صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 20 May 2023
مسئله ای که بیشتر افراد فلسفه و اهمیت آن را یا نمی دانند و یا از آن غافل هستند . تفاوت نظر اسلام و غرب درباره ازدواج و تفاوت های مرد و زن و جایگاه زن و مرد در خانواده می‌باشد . بحث هایی که کنار هم قرار می گیرد و ارتباط آنها همان مسئله خانواده است . بنابر این بر همه مردم تکلیف است که خانه و خانواده هایی بسازند که هم در تشکیل و هم در تداوم و هم در محتوا خالی از اشکالات جدی بوده و منطبق بر شاخص‌های ارائه شده از سوی مبانی اسلامی باشد.
کد خبر: ۹۴۳۵۸۹۹
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج - تهران: سبک زندگی، مفهومی که سال هاست محل صحبت ها و گفتمان های بسیاری از کارشناسان حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی شده است. عواملی بسیاری در تغییر و تحول نوع سبک زندگی افراد یک جامعه تأثیرگذار است،عواملی که می تواند مانند لبه دو تیغ کار می کنند گاهی می توانند با جایگزینی خرده فرهنگ یا مؤلفه ی مثبت فرهنگی و جایگزینی اش به جای خرده فرهنگ یا سنتی غلط باعث ترقی تحولات مثبت شود یا برعکس عمل کرده و با حذف فرهنگ یا سنتی درست و مقبول جای را برای ورود فرهنگ ها و خرده فرهنگ های غلط باز کند که در این صورت از آن تحت عنوان تجاوز یا نفوذ فرهنگی یاد می کنیم. نفوذ فرهنگی در ابعاد گسترده خود خودباختگی فرهنگی و کم رنگ شدن هویت های ملی و حتی دینی افراد جامعه می شود تا جایی که می تواند یک کشور را مستعمره فرهنگی و افراد آن را مصرف گرای فرهنگی و حتی کالایی کشورهای دیگر کند.
مردم جامعه ما از دیر باز با ورود اسلام و تلفیق زیبای آن با فرهنگ و خرده فرهنگ های اصیل ایرانی ، سبک زندگی را در طول صدها سال پایه ریزی کردند که از آن تحت عنوان " سبک زندگی اسلامی - ایرانی یاد می کنیم . سبکی از زندگی که مؤلفه های آن بر پایه های ارزش ها و مبانی اسلامی و با توجه به فرهنگ ها و خرده فرهنگ های غنی ایرانی پایه ریزی شده است. این سبک زندگی همانند سایر سبک های زندگی رایج در سایر جوامع بشری بر حالات روحی فردی و اجتماعی ، روابط اجتماعی فرد و روابط خانواگی و حتی نوع اقتصاد و سیاست آنها تأثیر گذار است.
برای کسب اطلاع بیشتر از اهمیت سبک زندگی و تأثیر آن بر استحکام بنیان خانواده به عنوان هسته تشکیل دهنده جامعه پای گفت وگوی فاطمه شکری دانش آموخته سطح سه حوزه و کارشناس مسائل فرهنگی و خانوادگی نشسته ایم تا نگاه و تأثیر سبک زندگی اسلامی را برتشکیل بنیان خانواده و استحکام آن از منظر فرمایشات مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار دهیم.

- نظر شما برای تشکیل ، تحکیم و تداوم یک زندگی سالم و سبک زندگی اسلامی چه باید کرد ؟

