صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - 23 May 2023
قطع برق خانگی در ماه های اخیر به نظر می رسد برای این بود که دولت بر مردم منت بگذارد و برای رفاه آنها برق صنایع را قطع کند تا مردم به زحمت نیفتند و از این طریق، افتضاح بحران بورس را جبران کند.
کد خبر: ۹۳۶۲۷۳۴
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶

علی رغم اینکه روحانی در ابتدای سال 1400 اعلام کرد: پارسال هر چه می خواسته گران شود، گران شده و وزارت صمت دیگر اجازه افزایش قیمت را ندهد تا این چهار ماه پایان عمر دولت، مردم راحت زندگی کنند، اما گویا این صحبت ها فقط ظاهر سازی دولت برای انحراف اذهان مردم بوده تا تصور نکنند دولت عامل گرانی ها است . این در حالی است که هروقت رئیس جمهور دستور کنترل قیمت و افزایش نظارت ها و بازرسی ها را داد، قیمت ها   قبل از اینکه دستور رئیس دولت ابلاغ شود، به طور اتوماتیک در بازار بالا رفت.

فقط در یک قلم، اواخر سال 99 قیمت هر پاکت سیمان حدود 17000 تومان بود، اما سال 1400 با اینکه رئیس جمهور از دولتی ها خواست مانع افزایش قیمت ها شوند، باز هم موتور افزایش قیمت ها روشن شد و قیمت سیمان در مدت کمتر از یک ماه از 19000 تومان به 23000 تومان رسید. با مشکل قطع شدن برق و اجرای برنامه زمان بندی قطع برق خانگی و ایجاد چالش در جامعه، دولت برای رفاه مردم برق صنایع را به مدت 10 روز قطع کرد و آنها را در شرایط کرونایی به تعطیلات تابستانی فرستادو تعطیلی کارنخانجات زمینه ای برای افزایش چند باره قیمت ها شد و فقط در یک قلم،  قیمت هر پاکت سیمان از 25000 تومان، به 35000 تومان، از  38000 تومان،به 45000 تومان، 55000 تومان، 70000 تومان، به 85000 تومان و در نهایت به 110 تا 120 هزار تومان رسید و داد مردم را به عرش رساند.

  به دنبال این بلبشو و هردمبیلی بازار سیمان، که افزایش قیمت سایر محصولات مرتبط با ساختمان سازی را به دنبال داشت، حساسیت ها بالا گرفت. عده ای این افزایش قیمت ها را جبران ضرر سهامداران کارخانه های سیمان اعلام کردند، عده ای این افزایش قیمت غیر طبیعی را قطع برق صنایع و به تبع آن قطع تولید سیمان و تناسب نداشتن عرضه با تقاضا اعلام کردند؛ اما نگارنده در تماس با یکی از مسئولان یک واحد تولیدی سیمان پیگیر ماجرا شدم که اعلام شد این افزایش قیمت ها حباب است و پای دلال در میان  است و با وصل شدن برق صنایع و راه اندازی مجدد کارخانه قیمت ها به نرخ قبلی باز می گردد؛ اما مردم ما همیشه تجریه داشته اند که مسئولان به مرگ می گیرند تا مردم به تب راضی شوند. قیمت ها به 120 هزار تومان رسید و اکنون پس از یک صعود آزاد، قیمت ها با یک پله سقوط به حدود 70 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ طبیعی یک پاکت سیمان در ابتدای سال حدود 19 تا 23000 تومان بود. اما در این هاگیر واگیر؛ همه فراموش کردند که برق کارخانه ها چه وقت وصل شد؟! بیش از یک ماه از بحران برق می گذرد برق خانگی دیگر قطع نشده و از وصل شدن یا قطع بودن برق صنایع هم خبری نیست و همه چیز عادی و به روال طبیعی است؛ تنها چیزی که طبیعی نیست قیمت هایی است که بالا رفت اما پایین برنگشت.

