صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 21 May 2023
امام جمعه شهرستان سرخه گفت: تریبون نماز جمعه، رسانه ای مردمی و در تراز انقلاب اسلامی است
کد خبر: ۹۲۵۸۲۶۷
|
۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
به مناسبت چهلمین سالگرد نماز جمعه حجت الاسلام و المسلمین مصطفی فاطمی بصیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه ضمن گرامیداشت چهلمین سالگشت برگزاری نماز جمعه که از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار داشت: چند نکته در مورد اهمیت نماز جمعه و سیاست گذاری در این عرصه قابل توجه می‌باشد. امروز تریبون نماز جمعه، کارکردی، چون توجه به حقیقت انقلاب دارد.
وی افزود: تربیونی است که راهبرد‌های ضروری پیش روی انقلاب را با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی مد نظر قرار دارد. تریبون جمعه، تریبونیست که مبانی ارزشی انقلاب بر محور اندیشه‌ی متعالی توحیدی و ولایی دارد.
امام جمعه شهرستان سرخه اضافه کرد: بازخوانی تاریخ معاصر ایران اسلامی و جهان اسلام و جریان شناسی فرهنگی تاریخ انقلاب اسلامی، مدنظر خطبای نماز جمعه از این تریبون مقدس و مبارک است.
فاطمی بصیر اذعان داشت: احیای فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی با محوریت مساله خانواده و نظام خانواده، ورود هوشمندانه شبکه نورانی امامت جمعه در فضای مجازی با تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز قوی، به منظور پویش پیام انقلاب به آحاد مردم، خصوصاً جوانان از این تریبون می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه تریبون نماز جمعه، رسانه‌ای مردمی و در تراز انقلاب اسلامی است که با تحلیل عقلانی مسائل روز با رویکرد امید آفرینی، نوید بخشی، معرفت افزایی و بصیرت محوری همراه است؛ گفت: ما معتقدیم که امروز مهم‌ترین عامل جریان ساز ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی تریبون نماز جمعه است.
امام جمعه شهرستان سرخه با بیان اینکه در اینجا شایسته است که ما از تعابیر و عناوین فاخر و جالبی که مقام معظم رهبری (مدظله) از آن در خصوص نماز جمعه یاد کرده اند، یاد کنیم؛ بیان داشت: نماز جمعه قرارگاه تبیین گفتمان انقلاب است، نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق است، نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است، نماز جمعه عمود خیمه انقلاب و تقویت کننده جبهه فرهنگی انقلاب است.
فاطمی بصیر افزود: نماز جمعه سمبل معنویت و اقتدار ملی، محل توجه دادن دل‌های مردم به ذکر الهی و البته زمینه ساز همدلی، یکپارچگی و تالیف قلوب با قابلیت حداکثری گفتمان سازی در موضوعات اصلی و ضروری کشور است.
وی اضافه کرد: یکی از تعابیر بسیار فاخر از مقام معظم رهبری در مورد عظمت و وجاهت امامت جمعه و نماز جمعه، ایشان نماز جمعه را لیله القدر نظام اسلامی معرفی کردند.
امام جمعه شهرستان سرخه در ادامه در قالب داستانی گفت: زمانی که حکم انتصاب حضرت آقا به عنوان امامت جمعه تهران تفویض شد، حضرت آقا به اتفاق ائمه جمعه به محضر امام در جماران رسیدند. حضرت امام خامنه‌ای (مدظله) در آن جا در محضر آقا نطقی داشتند، بخشی از نطق ایشان این بود: به امام عرض کردند، خدای متعال برای ما لیله القدر قرار داد و این لیله القدر نماز جمعه است. بعد حضرت آقا با این سند تاریخی اشاره کردند: در حکومت بنی امیه که هزار ماه طول کشید، اما مردم لیله القدر نداشتند. آقا فرمودند: ما نیز در دوران حکومت طاغوت، هزاران ماه از لیله القدر محروم بودیم و شما‌ای امام نماز جمعه را به ما و ملت ایران دادید و این واقعاً نعمت بزرگیست.
فاطمی بصیر با اشاره به اینکه یکی دیگر از مقوله‌های مهم در عرصه مغتنم شماری نماز جمعه، توجه با شان والای امام جمعه است؛ گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، دستگاه امامت جمعه، یک دستگاه اداری نیست بلکه یک دستگاه آخوندی و طلبگی می‌باشد.
وی افزود: از سلوک مهم امام جمعه در عرصه تعامل با مردم، مردم داری است. رفتار پدرانه، رفتار برادرانه با مردم است. نکته دیگر اینکه سلوک عملی امام جمعه باید برخوردار از تقوا، صداقت و پاکی باشد.
امام جمعه شهرستان سرخه اذعان داشت: باید مردم از سلوک علمی و عملی امام جمعه؛ رائحه انقلابی گری را استشمام کنند. از شئون امام جمعه این است که حق را بدون ملاحظه و در نظر گرفتن ذائقه مستمع و شنونده بگوید.
فاطمی بصیر خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه، قدرشناسی ما ائمه جمعه، این مسئولیت بسیار نورانی و ارزشمند است؛ که زمانی که مقام معظم رهبری، به امامت جمعه تهران منصوب شدند؛ بعد‌ها مکرراً فرمودند: من حاضرم احکامی که امام در مشاغل مختلف در مورد من صادر فرمودند: را از من بگیرند، فقط حکم انتصاب من به امامت جمعه تهران را از من نگیرند.
وی اضافه کرد: این موضوع عظمت و اهمیت جایگاه امام جمعه را نشان می‌دهد. نکته آخر اینکه نماز جمعه تریبون مردمی است. باید صدای مردم منعکس شود، خروجی خطبه‌ها باید رتق و فتق امور مردم باشد.
امام جمعه شهرستان سرخه با بیان اینکه شان امام جمعه یک شان فرهنگی است، بیان داشت: باید معظلات فرهنگی در نماز جمعه مطرح و راهکار‌ها بیان شود. انس و الفت امام جمعه با مردم، بویژه قشر و نسل جوان بسیار حائز اهمیت است. در این جا باید این نکته را عرض کنم، که حضور مسولین در هر رتبه و ترازی که باشند برای غنا و رونق بخشیدن به نماز جمعه بسیار مهم است.
فاطمی بصیر در خاتمه به حکایتی از زبان مقام معظم رهبری اشاره کرد: حضرت آقا فرمودند: آقایی برای من تعریف کرد که من در نماز جمعه تهران کنار شخصی نشسته بودم، آن شخص شهید کلانتری، وزیر راه و ترابری ابتدای انقلاب بود. این شخص روبه شهید کلانتری کرد و می‌گوید زمانه عوض شده است؛ شهید کلانتری می‌پرسد، جریان چیست؟ این شخص به صف جلو نماز اشاره می‌کند و می‌گوید آن آقا را می‌بینید؟ او وزیر است. شهید کلانتری می‌گوید من نگاه کردم و دیدم عباس پور وزیر نیرو است. روبه شخص کردم و گفتم می‌خواهی چیزی عجیب‌تر بشنوی؟ گفت: بله، گفتم بدان من هم که در کنار تو نشسته ام وزیر هستم.
وی در ادامه اذعان داشت: زمان و فضا بسیار مهم است. در اوایل انقلاب وزرای ما در میان مردم می‌نشستند. حشر، نشر، مصاحبت و مجالستشان مردمی بود.
امام جمعه شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: امروز باید سوال کنیم، حضور مسولین در نماز جمعه در چه سطحی است؟ و باز حضرت آقا فرمودند: هیچ گاه فراموش نمی‌کنیم که بعضی از وزرا، بعد از اتمام دوره وزارتشان با همسرانشان سوار بر موتور سیکلت می‌شدند و به نماز جمعه می‌آمدند. این‌ها نمونه‌هایی از این فریضه بزرگ الهی و سیاسی که اعم از عوام و خواص جامعه باید با حضورشان در نماز جمعه بر طراوت و نشاط تریبون انقلاب بیافزایند.

 

ارسال نظرات