صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - 02 June 2023
امام جمعه موقت شاهرود با بیان اینکه اگر عالم باشیم می توانیم رزقی حلال را کسب کنیم، گفت: اصناف، کسبه و بازارایان باید فقه بازار را فرا گیرند.
کد خبر: ۸۵۶۴۲۸۷
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی در مجمع بسیج اصناف استان سمنان که با اصناف و بازاریان و مسئولین کشوری استانی و شهرستانی در تالار پارمیس شاهرود برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه خدا اگر به کسی خیری رحمت کند او را در دین فقیه می کند، اظهار کرد: هر کسی باید فقیه باشد و معنایش اجتهاد نیست؛ بلکه خدا را بشناسد،فضائل اخلاقی را بداند و احکام را بداند.

وی افزود: وقتی فقه گفته می شود سراغ احکام فرعی می رویم در صورتی که فقه اینگونه نیست و ضرورت تبیین فقه برای همه گروه ها لازم است و باید دانست فقه سه رکن عقاید،اخلاق و احکام دارد و برای بندگی لازم است که این سه رکن را دارا بود.

امام جمعه موقت شاهرود با بیان حدیثی از پیامبر در باب بندگی بیان کرد: بندگی ده جزء دارد که نه جزء آن طلب رزق حلال است و مقام بندگی به قدری والاست که پیامبران ابتدا به مقام بندگی می رسند و بعد به مقام پیامبری و رسالت و این نشان از اهمیت آن دارد.

وی ادامه داد: اگر عالم باشیم می توانیم طلب رزق حلال کنیم و علم یعنی حلال و حرام را بدانیم و رعایت کنیم چرا که بین حلال و حرام فاصله بسیار کم است و جهل به احکام ما را به حرام می برد و علم به احکام ما را به حلال رهنمون می سازد.

امینی تصریح کرد: ضرورت فهمیدن احکام و سایر فقه که اعتقادات و اخلاقیات است واجب و کاسب مطلوب باید احکام،اعتقادات و اخلاقیات را با هم داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر سبک زندگی و تأکید رهبر انقلاب بر سبک زندگی اسلامی گفت: سبک کَسَبه و حتی معماری بازار ما که اسلامی بوده و در کنار آن مسجد و حوزه علمیه بوده و بازاریان ما طلبگی می کردند و مکاسب می خواندند و بعد مغازه می رفتند تغییر کرده و عوض شده است.

امام جمعه موقت شاهرود تأکید کرد: فقه را باید با اجزای آن دید و برخورد کاسب ما می تواند دید و نگاه جوان ما را تغییر دهد و باید با تعهد ادامه راه را با همت والاتری طی کرد.

وی با تأکید بر آموزش فشرده فقه برای بازاریان و کسبه افزود: باید دوره را همه بگذارنند و سپس مجوز داده شود و بر این کار نظارت داشت؛ چرا که حرام در کسب آمد در همه جامعه تأثیر منفی می گذارند و فقط در خانواده فرد نیست.

امینی با اشاره به عمل حلال در همه کارهای انسان بیان کرد: کسبه ای که در پیاده رو راه را می بندد حق الناس است و راننده ای که پارک دوبل می کند و بنزین بیت المال را مصرف می کند اینها حلال نیست، وقت مردم را باید رعایت کرد چون آن هم کاری حلال است.

ارسال نظرات