردم را با تخلیه فوری و به موقع از این سیل ویرانگر در امان نگاه داریم.

 

 

فرماندار جاسک اضافه کرد: اکنون ضروریست مدیران ملی برای کاهش آلام کشاورزان و دامداران خسارت دیده، نوید جبران خسارت‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رادمهر خاطرنشان کرد: اگرچه رحمت الهی پر از برکت و آبادانی در آینده خواهد بود اما بودند افرادی که کل دارایی‌شان تنها چند دام بود که آنها را آب با خود بلعید و تلف کرد.

وی از دستگاههای دولتی خواست با دید وسیع و وسعت نظر، به ارزیابی خسارت‌ها بپردازند و سعی کنند آسیب دیدگان را تنها نگذارند.

فرماندار جاسک از مدیریت بحران استانداری هرمزگان و پیگیری‌های مستمر استاندار از همان ساعات اولیه وقوع سیل تقدیر کرد و بیان داشت: معاون عمرانی استاندار از همان روز اول به منطقه آمد و تاکنون در منطقه حضور دارد و سپاه، هلال احمر، ارتش، نیروی انتظامی برای مردم سنگ تمام گذاشتند و باید صمیمانه از خدمات آنان تجلیل کرد.

*فرماندار بشاگرد: راه 56 روستای بشاگرد همچنان مسدود است

احمد محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بشاگرد اظهار داشت: از تعداد 183 روستای شهرستان بشاگرد همچنان راه ارتباطی 56 روستا به دلیل سیل هفته گذشته مسدود است.

وی افزود: همچنان مسیر ارتباطی 48 روستا در بخش گافر وپارامون 7 روستا در بخش گوهران و یک روستا در بخش مرکزی با مرکز شهرستان مسدود است.

فرماندار بشاگرد گفت: دلیل اصلی مسدود بودن راه روستاهای سیل زده، عدم فروکش شدن آب رودخانه جگین و باتلاقی بودن راه‌ها است و در حال حاضر از نظر تجهیزات و ماشین آلات برای بازگشایی راه‌ها مشکلی نداریم.

محمودی بیان داشت: ستاد بحران شهرستان بشاگرد شبانه روزی در حال تلاش برای امداد رسانی به روستاهای سیل‌زده است و از خدمات شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، سپاه پاسداران، هلال احمر و سایر اعضای ستاد بحران تشکر می‌کنیم.

ارسال نظرات