صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 14 August 2023
کتاب «توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت» تألیف مهدی نکوئی سامانی با تدوین پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
کد خبر: ۸۵۰۴۸۵۷
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰


به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت اثر مهدی نکوئی سامانی با تدوین پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به تازگی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

شناخت و اعتقاد به توحید حقیقی، مهم‌ترین و ضروری‌ترین معرفت برای انسان است. اندیشمندان اسلامی با الهام از آموزه‌های کتاب و سنت، به مراتب چهارگانه توحید ذاتی، صفاتی، افعالی و عبادی اعتقاد دارند و بی‌شک، هیچ مسلمانی، غیر از خدا را شایسته پرستش نمی‌داند و نمی‌تواند منکر توحید عبادی باشد، زیرا انکار توحید، مستلزم شرک و خروج از دین است.

اما فرقه وهابیت با برداشت نادرست از مفهوم شرک و مصادیق آن، برخی از باورها و اعمال مسلمانان همچون توسل و اعتقاد به شفاعت انبیا و اولیای الهی را از مصادیق شرک عبادی می‌دانند؛ از این‌رو بیشتر مسلمانان به ویژه شیعیان را مشرک می‌پندارند و قتل آنان را جایز می‌شمارند.

با توجه به اهمیت مسأله توحید عبادی و تفسیر ناروایی که وهابیان از این اصل مهم دارند، نویسنده این اثر تلاش کرده است تا موضوع توحید عبادی را از نگاه وهابیت و شیعه تحلیل و بررسی کرده و با وارد کردن نقدهای متعدد بر عقاید وهابیت در این زمینه، بی‌اساس بودن تفسیر آنان را در این بحث ثابت کند.

این کتاب در دو بخش کلیات و مفاهیم و توحید عبادی از منظر شیعه و وهابیت تدوین شده است که در بخش نخست آن چهار فصل کلیات، توحید و اقسام آن، شرک و اقسام آن و معیارهای ایمان و اسلام، مفهوم و اهمیت توحید عملی تبیین و برخی از عقاید وهابیت در این زمینه ارائه شده است.

در بخش دوم نیز چهار فصل عبادت، توحید عبادی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی، معیارهای تشخیص شرک عبادی از نظر شیعه و وهابیان، نقد دیدگاه‌های وهابیت در بحث توحید عبادی به چشم می‌خورد که در این فصل، بیست و نه نقد بر دیدگاه‌های این گروه تکفیری وارد شده است.

اشکال به تقسیم توحید به توحید ربوبی و الوهی، تفسیر نادرست از مفهوم<إله>، باطل بودن انحصار دعوت پیامبران الهی به توحید عبادی، تعریف ناقص از عبادت، عدم درک معنای دقیق توسل و طولی بودن فاعلیت غیرخدا، تفاوت مفهوم تعظیم و پرستش، غفلت از دو رکن اصلی عبادت، ظاهرگرایی در فهم دین، انکار قرآن و سنت با حربه شرک‌زدایی برخی از این نقدهای وارد به دیدگاه وهابیت است.

در پایان کتاب توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت، لوازم و پیامدهای اعتقادی و عملی اتهام کفر و شرک ارائه شده است که تکذیب کلام خدا و رسول گرامی اسلامی، افترا و کذب، تفسیر به رأی حرام، بدعت در دین و توسعه حکم و موضوع شرک، تضعیف اسلام و ایجاد تفرقه میان امت و سخن گفتن بدون آگاهی و دخالت در کار خدا و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از آن جمله است.

در بخش پایانی کتاب آمده است: با مشخص شدن مرز توحید و شرک، نمی‌توان بی‌دلیل کسی را مشرک دانست. بی‌شک اعمال و رفتار مسلمانان مانند توسل، نذر، تبرک و زیارت، منافی توحید نیست؛ زیرا مسلمانان در این اعمال، صالحان و معصومان علیهم السلام را مستقل در نفع و زیان نمی‌دانند.

مسلمانان با تمام وجود به توحید ذاتی، صفاتی، اسمائی، ربوبی و عبادی اقرار دارند و سوگند می‌خورند که جز خدای یگانه را سزاوار پرستش نمی‌دانند. بنابراین متهم کردن این مسلمانان به کفر و شرک، کاری جز ایجاد تفرقه و خدمت به بیگانگان و دشمنان نیست.

کتاب توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت اثر مهدی نکوئی سامانی در قطع رقعی، 195 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و به قیمت 5 هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر و راهی بازار نشر شده است.
ارسال نظرات