یکی از عمده ترین انحرافاتی که امروز تحت تاثیر فرهنگ تبلیغاتی غرب برای مردم بوجود آمده ،فاصله گرفتن از نگاه صحیح به مسئله خانواده و زن است .
این موضوع باعث شده هرکسی که در این عرصه فعالیتی دارد مسئله را از منظر خود تفسیر کرده و اغلب بجای حل مشکلات مردم و اصلاح روابط زوجین باعث ایجاد ناراحتی‌های بسیاری در زندگی مردم بشوند . بنا بر این برای جلوگیری از بوجود آمدن چنین مسائلی بهتر است از منظر یک جامعه شناس تمام عیار که احاطه به ابعاد مختلف موضوع دارند و خانواده را به چشم هسته اصلی و سلول بنیادینی که بافت های جامعه را ایجاد می کند، نگاه کرده و به رسالت اجتماعی این نهاد ، در راستای هدف نهایی تشکیل تمدن اسلامی توجه دارد ،بررسی بشود تا هر کسی سلیقه خود را در این باره اعمال نکند.
یکی از بزرگترین شخصیت های عصر معاصر و زمانه ما که هم شنا خت کافی از دین اسلام وهم نسبت به فرهنگ غرب و جوامع مختلف بشری دارند وهم الگوی بسیار خوب و عالی در زندگی شخصی خود ، در رفتار با اعضای خانواده خود اعم والدین ، همسر ، فرزندان ، عروس ها دامادها و نوه ها در سبک زندگی اسلامی می باشند، مقام معظم رهبری هستند ، به همین دلیل بهتر است موضوع از دیدگاه ایشان بررسی بشود.

مسئله ای که بیشتر افراد فلسفه و اهمیت آن را یا نمی دانند و یا از آن غافل هستند . تفاوت نظر اسلام و غرب درباره ازدواج و تفاوت های مرد و زن و جایگاه زن و مرد در خانواده می‌باشد . بحث هایی که کنار هم قرار می گیرد و ارتباط آنها همان مسئله خانواده است .
بنابر این بر همه مردم تکلیف است که خانه و خانواده هایی بسازند که هم در تشکیل و هم در تداوم و هم در محتوا خالی از اشکالات جدی بوده و منطبق بر شاخص‌های ارائه شده از سوی مبانی اسلامی و مقام معظم رهبری باشد، تا سعادتمندی دنیا و آخرت را به دنبال داشته باشد.
به نظر جنابعالی، هدف اصلی از ازدواج از دریجه سبک زندگی اسلامی چیست ؟

برخلاف انسان هایی که غافل هستند و هدف اصلی ازدواج را فقط ارضای خواهش‌های نفسانی و شهوت می دانند حضرت آقا هدف اصلی را در مرحله اول تشکیل خانواده دانسته و به تبع آن تولید نسل و ارضای خواهش‌های نفسانی را بعنوان نیازهای طبیعی مثل خوردن و آشامیدن و سایر نیازهای بشر دانسته اند .
در واقع تشکیل خانواده را تجدید عهد و پیمانی دوباره با خدا و در راستای رشد و کمال انسان و اطاعت از امر خدا و رسول(ص) می دانند که طبیعتاً سایر نیازهای طبیعی و ضروری انسان مانند نیازهای شهوانی از راه درست و سالم و بانشاط و گوارا برآورده می‌شود.
در این صورت خانواده‌های سالم می‌توانند جامعه ای سالم را بوجود بیآورند که سعادت و آرامش همه افراد را بدنبال خواهد داشت

اگر بخواهید در یک جمع بندی، بحث را ارائه کنید، چه می‌فرمایید؟

باید گفت در زمانه ای که عده ی زیادی به دنبال کسب پول یا شهرت و یا هر دلیل دیگری بدون توجه به درستی یا نادرستی مطالب خصوصا در مورد مسئله خانواده در صدد نمایش توانمندی می باشند و هر کسی از دیدگاه خودش که اغلب هم تحت تاثیر فرهنگ وتبلیغات غرب می‌باشد مطالبی را درباره خانواده و سبک زندگی ارائه میدهند ، ضروری است که موضوع از منظر یک شخصیتی که هم عالم به ابعاد مختلف موضوع وهم عامل به فرهنگ غنی اسلام و آموزه های اهل بیت علیهم السلام می‌باشند، هم آگاه از فرهنگ غرب و مضرات و انحرافات آن می‌باشند موضوع را بررسی کنیم . تا به لطف الهی بتوانیم نتیجه خوب و مطمئنی را بدست بیاوریم و به آن عمل کنیم تا از آسیب‌ها در امان باشیم .
 
 
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات