صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 21 May 2023
پیمان اربابیان کارشناس روان شناسی : در صورتی که تعامل مفید و سازنده در خانواده ها جاری باشد و فرد از لحاظ عاطفی با کمبود مهر و محبت در خانه و خانواده مواجه نشود به ندرت رو به سوی بزهکاری و آسیب های اجتماعی می آورد.
کد خبر: ۹۴۴۶۵۹۸
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۲

پیمان اربابیان کارشناس روان شناسی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به افزایش میزان آسیب های اجتماعی در سطح جوامع گفت : امروزه یکی از بحران هایی که دامن گیر جوامع شده است تعدد و تنوع آسیب های اجتماعی و بروز و ظهور آن در میان جوانان و نوجوانان است.

وی افزود : خانواده یکی از مهم ترین بنیان های اجتماعی است و یکی از مهمترین اهداف تشکیل خانواده رسیدن به آرامش روحی روانی است. بدون آرامش روانی نمی توان انتظار نسل صالح ، سالم و متبلور به ارزش های دینی و اخلاقی داشت.

این کارشناس آسیب های اجتماعی افزود : تحقیقات میدانی نشان داده است که اضطراب روانی و عدم تعادل روحی ، نقش عمده ای در فسادهای اخلاقی و اجتماعی دارد. از طرف دیگر میزان ارتکاب جرائم و تنوع و خطر آفرینی آن در سنین نوجوانی و جوانی به علت روحیه خطرپذیری و کاوشگری بیشتر است.

اربابیان با اشاره به نقش خانواده گفت: در صورتی که تعامل مفید و سازنده در خانواده ها جاری باشد و فرد از لحاظ عاطفی با کمبود مهر و محبت در خانه و خانواده مواجه نشود به ندرت رو به سوی بزهکاری و آسیب های اجتماعی می آورد. بنده در مصاحبه با بسیاری از افراد آسیب دیده ، این کمبود مهر و محبت را بررسی کرده ام و این طیف افراد علنا ابراز کرده اند که در محیط خانواده مورد بی مهری ، بی توجهی و بی تفاوتی قرار گرفته اند. فلذا از این روست که می گویند ریشه بحران آسیب های اجتماعی در خانواده هاست.

یکی از مهمترین وجوه تربیتی خانواده ، پرورش استعدادها و بالفعل کردن توانایی های فرد و در یک کلام دیدن فرزند است. خانواده هایی که توانسته اند این قضیه را به خوبی مدیریت کنند نتیجه اش تربیت افرادی متعهد ، مسئولیت پذیر و مفید برای خانواده و جامعه بوده است.

این کارشناس روان شناسی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان نیاز به دیده شدن و کسب توجه مثبت از اطرافیان خود دارند گفت: اگر فرد درون خانواده به اندازه کافی دیده شد و مورد توجه قرارگرفت ، دیگر به دنبال توجه های بیرونی نیست وبه دنبال افزایش توانمندی های خود می رود. سلسله نیازهای انسان همچون پلکانی است که تا یک پله آماده و مهیا نشود امکان رفتن به پله بالاتر نیست. نیاز به توجه می تواند پله ای برای پیشرفت فرد به سمت استعدادهای خویش و شکوفا نمودن هرچه بیشترآن باشد.

اربابیان در پایان گفت: هرچه فرهنگ عشق ورزی ، ایثار ، محبت و همدلی در میان خانواده ها قوی تر شود پیوندهای میان آنها محکم تر و قوام این خانواده بیشتر خواهد شد. خانواده هایی که فاصله بین اعضاء شان را با مهر و عاطفه و درک همدیگر پر کنند بسترهای نفوذ خطرات و آسیب ها را از بین خواهند برد و اینگونه خانه و خانواده ها طعم شیرین زندگی در کنار همدیگر را خواهند چشید.  

ارسال نظرات