صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 20 May 2023
زنان در طول هشت سال دفاع مقدس با رعایت حجاب، پاکدامنی و دیانتی مثال زدنی را به نمایش گذاشتند به طوری که که اکنون باید به عنوان الگو از آن یاد شود.
کد خبر: ۹۲۸۳۲۶۶
|
۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،وقتی طبل بدصدای جنگ به صدا در می آید، زنان و کودکان بیشترین آسیب ها را می بییند. جنگ آنقدر خشن است که در تعریف آن جز ویرانی و کشتار چیز دیگری نمی توان گفت. اما در هشت سال دفاع مقدس ایران ، جنگ روی دیگر خود را نیز نشان داد. 
سرزمین های جنوبی کشور ما خاطرات زیادی از این دلاوردی های زنان و نوجوان خود به یا دارد، زنانی که از نخستین روزهای تجاوز ارتش بعثی به خاک وطن با غیرتی زنانه و دخترانه به حمایت مام وطن شتافتند.

فرشته رضایی اکنون یک بسیجی فرهنگی است و در حال و هوای سال های دفاع مقدس را به خوبی به یاد دارد. او از آغاز تا پایان جنگ تحمیلی در اکثر فعالیت های پشت جبهه شرکت داشته و حرف هایی برای گفتن دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست.
وی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با بیان اینکه زنان از آغاز خلقت در تمام مبارزه هایی که برای دفاع از شریعت الهی بوده شرکت داشته اند، می گوید: سمیه(س) مادر عمار در صدر اسلام قبل ازهجرت با پذیرفتن اسلام رنجر و زجر شکنجه سنگ بر سینه و شهادت رو پذیرفت تا در دفاع مقدس از دین اسلام سهیم باشد در هشت سال دفـــاع مقدس هم زنان مسئولیت زیادی داشتند: اولین مسئولیت زنان تشویق و ترغیب همسران و فرزندانشان بود برای شرکت در دفاع از دین و حضور غیرتمندانه در جبهه های مختلف غرب و جنوب کشور بود . این یک واقعیت است که اگر زنان نمی خواستند، شاید همسران و فرزندانشان به راحتی در جبهه ها حضور پیدا نمی کردند.

این بانوی بسیجی به بخشی از خدمات زنان در پشت جبهه های حق علیه باطل اشاره می کند و می گوید: برپایی ایستگاه های صلواتی و پخت غذا، تهیه مربا، بسته بندی آجیل بخشی از کارهای ما در حمایت از مردان و پسران مان در خطوط مقدم جبهه بود از طرف دیگر شستن پتوهای رزمنده ها که بعضا خون مجروحین روی این پتوها بود و گاها جدا کردن تکه های پوست و گوشت رزمندگان از پتوها ما را هر چه بیشتر به ادامه مسیر و همراهی با برادران و پدران مان استوار می کرد.
از خانم رضایی می خواهم که در مورد سخت ترین و بحرانی ترین فضاهایی که در آن ها حضور داشته است برای مان بگوید: او کمک در امداد رسانی به مجروحین را یکی از پرخاطره ترین و پرمخاطره ترین فضاهایی می داند که در آن حضور داشته اشت و می افزاید : با بسیاری از بانوان به عنوان امدادگر و انتظامات در مناطقی که مورد اصابت بمب یا موشک واقع می شد در کنار رزمندگان خدمت می کردیم این اتحاد و همدلی را در سال های مبارزه با رژیم شاهنشاهی یادگرفته بودیم و پیروزی انقلاب اسلامی برای ما تجربه ای بزرگ بود که با اتحاد می شود به بزرگترین دشمنان فائق آمد!.
در بهبوبه ی جنگ نیز ما زنان با شرکت در راهپیمایی و تظاهرات های حمایتی از امام خمینی(ره) و این دفاع مقدس و رزمندگان دفاع می کردیم تا به عنوان نیمی از بدنه فعال جامعه نشان دهیم که با مردان مرد روزگار متحد هستیم و تا پای جان از آنها و آرمان های شان حمایت می کنیم .
این بهیار دوران جنگ تحمیلی درباره میزان تقید زنان به عفاف و حجاب در طول جنگ تحمیلی با اشاره به اینکه زنان با رعایت حجاب از همه نظر پاکدامن بوده و دیانتی مثال زدنی داشتند می گوید: اکنون باید به عنوان الگو از آن یاد شود و به همین خاطر بود که رزمنده ها (سپاهی، ارتشی،بسیجی...)با خیالی آسوده و اطمینان خاطر از نظر تربیت فرزندان و نگهداری خانه و خانواده توسط همسرانشون در دفاع مقدس شرکت کنند.
این فرهنگی بسیجی با تأکید براینکه جنگ سراسر ناراحتی و غم نبود بلکه لحظات خوشی نیز وجود داشت که با به یادآوردن آن لبخند بر لب هایمان می نشیند، می گوید: « با همکاری چند تا از دوستان هم سن و سال خودم توانستیم مقدار خیلی زیادی مربا تهیه کنیم (تهیه مواد از درب منازل محله های اطراف ایستگاه و پخت و بسته بندی...)و با همکاری ستاد جنگ برای رزمنده ها بفرستیم، چند روز بعد نامه چند رزمنده که از مرباها استفاده کرده بودن دستمان رسید و تشکر کرده بودن این نامه ها برای ما بسیار ارزشمند بود چون احساس کردیم کاری که بدون دخالت بزرگترها انجام دادیم مورد قبول رزمنده ها قرار گرفته است.
خاطرات غم انگیزی نیز دارم که وقتی الان به آن نگاه می کنم درس های زیادی در آن نهفته است: « اعلام شد به خون از گروه های مختلف برا مجروحین نیازه و ما که چند نفر بودیم به بانک خون مراجعه کردیم برا اهداء خون و با وجود اینکه کیف هایی که همراه داشتیم و جیب روپوش های مدرسمونو پراز سنگ کردیم تا وزنمون به حد نصاب برسه ولی متاسفانه نرسید و نتونستیم خون اهداء کنیم و متوجه شدیم که بخاطر خونریزی تعدادی از مجروحین شهید شدند و ما نتونستیم کاری انجام بدیم.»
یاد شهدا بعضی در صدای خانم رضایی به وجود می آورد، او در ادامه از انگیزه های حضورش می گوید اینکه لبیک به فرمان ولی فقیه زمان امام خمینی(ره) که فرموده بودند هرکس با هر توانی و به هرگونه که می تواند در دفاع مقدس شرکت کند مهم ترین انگیزه های مرد و زن جامعه برای دفاع از کشور شده بود .
وی تأکید می کند: تفاوتی با هم ندارند، زنان در هر عصری برای دفاع از دین و آب و خاک کشور در صحنه هستند فقط الان جبهه تغییر کرده.اتفاقا زنان امروز بعلت گذشت سنوات بیشتر از انقلاب با بصیر هستند هرچند که دشمنان دست از مکر و حیله و عناد خود برنمی دارند و بر پوشش وحجاب زنان کار میکنند ولی مطمئنا زنان ما در مواقع لزوم غیرت و همتی از خودشان نشان می دهند که همه دشمنان انگشت بر دهان خواهند ماند.
در پایان این گفت و گو به وضعیت امروز کشور از نظر جنگ اقتصادی ، نفوذ فرهنگی و باز شدن عرصه ی جدیدی از دفاع به نام دفاع از سلامت اشاره می کنم و می پرسم امروز وظیفه شما و سایر زنان ایران اسلامی در قبال این جبهه های مختلف دفاعی چیست؟
این بانوی بسیجی با اشاره به اینکه اگر زمان جنگ من یک نفر بودم و فعالیتی هر چند اندک داشتم الان من سه فرزند دارم و هفت نوه و دو عروس و یک داماد یعنی یک نفر من و یک نفر همسرم که در زمان دفاع مقدس فعالیت داشتیم دونفر الحمد الله به سیزده نفر تبدیل شدیم گر دشمن قصد تجاوز داشته باشه سیزده نفر با تمام توان برا دفاع از دین وکشور و ولی فقیه فعالیت می کنیم و در عرصه های دیگر دفاع از کشور و اسلام حتما حضور خواهیم داشت.
نسل امروز ما الحمدالله خوب هستند فقط ما باید به آنها بگوییم که انقلاب اسلامی با ریخته شدن خون هزاران شهید و جانباز به اینجا رسیده که با توکل بخدا یکی از ابرقدرت های جهان شده است پس باید مطیع امر ولی فقیه بود و از انقلاب محافظت کرد و نگذاشت دشمن به هر عنوانی خیال خامی در ذهن داشته باشد.

طنین یاس - از خوزستان

ارسال نظرات