شاید مردم در جریان خیلی از مسائل دولت نباشند؛ اما نگارنده به عنوان خبرنگار در بسیاری از برنامه ها و نشست های خبری و... دولتی حضور داشتم و پای صحبت های خیلی از مسئولان دولتی نشسته ام آنچه که در چهار ساله اول کلید واژه مسئولان بود، انداختن تمام تقصیرها به گردن دولت احمدی نژاد بود اما  دولت دوازدهم که برسرکار آمد، دیگر نمی توانست تقصیرها را به گردن دولت قبلی بیندازد چون دولت قبلی خودشان بودند؛ برای همین:« به یاد طبیب افتادم که به شاگردش می گفت هر وقت به منزل بیمار رفتی ابتدا دور و بر بیمار را بررسی کن ببین مواد خوراکی چه می بینی علت بیماری را خوردن آن غذا یا خوارکی اعلام کن. یک روز که طبیب نتوانست برای طبابت به منزل یکی از بیماران برود، شاگردش را فرستاد. شاگرد طبیب هرچه گشت پوست هنداونه، خربزه و سایر خوراکی ها را در اطراف بیمار پیدا نکرد که علت بیماری را حدس بزند، ناگهان چشمش به پالان خر افتاد که گوشه حیاط افتاده بود و اعلام کرد:« مریض خر خورده است»

چهارساله دوم دولت روحانی هم بی شباهت به طبابت شاگرد ناشی طبیب نبود و تمام تقصیرها را به گردن ترامپ انداخت. اتفاقا یک روز از ترامپ پرسیدند چرا گردن تو اینقدر بو می دهد! ترامپ هم گفت: آخه هر گندکاری که در دولت روحانی می شود به گردن من می اندازند.

***

تا چند سال پیش مردم در مورد گرانی کالاها می گفتند: شب می خوابیم صبح بیدار می شویم فلان چیز گران شده؛ اما این روزها یک کالا را می خریم تا دست می کنیم داخل جیب پول یا عابر بانک را بیرون بیاوریم، فروشنده می گوید: آقا ببخشید اون(؟؟؟) قیمت یک دقیقه پیش بود.؛ الان این (؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟) قیمت کالا است.

 این روزها آنقدر قیمت همه کالا ها و خدمات از جمله: (نان، آب، برق، تلفن، کرایه خانه، کرایه اتوبوس، کرایه تاکسی، شکر، قند، روغن، برنج، حبوبات، لاستیک، شیر، نوشابه، آب معدنی، ماست، گوشت، ماهی، قیمت خودرو، بلیط قطار، بلیط هواپیما، آهن، یخچال، کولر، آبگرمکن، اجاق گاز، موتور سیکلت، دوچرخه، تعویض روغن خودرو، روغن مایع، روغن جامد، کره، پنیر، گوجه، سیب زمینی، پیاز، میوه، گوشی تلفن همراه، دمپایی، کفش، پیرهن، شلوار، جوراب، کیف، کتاب، دارو، درمان، آموزشگاه، فرش، تلویزیون، لوازم یدکی، و..........................................................................  دم به دقیقه بالا می رود، برخلاف سال های گذشته که مردم بابت افزایش قیمت کالاها شکایت داشتند، اکنون زمانه عوض شده؛ در میان این همه افزایش قیمت ها؛ سنگ پا گران نشده است؛ ( مسئولان لطفا رسیدگی کنند) البته خبرهایی منتشر شده بود که سنگ پا با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده و از گمرک هم ترخیص شده است لذا به نظر می رسد سنگ پا در بازار به وفور یافت می شود و مشکلی از این بابت نداریم اما به عنوان مصرف کننده قدردان از اینکه همه چیز گران شده اما نرخ این یک قلم کالا ثابت مانده در عذاب هستیم لذا از مسئولان تقاضا می کنیم افزایش قیمت سنگ پا از قلم نیفتد. البته اگر روی آنها از سنگ پا نباشد.

علی اشرف خانلری

 

 

ارسال نظرات